J29F Motor utblås!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Draken74
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 dec 2012, 22:04
Namn: Jonas Eriksson
Ort: Eskilstuna

J29F Motor utblås!

Inlägg av Draken74 »

Halloj!

Håller på o bygger Pilot Replicas suveräna J29:a!

Har börjat klia mig i huvudet angående utblåset på RM2B..ska den vara lite oval i formen? När jag tittar på foton, både de jag tagit själv(inte perfekt vinkel mot utblåset) och det man kan hitta på nätet...då tycker jag utblåset ser runt ut?!?

Nån som har någon bra information om detta?

Mvh Jonas
Sundelin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 jan 2012, 17:31
Namn: Sten Sundelin
Kontakt:

Re: J29F Motor utblås!

Inlägg av Sundelin »

All min information jag kollat tyder på cirkelrunt utblås på J29, om man bortser från att det är snett kapat undertill på J29F.
Sten
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: J29F Motor utblås!

Inlägg av Henrik Bergman »

Så här.


Bild
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Draken74
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 dec 2012, 22:04
Namn: Jonas Eriksson
Ort: Eskilstuna

Re: J29F Motor utblås!

Inlägg av Draken74 »

Hehe..bilden är rätt talande där Henrik, ser ju onekligen rätt runt ut tycker jag! Då undrar man ju hur Pilot Replicas fick till det när de tyckte
att utblåset skulle vara ovalt...med tanke på att deras J29:a i övrigt är fantastiskt bra!

Det är ju själva motorns utblås som är ovalt på byggsatsen...flygplans kroppen är iaf rundare..kanske liiite oval.. :)
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: J29F Motor utblås!

Inlägg av Henrik Bergman »

Jag har inte tittat närmare på PR J29, men det är runt utblås i verkligheten.
Borde ju inte vara så svårt att fixa på modellen.
Om du vill så kan jag ta mer bilder på motorn på måndag. Kan vara bra att ha, IFALL det dyker upp något från PR i framtiden.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Draken74
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 dec 2012, 22:04
Namn: Jonas Eriksson
Ort: Eskilstuna

Re: J29F Motor utblås!

Inlägg av Draken74 »

Henrik,
Ja tack, gärna fler bilder på motorn o bakdelen på flygplans kroppen. Vore helt suveränt, då jag känner
att det måste scratch byggas lite med motorns utblås!

Tackar så mycket på förhand! :)
Mvh jonas
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: J29F Motor utblås!

Inlägg av bergwall »

Då jag haft ganska mycket kontakt med Pilot Replicas kan jag berätta hur det här ovala utblåset blev till.

Det var dessvärre så att på den första gjutningen fanns en midja på bakkroppen som tyvärr inte finns i verkligheten. Det hela var en CAD-miss. Ganska iögonfallande men syntes inte lika mycket i 3D-miljön i datorn. Det var också väldigt svårt att komma till rätta med då ytmodellering kan vara ganska bångstyrigt ibland. De som hade gjort jobbet kom aldrig tillrätta med problemet utan det slussades vidare till formtillverkarna som faktiskt fick bort midjan, de var däremot inte så insatta vilka andra geometrier som var viktiga, nämligen rundheten i öppningen. Man fick även steget strax ovanför utblåset (som finns i liknande tappning på tidigare Tunnan-varianter men inte på F). Alla var överväldigade över att den dumma midjan var borta och vi skulle leva lyckliga i alla våra dagar, men ingen såg de andra två felen!! Man kan även gärna komma ihåg att Hobby Boss stressade på med sin Tunna.

Så här efteråt kan jag bara konstatera att vi fick två små problem jämfört med hur det hade varit att komma till rätta med midjan och återskapa nitarna etc.

Jag har en tidig utgåva med midja och runt utblås, kanske kan bli värd slantar...? Kanske någon hågad vill "kit basha",

Hälsningar
Robert
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: J29F Motor utblås!

Inlägg av Björn G »

Missat denna tråden tidigare. Tyckte själv att PR:s utblås såg väldigt "spartanskt" ut, jämfört med denna bild från en walkaround-site:

Bild

Försökte knö in Neomegas utblås i PR:s tunna, men det gick inte (PR:s utblås till höger, Neomegas till vänster)

Bild

Men Henriks bild ser ju onekligen helt annorlunda ut! Efterbrännkammaren?!
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: J29F Motor utblås!

Inlägg av Henrik Bergman »

29:an på bilden du refererar till saknar sågtand på vingen (29B).
Eftersom den saknar EBK, så ser den annorlunda ut i utblåset.

Bild
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Draken74
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 dec 2012, 22:04
Namn: Jonas Eriksson
Ort: Eskilstuna

Re: J29F Motor utblås!

Inlägg av Draken74 »

Härligt med lite förklaringar Robert! :) Hursomhelst så tar jag hellre problemet med ett ovalt utblås istället för problem med utsida på flygkroppen, utblåset är ju easy fix faktiskt! Har scratch byggt ett nytt..runt..med hjälp av en fälltank från en draken o lite plasticard!
Skriv svar