Bygger vi färre...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Namn: Andre

Bygger vi färre...

Inlägg av Andre B. »

...fartygsmodeller idag än förr?

Det känns närmast så. Skall väl ärligt säga att jag själv byggt väldigt få fartyg de senaste femton åren. Men samtidigt så är det kanske inte de intressantaste fartygsmodellerna man ser när man går in i en butik för att köpa någon modell. Att de flesta modellerna kommer från Revell och i något enstaka fall från Airfix och samtliga fartygsmodeller är sådana man byggt för typ 40 år sedan väcker liksom inte annat utöver nostalgin. Har rätt svårt för att köpa en fartygsmodell idag vars passform och detaljering inte ligger på den nivå som jag önskar. De fartygsmodeller som tilltalat mig har oftast varit dem som Dragon eller Trumpeter gett ut. Men då de är sällsynta så blir det ju inga "impulsköp". Heller's fartygsmodeller har alltid tilltalat mig men även de är sällsynta. Airfix gav knappt ut en enda fartygsmodell i år. Rätt anmärkningsvärt jämfört med för 40 år sedan då i princio alla hade byggt en model av HMS Hood, bismark eller Tirpitz. Och deras Prinz Eugen och HMS Belfast tillhör väl fortfarande några av de bästa fartygsmodeller som getts ut? Själv var jag rätt sugen på att bygga USS Saratoga, USS Lexington eller USS Hornet. Men lär få beställa hem en modell från utlandet...

Men vad har gjort att vi bygger färre fartygsmodeller? Är det modellernas kvalité eller handlar det om platsbrist? Priset känns inte avgörande om man tittar på vad en del flygplans och stridsfordonsmodeller kostar idag. Eller är det så att vi söker en annan historik bakom modellerna idag eller en personlig koppling? Får erkänna att svenska flygvapnets J 26 gjort att jag byggt många Mustanger de senaste åren. Det i kombination med ett par, tre modeller (Hasegawa, Tamiya och Airfix) som gjort det roligt och enkelt att bygga en modell av en Mustang med ett väldigt gott resultat. Vad känner ni?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
F Porsche

Re: Bygger vi färre...

Inlägg av F Porsche »

Stridsvagnarna är så mycket bättre i dag ?
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Lite större fartygsmodeller kan ju vara tämligen utmanande och tidskrävande, om man vill få till alla detaljer med reling, rigg o.s.v. Det är säkert något som avskräcker en del byggare, i synnerhet som vi inte bygger lika snabbt och bekymmerslöst som när vi var barn. ;)

Jag drog mig länge för att sätta igång med något av mina 1/350-fartyg, men när jag väl blev färdig med mitt första större ytfartyg, då blev jag biten. Det är inte ofta jag känner mig lika tillfredsställd av ett bygge som när jag beundrar mitt eget slagskepp i vitrinen.
Så nu har jag alltid ett fartyg på byggbordet. Men det är fortfarande väldigt tidskrävande, jämfört med de tanks och flygplan som jag bygger samtidigt, så det går lång tid mellan färdigställandet av dem.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Det är ju även det en skillnad idag. Minns Tamiya's USS Enterprise och Yamato som när de kom och faktiskt fanns i affären upplevdes som väldigt stora fartyg jämfört med de 1/600 fartyg som Airfix gav ut. Det lite märkliga är att man idag fortsatt att bygga just stora slagskepp och hangarfartyg i den stora skalan och större ändå. Man ser inte lika ofta jagare och fregatter i 1/350. Ubåtar verkar doch ha blivit populärare.

Sedan får jag hålla med om att stridsvagnarna är väldigt mycket bättre idag än förr. Esci's modeller höll hög kvalité förr men det var väl i stort den enda tillverkaren som hade en bra kvalité. Både Trumpeter och Revell har bättre kvalité på sina stridsfordon i 1/72 idag än vad Tamiya hade när det gällde stridsfordon för trettio år sedan.

Men det är nog så att man får en snabbare tillfredställelse med ett flygplan eller en stridsvagn...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag önskar jag hade en förklaring.
2008 och 2009, om jag minns rätt, deltog ca 30 modeller i fartygsklasserna på OPEN. Sedan dess har antalet utställare och utställda modeller minskat, åtminstone på de svenska tävlingar jag deltagit i.
Utbudet av fartygsmodeller är bättre idag än det någonsin varit, både vad gäller kvalitet och kvantitet.
Ett problem är kanske, som no säger, att de fartygsmodeller som blir stora nog att synas, är stora och omfattande byggen med etsdelar, rigg o.s.v.
Ett annat problem är att fartyg och hav för de flesta människor är rätt främmande. Vi är helt enkelt landkrabbor.

Uffe
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Håller med om att kvalitén verkligen förbättrats. En Dragon eller Trumpeter modell i 1/700 är många gånger bättre än de fartyg som gavs ut i 1/200 för 40 år sedan. Kan tänka mig att det handlar om inspiration med. Såg The Finest Hours för någon dag sedan. Kom på att jag har just en gammal Revell modell av just en T2 tanker liggande. Kände att det kunde vara en tänkbar förebild att bygga...

Mvh. André

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fines ... 2016_film)

https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Pendleton

denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Jag tror det är många faktorer som samverkar till att det blir mindre fartyg. Först och främst är nog att fartygen inte är det som syns i media längre. Vi som är intresserade vet att flottenheter har stor inverkan, men i media syns de knappt alls. De ligger hundratals sjömil från de konflikter som de deltager i. Flyg och pansar däremot florerar på TV varje dag. Flottan är väl inte (möjligtvis felaktigt) direkt det vapenslaget gemene man förknippar med high tech och främsta linjen idag. Inspirationen kommer nog ofta från TV, filmer och eventuellt böcker, och där är det väl mest ubåtar som sticker ut. Det finns en del inspirationskällor i form av böcker, men tyvärr så är inte böcker mediet som folk vänder sig till idag. Inte heller är fartyg något som vi ser i moderna spel, varken fysiska eller digitala.
För det andra, så är folk betydligt mer stressade idag. Tålamod är inte det som folk har mest av. Stora fartygsmodeller är kanske det mest tålamodsprövande man kan syssla med i plastmodellshobbyn, i alla fall om man vill nå den höga standard som satts av dagens byggare. Det finns inga eller ganska få möjligheter att smita undan med enkla lösningar i fartygsbygge. För att nå toppresultat är det alltid en massa ets och krångel. Och sen har vi riggningen, som är något av den ultimata humörsänkaren.
En tredje faktor som jag tror påverkar en hel del är bristen på personlig relation och individens drömmar. När det gäller bilar och motorcyklar, så finns det nog ofta en önskan om att äga eller köra objektet ifråga. Alternativt att bygga objekt man redan faktiskt äger eller har ägt. Samma sak gäller nog ofta för flyg och pansar. Pojkdrömmarna om att bli pilot eller räserförare lever kvar, om än i annan form. Fartygen har inte riktigt samma individfokus. Det är hundratals man i besättningarna, och idag, när kollektivet fått stryka på foten för individen, så är inte en kugge i maskineriet lika lockande.
Avslutningsvis så tror jag att fartygsbyggande sett ur modellutställnings och tävlingsperspektiv har ganska låg wow-faktor, i alla fall i förhållande till det investerade arbetet. Det är stora, ofta enfärgade ytor, med ett minimum av dekaler. I kombination med den lite konservativa synen som många fartygsbyggare har till vädring, så blir fartygen inte lika uppmärksammade som stora bil- flygplans- eller pansarmodeller.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Gustav V...
Ibland blir man överaskad...
http://www.shipmodels.info/mws_forum/vi ... 4&t=164301

Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Först blev jag besviken när jag såg skalan men när jag såg delarna blev jag glad att jag inte bygger i 1/700. Vilket skräp till byggsats.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Björn B skrev:Först blev jag besviken när jag såg skalan men när jag såg delarna blev jag glad att jag inte bygger i 1/700. Vilket skräp till byggsats.
Värst av allt har de ju redan sågat i den från fabrik... :D

/Gabriel
Skriv svar