Sk 35C ?
Sk 35C ?
Jag observerade på ett foto av Sk 35C / 79 att det fanns antenner
alldeles bakom radomen. En satt på översidan och två på undersidan,
den till höger(vänster på fotot) var röd. Jag har inte sett dessa tidigare.
Min fråga är om dessa är något nytt eller inte?
//Peder
alldeles bakom radomen. En satt på översidan och två på undersidan,
den till höger(vänster på fotot) var röd. Jag har inte sett dessa tidigare.
Min fråga är om dessa är något nytt eller inte?
//Peder
-
- Namn: Nicklas Karlén
Re: Sk 35C ?
Den maskinen är ju civilregistrerad så det är sannorlikt antenner för civil radio och transponder men jag har igentligen ingen aning.
Nicklas
Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
-
- Kontakt:
Ja och nej. Den ena av antennerna på undersidan, den i mitten, fanns från början (och finns även på andra versioner utom F och J). Däremot är den röda på undersidan och den på ovansidan senare tillskott som bara finns på just denna maskin, gissar att användningsområdet är precis det som Niklas skriver.
Då tackar jag så mycket för svaren. Det var som
jag anade men inte visste.
//Peder
jag anade men inte visste.
//Peder
-
Njaa!
Det vore kul att se det foto du refererar till.
Vill minnas att vi bara har monterat dit en antenn, sedan den blev civil.... och den var nog inte röd.
Skall kolla så fort som möjligt.
Det vore kul att se det foto du refererar till.
Vill minnas att vi bara har monterat dit en antenn, sedan den blev civil.... och den var nog inte röd.
Skall kolla så fort som möjligt.
Henrik Bergman, Vargön
_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
_______________________________________________________________________________________________________
-
- Kontakt:
-
Tack Björn.
Jag skall kolla på måndag.
Jag skall kolla på måndag.
Henrik Bergman, Vargön
-
Hej igen!
Har kollat på vår Sk 35, och pratat med Olle Norén om antennerna.
Den orangea antennen är en gammal IK antenn. Den har inte vi monterat, däremot de två grå.

Har kollat på vår Sk 35, och pratat med Olle Norén om antennerna.
Den orangea antennen är en gammal IK antenn. Den har inte vi monterat, däremot de två grå.

Henrik Bergman, Vargön
Tack Henrik för svaret. Då är det klarlagt.
//Peder
//Peder
-
- Kontakt:
Intressant! Här ser man att en "ordinarie" antennen (luckan i mitten) är ersatt. Grottade ner mig lite mer i detta och det tycks som om den röda antennen är ett sentida tillskott. På äldre bilder finns den inte, t ex här:

Däremot kan man (åtminstone nu när man känner till den) se den på den här bilden som visar SE-DXP i aktiv tjänst (1990).

Men frågan är om den är specifik för just denna? Här är en kollega där antennen är grå eller vit:

Så även på 84:an. Här ser man samma antenn, fast ljus, och som är lätt att blanda ihop med den som sitter på övriga versioner (vilket jag gjorde).
Så möjligen satt den bara vissa individer. Så enklast för byggaren är som alltid att kolla referenser på just den individ man ska bygga.

Däremot kan man (åtminstone nu när man känner till den) se den på den här bilden som visar SE-DXP i aktiv tjänst (1990).

Men frågan är om den är specifik för just denna? Här är en kollega där antennen är grå eller vit:

Så även på 84:an. Här ser man samma antenn, fast ljus, och som är lätt att blanda ihop med den som sitter på övriga versioner (vilket jag gjorde).

Så möjligen satt den bara vissa individer. Så enklast för byggaren är som alltid att kolla referenser på just den individ man ska bygga.