J22 plywoodgrund?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

J22 plywoodgrund?

Inlägg av Pelle F »

Jag undrar om någon vet med sig att J22 någonsin satts ihop som ren plywood, utan målning eller markeringar. Någon prototyp, eller liknande. Jag har bara lyckats hitta en bild där det förefaller som att plywoodbitarna redan målats innan sammanfogning och sätts ihop på metallskalet bit för bit. Närmare bestämt här:
http://www.aef.se/Flygvapnet/Bilder/S22 ... _1000p.jpg

Jag fantiserar om ett litet projekt, men vill inte att det ska vara alltför verklighetsfrämmande.

/Pelle
Leif Fredin
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 apr 2012, 07:55

Re: J22 plywoodgrund?

Inlägg av Leif Fredin »

Eftersom flygplanen har bokstäver målade på fenen så är det ingen nytillverkning som syns, utan det är fpl som är vid CVA för översyn eller reparation.
Exemplervis så var det under oktober 1945 19 st J 22 intagna vid CVA samtidigt. Genomloppstiden verkade var ungefär 4-5 månader.
Bifogar bild ur Flyghistorisk Revy nr 35 som visar monteringshallen vid FFVS, Bromma januari 1945.

Bild
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: J22 plywoodgrund?

Inlägg av Pelle F »

Ah, jag förstår. Tack ska du ha för bilden. Jag tycker mig ana att planet under konstruktionen ändå har en målning, då det ser ut som en gräns vid den grå undersidan. Å andra sidan ser man ju skruvskallarna.

/Pelle
Skriv svar