Matchbox P-51D Mustang...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Matchbox P-51D Mustang...

Inlägg av Andre B. »

Så har paketet äntligen landat här hemma. Paketet från King Kit innehållande Matchbox P-51D Mustang i 1/72. Jag kan inte hitta något tillverkningsår på lådan men det är den senare utgåvan som gjots upp i grön och grå plast. Inte den äldre som nog många av oss minns med ljusblå vingar och en rödbrun flygkropp. På insidan är modellen märkt 1973 vilket är året man gav ut modellen. Med denna modell så medföljde det uppdaterade dekalarket med "chackrutorna" bakom spinnern.

Efter en kortare granskning och jämförelse med både Tamiya's och Airfix senare utgåvor så får jag säga att den formmässigt stämmer väldigt bra överens med dessa. Linjeringen är en blandning av försänkta och upphöjda linjer och visst, cockpiten är vädigt enkel. Och om jag får säga det så saknar denna modell de karaktäristiska dikena. Det är snarae så att många skarvar som finns med på de flesta utgivna P-51D modeller i 1/72 helt saknas. Spinnern hör väl kanske inte direkt hemma på en P-51D Mustang men i det stora hela känns modellen ok med tanke på åldern. Och den är fri från gjutskägg och sjunkhål. Vill minnas ett par sjunkhål på den modell jag byggde för 40 år sedan.

Får se om jag kan få liv i mobilkameran och ta lite bilder på modellen och med det göras lite jämförelser med Airfix och Tamiya's mustanger. Frågan är om man nu skall bygga den eller göra ett försök att spara den till eftervärlden som den är? Det är rätt roligt att kunna se hur utvecklingen har gått framåt men kanske inte alltid så mycket som man tror. De P-51D Mustanger jag saknar här hemma nu är den från HobbyBoss samt Hasegawa's och Airfix första utgåvor. Har Airfix två senaste utgåvor, Tamiya, Italeri, Academy, Heller, Hasegawa och Revell. Har jag missat någon? Nej, jag tänker inte skaffa en "Starfix". Och jo, visst förefaller Starfix P-51D vara en dålig Machbox kopia... :D

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).