Intressanta Kongo-bilder

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Intressanta Kongo-bilder

Inlägg av SvenYoung »

Hej !

Jag satt och tittade på mina gamla Kongo-filmer av Bertil Jernberg, och passade på att fotografera direkt från TV-skärmen så jag kunde dela med mig av några intressanta stillbilder. All kred till Bertil naturligtvis.

Bildkvalitén är som väntat skitdålig (med tanke på att det är foto på en pausad DVD film), men jag hoppas att de kan vara av intresse. Förstora inte upp dem för mycket, för då bir det bara suddig massa av alltihopa :-)

Först ut, en softskin som jag inte kände till - en Bedford RLB tankbil. Jag hade sett benämningen "tankbil" i Kongo-fordonslistan jag har, men visste inte att det var en Bedford. Är det någon som vet mer om dessa Bedford tankbilar rent generellt? Hittar väldigt lite på nätet.

Bild


Landrover (verkar vara en tidig 109:a med annorlunda placering av de små lysena fram jämfört med Tamiya / Italeri / Revells modeller) - ser ut att ha hårt tak över förarutrymmet?:

Bild


Ward LaFrance M1A1 bärgare (nästa Kongo-projekt kanske? ;-) ):

Bild

Bild

Bild


Häftig sekvens med KP bild flankad av 2 M8:or (Lulle-Belle på KP-bilens högra sida i färdriktningen):

Bild

Bild

Obeskrivligt fräck sekvens med lågflygande Tunnor (makalöst hur lågt de flög):

Bild

Som sagt, jag ber om ursäkt för kvalitén på bilderna, det är helt och hållet mitt fel. Filmen är det toppenkvalité på, all heder till Bertil J!

Alltid ny inspiration att hämta från Kongo :-)
Senast redigerad av SvenYoung den 10 jan 2016, 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Intressanta Kongo-bilder

Inlägg av Lars Befring »

Du är mer än förlåten!
Sven, vet du vilka färger man använde där nere? alltså var dom svenska eller lokalt "upphandlade"?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Intressanta Kongo-bilder

Inlägg av SvenYoung »

Hej Lars!

Kul att bilderna gillas.! :-)

Jag har fått berättat för mig att man hade jättedålig tillgång på färger där borta. Den blågråa grundnyansen som man ser på många svenska fordon var visst ihopmixat av 3-4 lokalt tillgängliga färger (utöver svart och vitt alltså). Jag är nästan 100% säker på att färgerna inte kom från Sverige, mer än de vita KP-bilarnas grundmålning.

Svenska fordonsparken var verkligen et hopplock av vagnar de hittade eller tillfångatog i Kongo, det gällde även reservdelar och färger (med undantag av KP-bilarna). Det finns ett antal bilder på tex M8:an Lulle-Belle med udda däckmönster och fälgar runtom.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Intressanta Kongo-bilder

Inlägg av Lars Befring »

ohh! udda lösningar och unika färgsättningar... jo det är ju sånt vi modellbyggare ogillar!
Vi vanliga dödliga gillar din 3D historieforskning!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Intressanta Kongo-bilder

Inlägg av SvenYoung »

Haha, ja "unik" är rätt ord på färgsättningarna, något som tilltalat mig trots ganska fula kammo-mönster. :-)

3D historieforskning, det var ett koolt begrepp - det skall jag hålla i minne. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Intressanta Kongo-bilder

Inlägg av Lars Befring »

=) bjuder gärna på ord om du fortsätter med din plastmagi!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Intressanta Kongo-bilder

Inlägg av Joakim Hultman »

Intressanta bilder!

Jag har sett Landrovern tidigare, och har haft lösa planer på att bygga den.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Intressanta Kongo-bilder

Inlägg av SvenYoung »

Lars Befring skrev:=) bjuder gärna på ord om du fortsätter med din plastmagi!
Jag tackar för de vänliga orden också, Lars! :-)
Joakim Hultman skrev:Intressanta bilder!

Jag har sett Landrovern tidigare, och har haft lösa planer på att bygga den.
Jo men så klart du skall bygga en Kongo-Landrover, Jocke! Skulle vara hur kul som helst att se fler Kongo-fordon i modellform! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Intressanta Kongo-bilder

Inlägg av Stellan »

Gillar din forskning i ämnet. Ofta är enda sättet att hitta så mycket material som helst även om den är av dålig kvalité, jämföra med annat material och gissa sig fram. Det man inte kan hitta får man helt enkelt lösa med en kvalificerad gissning med just det förbehållet. Det är ju inte allt som står att läsa i blanka magasin eller Osprey-böcker. Eller inte ännu i alla fall, en vacker dag kanske det är just denna forskning som blir sanningen som förs vidare i magasins- och Osprey-form.
Stellan Schroeder Englund
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Intressanta Kongo-bilder

Inlägg av SvenYoung »

Tack Stellan, det är kul att forska, men mina försök kan inte jämföras med det gedigna arbete som har gjorts av bland andra Christer Baadstöe, Kjell Svensson mfl som har samlat en massa material och sammanställt detaljerade historiska verk om Kongo över ett antal år. Det är bland andra dessa herrar samt Öken Erik, Erik G, Thord W och fler som har varit till oumbärlig hjälp i mina projekt. Ibland finns inga bilder, och då får man som sagt göra en kvalificerad gissning (efter att man har gjort det, och modellen är klar, så händer det ofta att bilder dyker upp som visar något annat, men det är en del av processen det med :-) ).
Senast redigerad av SvenYoung den 10 jan 2016, 14:59, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar