Sida 1 av 1

Oväntat släpp av Northrop Delta.

Postat: 24 dec 2016, 00:32
av AndreasSamuelsson
Jag såg nyss att Azur tänker släppa en Northrop Delta i 1:72 med svenska dekaler. Kanske något för Björn Bäcklund om inte annat... ;)
Andreas
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... uary-2017/

Re: Oväntat släpp av Northrop Delta.

Postat: 24 dec 2016, 09:22
av Mats Averkvist
Du får antingen snabba upp din 1C-konvertering Björn eller kanske modda den till en kanadensisk... Release skal tydligen bli i slutet av januari!
Dette blir skojigt.

.och ni som inte har köpt boken ännu kan beställa den från mig. 200 kr + porto.
Bild

Re: Oväntat släpp av Northrop Delta.

Postat: 24 dec 2016, 22:36
av Björn B
Har fått upplysningar on att en 1/48 resinmodell av den kanadensiska Deltan verkar vara på gång.

Re: Oväntat släpp av Northrop Delta.

Postat: 21 jan 2017, 10:24
av Björn B
Det verkar som modellen är TWA's Delta 1A så fönstren på ena sidan stämmer inte för ABA-maskinen. Då måste jag SÅÅÅÅÅÅGA

Northrop Delta.

Postat: 22 mar 2017, 14:04
av Mats Averkvist
Nu har den landat.
Den tillhörande boken kan beställas från mig. 200 kr + porto

Bild

Northrop Delta - AB Aerotransport
Författare: Rob J. M. Mulder
Förlag: European Airlines
ISBN: 9788293450009
Format: A4, 176 sidor, inbunden, engelsk text

I början av 1930-talet började postflyget att bli mer och mer viktigt för Europas flygbolag. Navigation och säkerhetsutrustning blev drastiskt förbättrade och flygplanen mer ekonomiska att operera. Introduktionen av det snabba Lockheed Orion hos Swissair i april 1932 förde till en riktig revolution inom luftfarten. Alla ville ha flygplan som flög snabbare än de existerande Junkers- och Fokkerflygplanen.
I Sverige väcktes också intresset hos den administrerande direktören i AB Aerotransport, Carl Florman. Han var intresserad av ett liknande flygplan för ABA. I oktober 1933 beställde AB Aerotransport ett passagerarflygplan av typen Northrop Delta 1C och i januari 1934 ett postflygplan av typen Delta 1E.
Driften av de båda flygplanen var präglat av problem och utmaningar. Det tog piloterna en stund att behärska flygplanen. Northrop Delta 1E, "Småland" blev aldrig taget i tjänst eftersom det havererade under den första riktiga provflygningen med post. 1937 sålde ABA sitt kvarvarande Delta 1C, "Halland" till det spanska flygbolaget Líneas Aéreas Post Españolas - LAPE. Det blev kvar i militär tjänst till efter det andra världskriget.
Bernt Balchen spelade en avgörande roll i denna historia och besöket av en Northrop Gamma i Norge finns också dokumenterad. Vi får veta lite om Northrop Alpha, Beta och Gamma, samt om de andra Delta-flygplanen. Dessutom beskrivs också de militära Northrop-flygplanen som användes i Sverige och Norge.

Re: Oväntat släpp av Northrop Delta.

Postat: 22 mar 2017, 14:51
av Björn B
Just nu är jag så irriterad på att man måste bygga om den för att bygga svenskt eller spanskt. Av dom fyra märkningsalternativen dom saluför den med så misstänker jag att versionen från spanska inbördeskriget blir den som byggs mest och då måste man konvertera den. Dom två amerikanska versionerna byggs rätt ur lådan. Den ena störtade ganska omgående.

Re: Oväntat släpp av Northrop Delta.

Postat: 22 mar 2017, 17:29
av Per.V
Vill ha i 1/48!