Sida 1 av 2
Svenska Centurions
Postat: 10 maj 2012, 10:11
av SvenYoung
Hej!
Centurion är en ball vagn, och svenska Centurions är koolfaktor 10 av 10.!
Vagnarna som Sverige hade gick igenom flera upgraderingar, och min fråga här gäller Strv 102.
Som jag har förstått det så innebar den sista uppgraderingen av Strv 102 till 102 R att vagnen fick reaktivt pansar och en del andra saker ändrades, mycket likt 104:an (bland annat belysningskonfigurationen på främre plåten - för att ge utrymme för frontpansar, antar jag). 104:an kom visserligen senare än 102:an , så det vore kanske mer korrekt att säga att 104:an liknade i mångt och mycket 102R tror jag
Min fråga gäller vagnschefens lucka. Av att döma av 102:an som står på Arsenalen's förråd, så verkar tornet vara nästan identisk (exteriört) med Strv 104, dvs bland annat är vagnschefens lucka ändrad från "platt" typ till "kupoltyp", stämmer det? Tror jag har förstått att den två-delade vagnschefsluckan bara fanns på Strv 101.
Finns ju en hel del andra ändringar mellan 102 och 102R , men jag tänker främst på tornet i denna post.
Antar att detta innebär att det vore helt korrekt att smälla på ett "104 torn" på ett 102 chassis?
Innebär i så fall att det finns mycket mer användning av Hobby Fan's 104 konvertering, som då även kan användas till stor del till en 102 R

Re: Svenska Centurions
Postat: 10 maj 2012, 10:52
av Erik_G
Ta dig till SPHF´s arkig i Hbg och fråga vår arkivarie där. Du kommer få veta mer än du någons velat veta om Strv Centurion
Jag har aldrig hört något om att de ska ha bytt luckor etc på Centurionvagnarna i samband med uppgraderingar, men jag är ingen Centurionexpert, så det betyder inget.
Genealogin på de svenska centurionerna är väl lite knepig också, i och med att de uppgraderats och bytt namn. Strv 102 är väl modifierade Strv 81 (mk 3-5) har jag för mig, medan Strv 101 är inköpta senare, och av en senare version (mk 10). Strv 104 är väl också 102or som uppgraderats har jag för mig, vilket i så fall gör att likheten mellan 102or och 104or är mer än en tillfällighet.
Re: Svenska Centurions
Postat: 10 maj 2012, 10:57
av SvenYoung
Tack Erik..!
Det är så jag har förstått ordningsföljden också, så det du säger verkar stämma bra.
Har just hitatt bilder på nätet på 102:or med "nya" vagnschefsluckan så det verkar som om den modifierades under 102:ans livstid.
Spännande ämne detta

Re: Svenska Centurions
Postat: 10 maj 2012, 11:04
av Erik_G
Ska man tro texten nedan så uppgraderades alla vagnar med samma typ av lucka:
Late in 1981, the Swedish FMV awarded a contract worth some SKr150 million to Bofors for the upgrading of the Swedish Centurion Strv 101 and 102 MBTs.
The programme was carried out in two stages covering firepower and mobility. The first retrofitted vehicle was delivered to the Swedish Army early in 1983. This contract covered the following:
(1) A new fire-control system from Bofors Aerotronics based on its export version computer. New gun-control equipment, including solid-state amplifiers, a gyro unit and new gunner's and commander's control handle.
(2) A new gunner's day sight incorporating a laser range-finder and spot injection unit was provided by Ericsson.
(3) A modified cupola retaining the existing commander's sight but including an armoured hood to provide protection when observing head-out.
Bofors provided the Lyran twin launcher for the 71 mm illuminating system with a range of 1,300 m.
Late in 1982, the Swedish Army placed an order worth some SKM80 million with Allison (CD-850-6A automatic transmission) and General Dynamics Land Systems (previously Teledyne Continental) AVDS-1790-2DC diesel engine for subsystems to be used in the Strv 101 and Strv 102 Centurion MBTs. Chassis conversion work was carried out by Hag'glunds Vehicle. Integration of the chassis and turret took place at a Swedish government arsenal in southern Sweden. It is believed that about 80 of the Swedish Army's Centurion MBTs were fitted with a new diesel power pack.
Re: Svenska Centurions
Postat: 10 maj 2012, 11:06
av Erik_G
Misstänker att punkterna 1-3 ovan resulterade i 101R och 102R
/E
Re: Svenska Centurions
Postat: 10 maj 2012, 12:01
av zapper
Bra tråd. Ju mer man kollar svenska Centar desto mer inser man hur coola de är. Säkert OOT men på Grewins bilder så sitter en fuling(

) i en Cent med en lucka som svängs åt sidan, tja, hela "plåten" där förarluckan sitter ser annorlunda ut mot vanliga Centar. Vad är det för en kärra (strv 105?)?

från:
http://modelhobby.eu/#!prettyPhoto
/E
Re: Svenska Centurions
Postat: 10 maj 2012, 12:30
av SvenYoung
Mycket riktigt, Erik, den där förarluckan var på 105:an, en lysande modifiering som innebar att man kunde öppna luckan oavsett tornets riktning (något som inte gick med den vanliga två-delade luckan).
Fulingen har jag ingen aning vem det är.

Re: Svenska Centurions
Postat: 10 maj 2012, 12:31
av SvenYoung
Erik_G skrev:Misstänker att punkterna 1-3 ovan resulterade i 101R och 102R
/E
Tack för infot Erik, och jag tror du har alldelles rätt - dessa upgraderingar hade nog med "R" upgraderingarnaa att göra på både 101 och 102.
Re: Svenska Centurions
Postat: 10 maj 2012, 12:42
av stefan karlsson
101, 102 modifierades i flera steg.
101 R resp 102 R kom i början av 80-talet samtidigt som 104 - 1984 var första året med enbart utbildning på 101 R, 102 R och 104 - 1983 var det både 102 och 102 R.
Tilläggsskyddet kom först sent 80-början 90.
102 och 104 fick extra pansar på fronten
Samtliga 101, 102, 104 fick reaktivt pansar på torn och chassie.
Du kan således bygga en tidig 102 R utan tillägg eller en sen med tillägg.
Stefan
Re: Svenska Centurions
Postat: 10 maj 2012, 12:55
av SvenYoung
Tack skall du ha Stefan. Kanonbra, då finns det en del olika configureringar på 102:an som man skulle kunna göra
