Tempest och Fury... ...samt lite huvudbry rörande det där med landningställ...
Postat: 08 sep 2016, 18:00
Fick med mig lite färg hem från AIM så att några byggen lagda i malpåse kunde nu dammas av lite. I lådorna ligger bland annat två Hawker Fury (en Airfix/PM och en Frog) samt en Tempest II (Matchbox vad annars?
). Får säga att samtliga tre är rätt häftiga flymaskiner som ses rätt sällan även i modellvärlden.
Nackdelen när man bygger Tempest och Fury är bara den att de har rätt veka landningsställ i 1/72. Läste något om det i Brittmodeller vilket fick mig att kontrollera mina modeller. Och mycket riktigt så hade båda Fury modellerna havererade landningställ. Frågan är vad man skall göra nu? Är det värt att leta redan på två gamla Heller Tempest och plocka landningställen på eller är Kora's landningsställ till Tempest ett alternativ?
Även Airfix Mustanger har rätt veka landningställ direkt ur lådan. Skulle behöva ett par uppsättningar i metall där med. Men har inte hört någon i Sverige testa dem. Frågan är om det är idé att beställa från Hannant's?
Lite knepigt det där med färger idag annars. Köper gärna en sprayburk då och då eftersom det i vissa fall är rätt mycket enklare att använda sig av än en spruta. Och utan kompressor fungerar sprutan rätt dåligt. Dinomin i Borås tar hem och säljer Humbrol's sprayburkar som är billigare och innehåller närmast dubbelt så mycket färg om Tamiya's. Dessutom så vet man lite vad man får avseende nyans. Målade nu en hög modeller, spinner's med mera som legat och väntat ett tag i Hu 90 Sky. Det är lite märkligt att brittiska flottan gick tillbaka till sky/dark sea grey efter andra värdskriget med tanke på att RAF fortsatte med medium sea grey, ocean grey och dark green. Varför denna mängd olika gråa färger?
Nog var det enklare förr när man visste att en Spitfire och en Hurricane var målad i Hu 29 Dark Earth, Hu 30 Dark Green och Hu 90 "Sky". Sedan några år tillbaka måste man närmast vara professor/supernörd i färg och historia för att hålla reda på alla nyanser av grönt och grått som gäller. Vad gjorde att RAF i ena falet målade en vanlig Spitfire medium grey undertill och sedan målade fotoversionen av samma flygmaskin medium grey ovanpå? Inte ens Airfix verkar kunna hålla koll på vilka grå (64 eller 165 och 27, 106 eller... ?) och vilken grön (30 eller 163) man skall måla med idag.
Fast det tråkiga är att Humbrols enamelfärger på burk knappt går att måla med alls längre. De torkar inte, har för lite pigment eller för grovt pigment eller är fulla med damm (sneglar mot min Heller Hurrican som målades för över 35 år sedan där det knappt går att se att den målades med pensel). Finns det en anledning till att jag byggt så många Mustanger den sista tiden? Ja, "metallfärger" är rätt lättare att komma överens med. Särskilt om de finns på sprayburk (Tamiya)...
Oj, det blev rätt mycket mer om färg här än om Fury´s och Tempest Mk. II. Det går rykten om att Airfix scannat av Fury'n på ett känt museum i England (eller var det F-4 Phantomen?
). Det är rätt tyst från Airfix rörande vad vi kan se fram mot. Man får hoppas de inte fått allt för hårda besparingskrav. Och helst skulle jag vilja se en ny Scimitar!
Hoppas att inte ni byggt ihjäl er införAIM utan orkar ta nya tag inför C4!
Vänligast / André

Nackdelen när man bygger Tempest och Fury är bara den att de har rätt veka landningsställ i 1/72. Läste något om det i Brittmodeller vilket fick mig att kontrollera mina modeller. Och mycket riktigt så hade båda Fury modellerna havererade landningställ. Frågan är vad man skall göra nu? Är det värt att leta redan på två gamla Heller Tempest och plocka landningställen på eller är Kora's landningsställ till Tempest ett alternativ?
Även Airfix Mustanger har rätt veka landningställ direkt ur lådan. Skulle behöva ett par uppsättningar i metall där med. Men har inte hört någon i Sverige testa dem. Frågan är om det är idé att beställa från Hannant's?
Lite knepigt det där med färger idag annars. Köper gärna en sprayburk då och då eftersom det i vissa fall är rätt mycket enklare att använda sig av än en spruta. Och utan kompressor fungerar sprutan rätt dåligt. Dinomin i Borås tar hem och säljer Humbrol's sprayburkar som är billigare och innehåller närmast dubbelt så mycket färg om Tamiya's. Dessutom så vet man lite vad man får avseende nyans. Målade nu en hög modeller, spinner's med mera som legat och väntat ett tag i Hu 90 Sky. Det är lite märkligt att brittiska flottan gick tillbaka till sky/dark sea grey efter andra värdskriget med tanke på att RAF fortsatte med medium sea grey, ocean grey och dark green. Varför denna mängd olika gråa färger?
Nog var det enklare förr när man visste att en Spitfire och en Hurricane var målad i Hu 29 Dark Earth, Hu 30 Dark Green och Hu 90 "Sky". Sedan några år tillbaka måste man närmast vara professor/supernörd i färg och historia för att hålla reda på alla nyanser av grönt och grått som gäller. Vad gjorde att RAF i ena falet målade en vanlig Spitfire medium grey undertill och sedan målade fotoversionen av samma flygmaskin medium grey ovanpå? Inte ens Airfix verkar kunna hålla koll på vilka grå (64 eller 165 och 27, 106 eller... ?) och vilken grön (30 eller 163) man skall måla med idag.
Fast det tråkiga är att Humbrols enamelfärger på burk knappt går att måla med alls längre. De torkar inte, har för lite pigment eller för grovt pigment eller är fulla med damm (sneglar mot min Heller Hurrican som målades för över 35 år sedan där det knappt går att se att den målades med pensel). Finns det en anledning till att jag byggt så många Mustanger den sista tiden? Ja, "metallfärger" är rätt lättare att komma överens med. Särskilt om de finns på sprayburk (Tamiya)...
Oj, det blev rätt mycket mer om färg här än om Fury´s och Tempest Mk. II. Det går rykten om att Airfix scannat av Fury'n på ett känt museum i England (eller var det F-4 Phantomen?

Hoppas att inte ni byggt ihjäl er införAIM utan orkar ta nya tag inför C4!

Vänligast / André