Svensk byggare

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Plastic boy
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2013, 17:19

Svensk byggare

Inlägg av Plastic boy »

H ej


Jag undrar om s 16A Caproni ca 313 är i produktion fortfarande, såg undrar kronmärkt att italeri har gjort den? Och då i Scala 1:72-1:48.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Svensk byggare

Inlägg av Fenix »

Ingen aning faktiskt. Jag vet att Sagoland i Linköping hade några nyutgåvor med gamla kartongen. Jag köpte dock min på ebay.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Ingenjör AP
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 okt 2012, 18:43
Namn: Anders P

Re: Svensk byggare

Inlägg av Ingenjör AP »

Kingkit har några gamla i lager
http://www.kingkit.co.uk/plastic-model- ... 15781.html
Hannants har ett etsset, så man kan fylla växthuset med bombställ etc
https://www.hannants.co.uk/product/RCRS04
Plastic boy
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2013, 17:19

Re: Svensk byggare

Inlägg av Plastic boy »

Hej

Googlade på internet och hittade en Caproni 311 i liten utgåva. Och undrar om det är samma eller vad som skiljer?
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Svensk byggare

Inlägg av Jan Gaude »

Aj, aj, aj! Akta dig för den om det är en kronmärkt du ska bygga. Den svenska varianten (ca 313) har radmotor. Caproni 311:an har stjärnmotor.
Caproni ca 313 brukar ibland dyka upp på tradera eller på olika modelltävlingar som t.ex. 08 Open, C4 Open eller Art in Miniature m.m.
Sundelin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 jan 2012, 17:31
Namn: Sten Sundelin
Kontakt:

Re: Svensk byggare

Inlägg av Sundelin »

CA311 modellen från Italeri har lite mera delar till inredningen om jag minns rätt, så om du kommer över den jättebilligt kan det vara värt det. Nu finns ju CA311 från Special Hobby eller om det är MPM och jag försöker peppa Jiri att göra en CA313/314...
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Svensk byggare

Inlägg av Hobby-Importen »

Har nog några 313 på vinden, ifall det behövs! :-)

Jens
Daedalus Models
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Svensk byggare

Inlägg av Andre B. »

Det där med skillnader i delar till inredningen mellan Italeri 311 och 313 blev jag nyfiken på. Någon som kan berätta mer om det?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svensk byggare

Inlägg av Björn B »

Scan fråm instruktionern på min gamla 313:
Bild

att jämföra med 311: http://www.model-making.eu/products/ite ... 98172.html

Men....., min är av fabrikatet Italaerei d.v.s. en riktigt gammal modell. Har modellerna senare uppdaterats med inredning eller är det två helt olika satser?
Kan jag använda vingarna från min 313 på en 311 för att bygga svenskt?
Sundelin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 jan 2012, 17:31
Namn: Sten Sundelin
Kontakt:

Re: Svensk byggare

Inlägg av Sundelin »

De var olika redan från början, jag har en Italaerei Ca311 med inredning enligt länk.

Jag skulle inte prova vingarna från Italeri 313 på en Italeri 311 kropp för att få en B16 även om de ser ut att passa, kroppen skiljer ju också, framförallt på undersidan. Bomställ, ksp-torn och grunkorna bakom piloterna (kanske hela delen med golv och allt) kan däremot vara värda att transplantera från Ca311, det var i alla fall min tanke.

Italeri Ca313 vingar på en Special Hobby Ca311 för att få en B16 skulle nog bara sågförman Björn ge sig på, uppdelningen mellan vinge och kropp skiljer sig ganska avsevärt.
Skriv svar