Vilka genvägar tar ni av erfarenhet när ni bygger?
Postat: 05 feb 2017, 14:02
Hej!
Undrar lite vilka "genvägar" ni brukar ta när ni bygger en modell? Det vill säga bygger på erfarenhet istället för att följa ritningen?
När det gäller P-51D Mustang och Airfix utgåva i 1/72 så limmar jag till exempel numera aldrig dit vingarna. De passar så bra ändå att detta inte behövs. Dessutom så förenklar det både målning, aplicering av dekaler och att packa ner modellen inför visning eller flytt. Samma gäller för Tamiya som har en lika god passform i sammanhanget. I praktiken gör det här att jag kan fortsätta med att bygga, maskera, måla eller lägga på dekaler på vingarna medan själva "skrovet" torkar efter målning. Det blir mindre komplicerat att maskera och måla.
Propellrar är något jag med undviker att limma fast. Kanske att jag lägger på lite tip-X för att de inte skall falla av modellen. Glashuvarna på både Airfix och Tamiya låter jag fastna mot ramarna med hjälp av Johnson Clear. Jag målar ramen och huven, doppar huven i clear och låter den sedan ligga och torka på ramen. Inget behov av lim där...
Avgasrör och propellrar är annars ett litet dilemma ibland beroende på vilken individ och version man vill bygga. Men när det gäller Tamiya och Airfix så passar det mer eller mindre rakt av på varandra. Och det behövs inte mycket modifiering när det berör Hasegava. Det gör det möjligt att flytta över propellrar, spinners och avgasrör mellan modellerna utan större problem.
Vågar närmast säga att varken Academy eller Italeri liksom HobbyBoss är värda att lägga ner tid och energi på idag utom när det gäller att bygga varje utgiven modell i 1/72. Den enda modell som jag känner är undervärderad i sammanhanget är Heller's gamla P-51D som ger möjlighet att bygga en P-51D utan spinnfena. Matchbox P-51D har väl mer ett samlarvärde i sammanhanget liksom Revell's utgåva vars formar nog borde skickats till ett museum för typ femtio år sedan...
Mvh. André
Undrar lite vilka "genvägar" ni brukar ta när ni bygger en modell? Det vill säga bygger på erfarenhet istället för att följa ritningen?
När det gäller P-51D Mustang och Airfix utgåva i 1/72 så limmar jag till exempel numera aldrig dit vingarna. De passar så bra ändå att detta inte behövs. Dessutom så förenklar det både målning, aplicering av dekaler och att packa ner modellen inför visning eller flytt. Samma gäller för Tamiya som har en lika god passform i sammanhanget. I praktiken gör det här att jag kan fortsätta med att bygga, maskera, måla eller lägga på dekaler på vingarna medan själva "skrovet" torkar efter målning. Det blir mindre komplicerat att maskera och måla.
Propellrar är något jag med undviker att limma fast. Kanske att jag lägger på lite tip-X för att de inte skall falla av modellen. Glashuvarna på både Airfix och Tamiya låter jag fastna mot ramarna med hjälp av Johnson Clear. Jag målar ramen och huven, doppar huven i clear och låter den sedan ligga och torka på ramen. Inget behov av lim där...
Avgasrör och propellrar är annars ett litet dilemma ibland beroende på vilken individ och version man vill bygga. Men när det gäller Tamiya och Airfix så passar det mer eller mindre rakt av på varandra. Och det behövs inte mycket modifiering när det berör Hasegava. Det gör det möjligt att flytta över propellrar, spinners och avgasrör mellan modellerna utan större problem.
Vågar närmast säga att varken Academy eller Italeri liksom HobbyBoss är värda att lägga ner tid och energi på idag utom när det gäller att bygga varje utgiven modell i 1/72. Den enda modell som jag känner är undervärderad i sammanhanget är Heller's gamla P-51D som ger möjlighet att bygga en P-51D utan spinnfena. Matchbox P-51D har väl mer ett samlarvärde i sammanhanget liksom Revell's utgåva vars formar nog borde skickats till ett museum för typ femtio år sedan...
Mvh. André