Kitty Hawk T-6 "Texan"

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Kitty Hawk T-6 "Texan"

Inlägg av Henrik Bergman »

Sk 16A var den version som köptes 1947 och hängde med ända tills flygplanstypen avvecklades 1972.
Sk 16B köptes i början av 50-talet, och började avvecklas redan efter några år. De sista försvann någon gång på 60-talet.
Sk 16C fanns bara i ca 5 exemplar och hade mycket problem med bla läckande tankar.

Idag finns det ingen Sk 16B kvar i Sverige. Den sista (SE-CHP) såldes till Holland i höstas.
När det gäller referensbilder, så är det Sk 16A som jag kan ordna. Just nu håller vi på med 100-timmars tillsyn på SE-FVU och SE-FUD.

Närmast i bild ser du SE-FUD och i bakgrunden SE-FVU. Till höger syns den gula vingspetsen på SE-FUB.
SE-FUD är märkt som en F9-maskin trots att den aldrig har tillhört flottiljen. Målningen är inte heller typenlig. Tex den gula tanken som egentligen skall vara omålad.
Jag skall ta en del bilder och fixa en länk, så fort som möjligt :-)

Bild
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kitty Hawk T-6 "Texan"

Inlägg av Stellan »

Även om jag kan tänka mig att det är slitigt med allt meckande på kärrorna måste det vara en ynnest att få ha hela tre kärror så vackra som dessa att vårda.
Stellan Schroeder Englund
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Kitty Hawk T-6 "Texan"

Inlägg av Per.V »

Hade gärna byggt en individ från F 12 Kalmar, vet nån? A eller B, vilket som.
Per Vildarve. Gotland
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Kitty Hawk T-6 "Texan"

Inlägg av jonaszett »

på omslaget till SFF:s årsskrift FLYGHISTORISK REVY om Sk 16 är det en fin bild på 16059 (Sk 16 A) från F12 med 74 i vitt på fenan och klassisk grön gråblå målning med dayglow.
Z
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Kitty Hawk T-6 "Texan"

Inlägg av Per.V »

Den tar vi, ska se om jag kan hitta någon bild.
Per Vildarve. Gotland
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Kitty Hawk T-6 "Texan"

Inlägg av Per.V »

Svårt att se om det är en A eller B på bilden på omslaget, gissar på en B.
Per Vildarve. Gotland
AndersN

Re: Kitty Hawk T-6 "Texan"

Inlägg av AndersN »

Per.V skrev:Svårt att se om det är en A eller B på bilden på omslaget, gissar på en B.
16001-16145 var Sk 16A. Men säger inte du det till nån så lovar jag att jag inte heller säger att du byggde en Sk 16B. Konstigare saker har hänt :)

Edit:
http://forum.flyghistoria.org/viewforum ... fec285c636
Här har du ett kul register över Sk 16...leta igenom efter nån passande 16B (om det nu finns! På F13 fanns bara några 16A vad jag vet)
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Kitty Hawk T-6 "Texan"

Inlägg av Per.V »

Hittade en med en intressant historia 16201.
Tack för hjälpen.
Per Vildarve. Gotland
AndersN

Re: Kitty Hawk T-6 "Texan"

Inlägg av AndersN »

Tummen upp!
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Kitty Hawk T-6 "Texan"

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Otroligt nog så har jag faktiskt lyckats bygga en modell. Dessutom just en Kitty Hawk Texan i 1:32!
Så här blev den...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det var en hel del att rätta till och jag fick tillverka en del själv. Det var väldigt roligt dock och jag blev inspirerad till att bygga fler i 1:32.
- Huven kommer från Alley Cat. Klara, tunna resindelar.
- Avgasröret är lite förlängt och ombyggt.
- Landställen är utflyttade ett par millimeter mot vingspetsarna.
- Hjulens grova mönster är spacklade och bortslipade.
- Propellern är extremt grov och min är ganska mycket nerslipad men den borde egentligen ersättas helt.
- Cockpit är nästan helt omgjord. Jag kommer knappt ihåg allt jag har gjort. Instrumentpaneler, stolar och styrspakar är ombyggda. SK 16A hade brittiska "kringlor" överst på spaken.
- Dekalerna kommer från en mängd olika ark. Det enda som gick att använda från byggsatsen var Snobben.

Det som var kvar att göra när dessa bilderna togs var att bygga ett nytt kappoteringsskydd (störtbågen innanför huven) samt att limma dit huvdelarna.
Dessutom så hade jag velat ersätta sporrhjulet mot korrekt variant med damask.

Modellen har figurerat i tidningen Soldat och Teknik.

Tyvärr så råkade modellen ut för en olycka och for i golvet. Den gick i väldigt många små bitar... :-(
Tanken är att den ska repareras så småningom men just nu känns det bara trist.

Andreas Samuelsson
Skriv svar