Karburatorsprit från ÖoB.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Karburatorsprit från ÖoB.

Inlägg av Knajd »

Såg att ÖoB's kylarsprit såldes billigt. En halvliter för 20 kronor och som vid en snabb titt på märkningen endast verkar innehålla 2-propanol.

Funkar det för spädning av färg och rengöring av sprutan och modeller? Tänkte att det kunde finnas små mängder tillsatser som inte behöver stå på flaskan.
Senast redigerad av Knajd den 01 apr 2017, 17:26, redigerad totalt 1 gånger.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Kylarsprit från ÖoB.

Inlägg av Håkan F »

Kylarsprit?
I kylaren har man glykol, det tror jag inte fungerar i färgen.
Menar du K-Sprit (Karburator-/Förgasarsprit som förr behövdes för att inte bensinen skulle frysa men som numer inte behövs alls eftersom det är så mycket etanol i bensinen ändå) kommer saken i bättre dager. Brukar finns färgämne och kräkmedel i dessa även om de inte alls är drickbara (vilket faktiskt T-Sprit skulle kunna vara eftersom det är etanol) men för rengöring är det nog lugnt. Späda färg går antagligen också men se upp med missfärgning av ljusa kulörer.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Kylarsprit från ÖoB.

Inlägg av Knajd »

Det var kanske karburatorsprit. Det var inget färgämne i. Det stod inte heller något om kräkmedel. Det brukar vanligtvis stå på produkter om eventuellt kräkmedel. Jag tror även en härdad alkis skulle ha svårt att få i sig den här spriten utan en rejäl omgång vatten och limpa.

Jag tror jag ska testa en flaska. 20 kronor för runt 400-500 ml är överkomligt!
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Karburatorsprit från ÖoB.

Inlägg av Knajd »

Har köpt två flaskor. På innehållsförteckningen står det etanol och 2-propanol som är ett annat namn för isopropanol.. Den säljs i halvgenomskinliga plastflaskor (jag antar att man ska försöka minimera antalet soltimmar på flaskorna). Isopropanol ska helst förvaras i mörka glasflaskor, jag undrar hur länge karburatorspriten varar.

Har testat att tvätta rent lite kvistar och stenar och spriten är ungefär lika flyktig som isopropanolen från apoteket. Resultatet blev bra och man bör såklart ha handskar och mask när man jobbar med den.
Skriv svar