Jan Forsgren's Airfix Buccaneer i 1/72...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Jan Forsgren's Airfix Buccaneer i 1/72...

Inlägg av Andre B. »

...verkar vara omgärdad av lite mysterier...

Jag har modellen av NA-39 (prototypen) liggande som gavs ut på 60 talet någon gång av Airfix. Den plockar jag med ibland när intresset och möjlighet finns. Den har av många uppfattats utgöra grunden för den modell/variant som Arfix senare gav ut av S.2B Buccaneer. Många (liksom jag) hade uppfattningen/åsikten att gjutformen ändrats drastiskt för att man ville göra en S.2B av den. Och att det var den stora orsaken till att övre och undre halvan av själva modellen inte var "symmetriska". En modell som Jan Forsgren bland annat gjort ett väldigt vackert bygge av.

http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2 ... caneer.htm

Men nu liknar inte den modell som Jan byggde den modell som Airfix gett ut av S.2B. Och det gäller särskilt den lösa övre bakdelen av "skrovet". Jag känner lite att det finns likheter mellan alla tre modellerna liksom olikheter. Jag fick spackla ut "asymmetrin" på samma ställen som Jan. Och visst ser modellerna som Airfix gett ut rätt olika ut. Men samtidigt inte så olika ut att en "retooling" inte är en tänkbar orsak till både olikheter och likheter. Och hur kommer det sig att bakdelen på Jan's modell ser så annorlunda ut?

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... -released/

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jan Forsgren
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 jan 2012, 15:47
Namn: Jan Forsgren

Re: Jan Forsgren's Airfix Buccaneer i 1/72...

Inlägg av Jan Forsgren »

Hej André!

Så du har inte byggt den färdigt ännu? Det var länge sen vi pratade om just den.
Nu var det inte igår precis som jag byggde Buccen, men jag minns att jag modifierade speciellt fenan, både bakkanten och delen mot stabben, efter att ha studerat fotografier. Numera finns det resinfenor och stabbar från flera olika tillverkare till den gamla Airfixen.
Om det är någon annan självplågande byggare som är intresserad av en Airfix Bucc 1/72 med ALLA tillbehör så har jag tre till salu, där ingår bl.a. the tailplane.

/Jan
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Jan Forsgren's Airfix Buccaneer i 1/72...

Inlägg av Andre B. »

Hej Jan,

Roligt att se lite text från dig. Det är lite synd att Göteborg och Stockholm har var sitt forum. Det hade blivit mer liv om man delade forum.

Nej, min Bucc är inte helt klar ännu. Pillar med den lite då och då. Har ju lite Mustanger och annat med liggande. Buccaneer'n är numera rätt symmetrisk och ser väl hyfsad ut i formen. Men upptäcker alltid något nytt mellan varven. Den har fått några lager vit färg och nu är det bara några sjunkmärken kvar att fixa till. Har lite funderingar på de trekantiga luftintagen vid vingroten på framkanten på vingarna. De ser lite tomma och innehålslösa ut. Och, en inredning är ju önskvärd men tänkte göra lite som jag vill minnas att du gjorde. Stoppa in inredningen i efterhand. Jag bygger ju en av prototyperna i sammanhanget och utgår ju från airfix gamal NA.39...

Vad som väckte intresset för din Bucc var den bakre delen av ovandelen. På din modell så är det en lös "bakdel" (se fjärde bilden). Men alla andra modeller av samma modell så är både ovan och undersidan hela delar. Var det verkligen en "lös bakdel" eller hade du sågat av den av någon anledning? du nämner särskilt det här jobbet med att styra upp bakdelen så den inte hamnade "off centre"...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jan Forsgren
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 jan 2012, 15:47
Namn: Jan Forsgren

Re: Jan Forsgren's Airfix Buccaneer i 1/72...

Inlägg av Jan Forsgren »

Hej igen!

Skev överdel, mer än underdelen! Ungefär som deras 1/48 (gamla). Det blev faktiskt riktigt bra.

Mvh
/Jan
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Jan Forsgren's Airfix Buccaneer i 1/72...

Inlägg av Björn Fransson »

Det är faktiskt en ny Bucc i 1/72 på gång. Från Turkiet. Och ser man till de övriga modeller de visar på sidan ser det rätt lovande ut: http://www.tanmodel.com/index_en.html
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Jan Forsgren's Airfix Buccaneer i 1/72...

Inlägg av Andre B. »

Jo, det är rätt många som vill ha en ny Bucc. De två nya resinmodellerna är väl ett exempel på det. Fast jag skulle nog än hellre vilja ha en Scimitar...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Jan Forsgren's Airfix Buccaneer i 1/72...

Inlägg av Andre B. »

Min NA.39...

Bild
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Jan Forsgren's Airfix Buccaneer i 1/72...

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Märkte nu att var fel med proportionerna på NA.39:an. Airfix "utblås" är alltså nära 15 mm för långa...
Hur jag nu kunde missa det när jag sågade, spacklade och slipade fattar jag inte. Det är bara att plocka fram sågen!

Eller är det dags att ge upp nu och köpa den där resinmodellen istället? *gråter*
http://www.hyperscale.com/2015/reviews/ ... ewbg_1.htm

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar