Det var en gång, eller det blir inte alltid som man tänkt sig.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Det var en gång, eller det blir inte alltid som man tänkt sig.

Inlägg av Björn B »

Det var en gång ett flygplan som hette DC-3. den var så bra att även Japan och Sovjetunionen ville bygga sådana.
Eftersom både "Showan" och Lisonov versionerna ser ganska annorlunda ut jämfört med en DC-3 ville jag bygga dom i modell.
Sagt och gjort en DC-3 från Italeri och en Esci införskaffade och lastdörrarna limmades på plats och spacklades igen men vad händer. När man lyckats spackla och slipa allt jämt och fint och det är dags att rista in nya dörrar då släpper A-Model bägge i modell. Ridå. Nu har dom legat i träda länge men jag plockade fram dom för att kolla en sak för en fråga i ett annat forum och då var det kört. Jag började fundera på vad jag skulle göra med dom och kom fram till att Escis modell skulle gå att göra en förkrigskärra av då landningsställen är tillräckligt långa för att modifieras utan större problem. Italeri har kapat sina där dom inte syns så mycket. Nåväl då Escin var färdigslipad så bestämde jag mig för att göra en riktigt tidig med passagerardörren på höger sida.
Men vad ska jag hitta på med Italerikärran? Bryta bort dörrfyllnaden och montera tillbaks en dörr eller kanske fortsätta att konvertera den till en Lisunov. Eller är det någon annan som har en inspirerande idé? Det lutar åt DC-3 efter Open.
Stellan
Kontakt:

Re: Det var en gång, eller det blir inte alltid som man tänkt sig.

Inlägg av Stellan »

Tycker du ska konvertera en 3:a (C-47) till den som fick en vinge från en 2:a...
Stellan Schroeder Englund
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

DC 3:or ser man alltför sällan, det gäller ju såväl 1/1 som andra skalor. Jag tycker att minst en gammal ABA-maskin med dörren på fel sida låter mycket spännande. Orange är ju snyggt men en omålad med svensk flagga och "SWEDEN" på kroppen tror jag aldrig ha sett byggd..? Sedan finns det ju andra bolag som Transair och Linjeflyg som använt DC 3. Eller Swedairs BSMartin?

Den Stellan nämner kan ju vara kul eller en med flottörer försedd? Den har visst använts som glidflygplan utan motorer också tror jag..?
Oavsett – framtiden här på forumet verkar lovande.

Jag länkade till en film om nykterister för någon vecka sedan och där finns en del 3:or i slutet.

Edit: Googlade Linjeflyg och DC 3 och hittade en FN-märkt (ONU) från Kongo. Hur låter det?
/M

Edit igen: Som inspiration kommer här en 3:a in för landning på Eslövs Intl Airport juni 2011...
Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Björn, du gillar ju seriebygge...varför inte alla Tp 79? I alla olika märkningar som fanns. Bara Tp79008 borde hålla dig sysselsatt ett tag. SE-APG kanske kan vara något?
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Någon Tp 79 finns väl i planerna men problemet är ju vad jag ska göra med Italerimaskinen med igenlagd lastlucka Det börjar luta åt att jag får återställa luckan och rista in panellinjerna igen.
Alla maskiner jag hittar som verkar intressanta är förkrigsmaskiner och då funkar Italeris landningsställ dåligt. samma sak gäller för en Li-2. Hade det funnits Linjeflygdekaler hade jag kunna bygga den som var nere i Kongo. Linjeflyg och ONU märkning på en gång.
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Inlägg av Johan i Hok »

Jag inhandlade nyligen ett antal gamla Airfix-tidningar. I något av numren fanns en DC-3 på flottörer. Det kanske kunde vara något?

Johan i Hok
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Inlägg av Johan i Hok »

Eller en belgisk C47 med Starfighter-nos?

Johan i Hok
Björn G

Inlägg av Björn G »

Lite Pokémon över denna...

Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ojoj, en Baseler med turboprop, en bit bort från tidig DC-3.
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Du som gillar lite udda grejor. Ett litet konditori kanske...

Bild
Bild
Bild
Skriv svar