Kitty Hawk T-6 "Texan"

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kitty Hawk T-6 "Texan"

Inlägg av Gabriel »

Ja, visst är det så att de målades enligt RAF-standard inför leverans men däremot så målades de ju om allt eftersom i svensk tjänst. Dessutom ser brittiska Dark Green och svenska 325 snarlika ut. Jag har jämfört färgprover och kommit fram till att det i modell inte blir någon märkbar skillnad samt att det är enkelt att slippa blanda till färgen.
Som jag sade i mitt förra inlägg vet jag att färgen inte stämmer helt, men det är upp till var och en att bestämma hur noga man vill vara med nyansvalet. För mig är helhetsintrycket viktigare än några korrekta siffror. ;)

/Gabriel
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Kitty Hawk T-6 "Texan"

Inlägg av Andre B. »

Tycker som du Gabriel att det är väldigt skönt att slippa blamda färg. Frågan som följer på det är om Hu 163 Dark Green är ok som alternativ till just 325? Eller är det Hu 30 som gäller? Eller Hu 116... ? Jag har inga problem att måla en Vampire eller Hunter i Hu 163. Men J 21 eller en Lansen?
Har någon jämfört de nya "flygvapenfärgerna" med Hu 163 Dark green?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kitty Hawk T-6 "Texan"

Inlägg av Björn B »

Hur vi upplever olika färger är nog väldigt personligt. Sen blir allting olika när man byter ljus.
Så enligt min mening är Humbrol 30 alldeles för grön för svenska färger. 108 tycker jag är närmare 325 medan 116 ligger mer åt 328. Men det är min uppfattning i mitt ljus just nu vid skrivbordet när jag jämför färgchip från Humbrol med dom svenska original färgerna som publicerades i skala en gång i tiden. Tar jag ut dom i dagsljuset i morgon kan det kanske kännas annorlunda.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Kitty Hawk T-6 "Texan"

Inlägg av Andre B. »

Är lite det jag känner med Björn att Humbrol 30 är för "grön" och det är väl mycket därför som även Spitfirebyggarna idag använder sig av Hu 163 eller Hu 116 istället för Hu 30. Sedan är ju det där med ljuset ett problem i sig. Har fruktansvärt svårt för "lysrörsbelysning" som får färger att se helt annorlunda ut än vad de gör i normalt dagsljus från solen. Hu 108 var lite nytt för mig och skall titta lite närmare den.

Lite synd att ingen verkar ha jämfört de nya flygvapen färgerna med humbrols färger. Känner fortfarande att Humbrols färger utgör måttståcken i sammanhanget. Tamiya och andra tillverkares färger säger mig inget alls men nämner någon en Humbrol färg då vet jag i vilken härad man befinner sig...

Skulle gärna bygga en grön SK 16 men så länge jag inte känner mig hemma med rätt grön färg så blir det något som får vänta. Det ligger en Lansen, en J 21 och en J 22 och väntar på målning just för att jag inte kommer överens om den gröna nyansen...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar