Oväntat släpp av Northrop Delta.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Oväntat släpp av Northrop Delta.

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Jag såg nyss att Azur tänker släppa en Northrop Delta i 1:72 med svenska dekaler. Kanske något för Björn Bäcklund om inte annat... ;)
Andreas
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... uary-2017/
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Oväntat släpp av Northrop Delta.

Inlägg av Mats Averkvist »

Du får antingen snabba upp din 1C-konvertering Björn eller kanske modda den till en kanadensisk... Release skal tydligen bli i slutet av januari!
Dette blir skojigt.

.och ni som inte har köpt boken ännu kan beställa den från mig. 200 kr + porto.
Bild
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Oväntat släpp av Northrop Delta.

Inlägg av Björn B »

Har fått upplysningar on att en 1/48 resinmodell av den kanadensiska Deltan verkar vara på gång.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Oväntat släpp av Northrop Delta.

Inlägg av Björn B »

Det verkar som modellen är TWA's Delta 1A så fönstren på ena sidan stämmer inte för ABA-maskinen. Då måste jag SÅÅÅÅÅÅGA
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Northrop Delta.

Inlägg av Mats Averkvist »

Nu har den landat.
Den tillhörande boken kan beställas från mig. 200 kr + porto

Bild

Northrop Delta - AB Aerotransport
Författare: Rob J. M. Mulder
Förlag: European Airlines
ISBN: 9788293450009
Format: A4, 176 sidor, inbunden, engelsk text

I början av 1930-talet började postflyget att bli mer och mer viktigt för Europas flygbolag. Navigation och säkerhetsutrustning blev drastiskt förbättrade och flygplanen mer ekonomiska att operera. Introduktionen av det snabba Lockheed Orion hos Swissair i april 1932 förde till en riktig revolution inom luftfarten. Alla ville ha flygplan som flög snabbare än de existerande Junkers- och Fokkerflygplanen.
I Sverige väcktes också intresset hos den administrerande direktören i AB Aerotransport, Carl Florman. Han var intresserad av ett liknande flygplan för ABA. I oktober 1933 beställde AB Aerotransport ett passagerarflygplan av typen Northrop Delta 1C och i januari 1934 ett postflygplan av typen Delta 1E.
Driften av de båda flygplanen var präglat av problem och utmaningar. Det tog piloterna en stund att behärska flygplanen. Northrop Delta 1E, "Småland" blev aldrig taget i tjänst eftersom det havererade under den första riktiga provflygningen med post. 1937 sålde ABA sitt kvarvarande Delta 1C, "Halland" till det spanska flygbolaget Líneas Aéreas Post Españolas - LAPE. Det blev kvar i militär tjänst till efter det andra världskriget.
Bernt Balchen spelade en avgörande roll i denna historia och besöket av en Northrop Gamma i Norge finns också dokumenterad. Vi får veta lite om Northrop Alpha, Beta och Gamma, samt om de andra Delta-flygplanen. Dessutom beskrivs också de militära Northrop-flygplanen som användes i Sverige och Norge.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Oväntat släpp av Northrop Delta.

Inlägg av Björn B »

Just nu är jag så irriterad på att man måste bygga om den för att bygga svenskt eller spanskt. Av dom fyra märkningsalternativen dom saluför den med så misstänker jag att versionen från spanska inbördeskriget blir den som byggs mest och då måste man konvertera den. Dom två amerikanska versionerna byggs rätt ur lådan. Den ena störtade ganska omgående.
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Oväntat släpp av Northrop Delta.

Inlägg av Per.V »

Vill ha i 1/48!
Per Vildarve. Gotland
Skriv svar