Bf 109 F

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Bf 109 F

Inlägg av Fredrik L »

Hej!

Efter ett uppehåll på 8-10 år, med flerfaldiga försök att ta upp hobbyn igen så har jag äntligen kommit igång. Tre byggda modeller på fyra veckor. Ett personligt rekord, tror jag... ;) Jag är "nygammal" här på forumet, och jag var ganska aktiv då det begav sig. Roligt att se att så många användare finns kvar och att det tillkommit många nya under årens lopp! Tillika häpnar jag över hur mycket som hinner hända inom hobbyn på så få år. Airfix har släppt ett gäng fina modeller, dock med Matchbox känsla, men prisvärda och lättbyggda. Massa nya produkter, vissa onödiga, vissa inte.

Men, jag har alltid saknat en vettig modell av Messerschmitt bf 109 F i 1/72. Och trodde att någon tillverkare kommit ut med någon. Jag har byggt Hellers för många år sedan och vill minnas att den var inget vidare. Dessutom lär väl den vara svår att få tag i..? Det finns en del fler bl a A-models, Finemolds, Svezda, ICM och Italeri. Vilken den sistnämnda är Hellers, om jag har förstått rätt. Eller tvärtom...

Vilken bör jag välja - vilken är bäst?

Tacksam för svar,

Fredrik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bf 109 F

Inlägg av magnusf »

Fine Molds! Utan tvekan! Enda nackdelen är priset men om du köper den för att bygga den nu (i motsats till att lägga den på hyllan för framtida bruk) så tycker jag den är värd sitt pris!

Italeri och Heller är inte samma modell, Italeri gjorde en egen kring 1995. Men det är fortfarande Fine Molds som gäller ☺!

Hälsningar Magnus
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Bf 109 F

Inlägg av Fredrik L »

Tack Magnus!

Snabbt och rakt svar! Nu när jag kollade runt på nätet, så kom jag på att jag redan visste svaret. Kanske var svårare att få tag i förut, så jag sorterat bort den mentalt..? :)

/Fredrik
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Bf 109 F

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Hej!
Om jag får lov att komma med ett tips så är Zvezdas 109 inte att förakta. Det är visserligen en så kallad "tryckihopbyggsats" och kräver inget lim.
Med det sagt så finns det inget som hindrar dig att bygga den som en vanlig byggsats med lim.
Den är faktiskt väldigt fin och har både bra passform och minst lika bra detaljer som en Finemolds.
Det som är det bästa med Zvezdas 109 är priset. Den är mycket, mycket billigare än de andra 109:orna!
Mvh Andreas
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bf 109 F

Inlägg av Andre B. »

Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Bf 109 F

Inlägg av Fredrik L »

AndreasSamuelsson skrev:Hej!
Om jag får lov att komma med ett tips så är Zvezdas 109 inte att förakta. Det är visserligen en så kallad "tryckihopbyggsats" och kräver inget lim.
Med det sagt så finns det inget som hindrar dig att bygga den som en vanlig byggsats med lim.
Den är faktiskt väldigt fin och har både bra passform och minst lika bra detaljer som en Finemolds.
Det som är det bästa med Zvezdas 109 är priset. Den är mycket, mycket billigare än de andra 109:orna!
Mvh Andreas
Ja, den ser ju ut att vara helt OK. Och som sagt priset är ju lite humanare... ;)
Tack för tipset, Andreas!

/Fredrik
Skriv svar