Inbrott & stulna modeller!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Jan Gaude »

Vid något tillfälle mellan 25/1 och 3/2 fick jag inbrott i mitt källarförråd.
Då stals det 5-6 stora kassar med modeller. Tjuven hade också satt dit ett nytt eget hänglås, förmodligen för att han tänkt återkomma vid senare tillfälle för att stjäla mer (Jo, det fans lite mer modeller i förrådet...)
Tjuvens hänglås har lämnats av mig till polisen, för att titta efter eventuella fingeravtryck.

Jag hade ingen tanke på att det skulle kunna bli inbrott i förrådet i huset där jag bor. Kändes säkert, med både elektroniskt lås till huset och källaren, lugnt område som verkat förskonat från sådant. Men hur naiv och fel man kan ha... :cry:

Sammanlagt var det över +100 (kanske upp till 200) modeller som blev stulna.
Det som blev stulet var framför allt flygplansmodeller i 1:72 och en del passagerarflyg i 1:144. Även fler militärfordonsmodeller försvann.

Bland allt som blev stulet, så var det en hel del resinmodeller (ca 40-50) stycken) från märken som Daedalus, Maestro models, Kora, Top Gun, Chechmaster resin, Choroszy, Planet models, Welsh models m.m.

En del vakuum modeller från framförallt Broplan blev stulet också.

Dom flesta med svensk flyghistorisk anknytning. Bland alla resinmodeller så var det också ett antal stridvagnsmodeller från kjell Svenssons alster, som t.ex. Strv 74, Strf 90,IKV 9, robotbandvagn av något slag och ett antal till... allt i 1:76. Tror det var ca 8 olika modeller som jag hade från Kjell Svensson.

Bland plastmodellerna så försvann ett antal amerikanska X-plan, som t.ex. Bell X-1, Bell X-1E, Bell X-2, Skyrocket, X-15 m.m. Tror det var ca 10-15 olika typer av X-plan.

En mängd modeller var det som försvann och har tyvärr inte full koll på allt.
Men det var bland annat också det här:
Airfix C-47 (new molds). Vampire T.11 , m.m.
Heller DC-6, Draken, Viggen, m.m.
Revells nya Euro fighter Typhoon,
Hasegawa J35 draken
Modeller från Special Hobby, Minicraft, Tamiya, MPM, Marivox, Mach2, Huma, AZ models, Xtrakit, m.m.

Sedan var det en kasse full med diecastmodeller som också blev stulet. Det kan ha varit +50 bilmodeller i den. Allt i 1:72 1:76, bland annat brandbilar, lastbilar, bussar, personbilar, traktorer m.m. Från märken som Atlas edition, Oxford med fler.

Det kan vara så att tjuven/tjuvarna tänkt sälja av det här. Antingen på nätet eller på loppismarknader eller liknande m.m..
Jag vore så tacksam om ni alla underbara modellbyggare runt om i landet, kunde hålla ögonen öppna efter det som stulits.

Jag har haft kontakt med polisen och haft förhör av en Sebastian Darrell (från Västeråspolisen) som jag fick väldigt trevligt bemötande av. Han visste precis vad IPMS var för något också. Han föreslog att det skulle vara väldigt bra att sprida detta på Facebook, vilket jag tyckte lät mycket bra. Tyvärr har jag inget Facebook, så snälla alla ni där ute som har det, sprid gärna den här informationen.

Kontakta gärna polisen på telefonnummer 114 114 om ni råkar på något misstänkt.
_________________
mvh / Janne
Senast redigerad av Jan Gaude den 04 feb 2017, 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Lars Befring »

Håller ögonen öppna, tipsar Max och vässar skalpellen

Edit: du ska kanske ringa Hobbybokhandeln och Wentzells?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Jan Gaude »

Hej Lars,

Jo, du har alldeles rätt! Måste bara torka tårarna först... :cry:
Sprid jättegärna all information på Facebook !
Skulle inte förvåna mig om en del av allt kommer säljas på olika loppis m.m.
Min kusin som jobbat "på andra sidan branschen" säger att det finns en hel del stulna saker som sälj där. Gärna då i en annan stad där "godset" inte kommer ifrån, så är risken att åka fast obefintlig....
Såg en artikel i DN som inte var så munter att läsa... :cry:
http://www.dn.se/sthlm/kallarinbrott-he ... -tjuvarna/
I morgon är det byggmöte här i Uppsala, en tröst i alla fall... :)
Hörs & Syns Lars... :)
Mvh / Janne
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Plasticbattle »

Bastards. So sad to hear your news Janne. Looks too specific/targeted to me ... they knew what they were looking for? Were any other cellers broken into? Its a real pity. I have copied your text and added it to my time line om Facebook and also a Swedish Buy/sell page on Facebook for modellers. Hopefully those that did this are caught.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Öken-Erik »

Hej Janne.
Beklagar verkligen det du råkat ut för.
Har delat Franks inlägg på min FB grupp.
Misstänker fö att du pratat med min systerson Sebastian Darrell.

Öken-Erik

CU@C4
stoffe
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 feb 2012, 23:04
Namn: Christofer Persson
Ort: staffanstorp (typ)

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av stoffe »

Såg lite resinmodeller på tradera som jag reagerade på.. kan ju vara någon helt oskyldig men man vet ju aldrig...http://www.tradera.com/item/180905/2746 ... -epbv-3022
rvk.wingman
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 feb 2017, 12:54
Namn: Robert

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av rvk.wingman »

Kolla även på Nostalgipalatset i Stockholm!
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Jan Gaude »

stoffe skrev:Såg lite resinmodeller på tradera som jag reagerade på.. kan ju vara någon helt oskyldig men man vet ju aldrig...http://www.tradera.com/item/180905/2746 ... -epbv-3022
Hej Stoffe,

Tack för ditt stöd.
Nä! Dessa modeller på tradera är helt oskyldiga. Men inte mindre intressanta för det... ;)

Mvh/ Janne
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Jan Gaude »

Öken-Erik skrev:Hej Janne.
Beklagar verkligen det du råkat ut för.
Har delat Franks inlägg på min FB grupp.
Misstänker fö att du pratat med min systerson Sebastian Darrell.

Öken-Erik

CU@C4
Hej Erik,

Ja, ja... Sebastian var det! Tyckte det väl var något bekant trevligt över honom, när han hade polisförhör med mig via telefon... :)
Han var väldigt trevlig och engagerad i mitt fall, även mycket insatt i IPMS och allt. Så det förklarar mycket. Misstänker att du haft ett finger med i spelat att uppfostra honom... ;)

Tack för all hjälp!!!

Mvh / Janne
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Jan Gaude »

Tack Wingman och alla andra för stöd och all hjälp... :)

Det har varit jäktigt & jäkligt värre med allt. Hela fredagsförmiddagen hade jag ju tänkt ägna mig åt att spela badminton och äta lunch med min kompis. Men det blev något helt annat "skit" istället. Kontakta bovärdar, polis & försäkringsbolag m.m. Inte det lättaste att se vad som stulits heller! Dessutom arbetet som kräver ens närvaro oavsett.
Vi får hoppas att man får fast tjuven/tjuvarna. Så kanske andra personer slipper drabbas av dom framöver...!

mvh / Janne
Senast redigerad av Jan Gaude den 04 feb 2017, 15:04, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar