sk 11 yta på lacken?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fredrik L
Namn: Fredrik Lundvall

sk 11 yta på lacken?

Inlägg av Fredrik L »

Hallå alla experter!

Håller på att färdigställa en Tiger moth i röd/gul, och blir inte klok på vilken finish den ska ha, blank, halvmatt eller matt. Tycker de ser matta ut i de böcker jag hittat bilder i, men de två som var i Linköping för några veckor sedan var blankare än en bowlingbana. Blir fundersam om de senare är blanka för show eller..? Hoppas någon kan räta ut frågetecknet.

/Fredde
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: sk 11 yta på lacken?

Inlägg av magnusf »

Jag skulle utan att blinka satsat på halvmatt, om inte annat för att det ser rätt mycket bättre ut på en modell än "dödmatt"! Jag har sett SE-CWG på nära håll och den är lite mittemellan, tror inte det blir sådär superblankt av sig själv när man målar på duk!

Hälsningar

Magnus
Fredrik L
Namn: Fredrik Lundvall

Re: sk 11 yta på lacken?

Inlägg av Fredrik L »

Tack, Magnus! Jag resonerade lika jag också, men ville kolla för säkerhets skull. Förut hade jag mattnings medel från Tamiya som man blandade ner i klarlacken för att uppnå önskad finish, men som jag förstår finns den inte längre?
Skriv svar