A29B Tunnan

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

A29B Tunnan

Inlägg av Gabriel »

Jag har nu under en längre tid funderat över att bygga en Tunna i 1/72 (jag blev så inspirerad av alla tunnor i 1/52 som byggs just nu). Istället för att bygga en helt metallren kärra (jag vill ändå öva mig på att måla metall) började jag leta efter alternativa färgsättningar. Såg då att Robert Bergwalls dekalark "Tunnan Del 1" innehöll ett märkningsalternativ för en A 29B från F6 med en grön stjärtfena som jag fastnade för.
Nu undrar jag om det fanns yttre skillnader mellan en J 29B och en A 29B som behöver tänkas på vid ett bygge (planerar att utgå från en Tarangus), eller om det bara är att bygga på?
Är det dessutom bekräftat att fenan var grön, eller är det som med de metallrena Lansarna att det finns tvivel ifall de var gröna eller blå?

/Gabriel
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: A29B Tunnan

Inlägg av Björn Fransson »

Fenorna var alltid gröna (vilket även gällde andra versioner av Tunnan). A 29B var identisk med J 29B, det enda som var annorlunda var lasten under vingarna. Här finns bilder på några A 29: http://www.avrosys.nu/aircraft/Attack/175A29.htm
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: A29B Tunnan

Inlägg av Pelle F »

Jag gjorde en A29 för ett par år sedan. Då med helt grön översida, som kontrast till alla metallrena. Det är inga konstigheter egentligen, en B version bara, och för att markera Attack-A:et så satte jag dit en beväpning med 7 rakteter under varje vinge. Ser häftigt ut faktiskt. Då scratchbyggde jag raketerna, hade jag inte tillgång till riktiga. Men nu finns ju roliga varianter på Specialhobbys A21 som man kan hänga dit.

Vad gäller färgen så finns ju de där väldigt avskavda gröna också, jag tror de målade med dålig färg. Finns att se på avrosys.se. Vill du däremot bara måla fenan, så verkar det vara mindre frågetecken omkring färgen, än på lansarna. Konsensus är att den faktiskt var olivgrön. Det finns till och med en tunna med grön fena upphängd i taket på Flygvapenmuseum.
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: A29B Tunnan

Inlägg av Gabriel »

Pelle F skrev:Jag gjorde en A29 för ett par år sedan. Då med helt grön översida, som kontrast till alla metallrena. Det är inga konstigheter egentligen, en B version bara, och för att markera Attack-A:et så satte jag dit en beväpning med 7 rakteter under varje vinge. Ser häftigt ut faktiskt. Då scratchbyggde jag raketerna, hade jag inte tillgång till riktiga. Men nu finns ju roliga varianter på Specialhobbys A21 som man kan hänga dit.

Vad gäller färgen så finns ju de där väldigt avskavda gröna också, jag tror de målade med dålig färg. Finns att se på avrosys.se. Vill du däremot bara måla fenan, så verkar det vara mindre frågetecken omkring färgen, än på lansarna. Konsensus är att den faktiskt var olivgrön. Det finns till och med en tunna med grön fena upphängd i taket på Flygvapenmuseum.
Jag funderade lite på de raketer som finns hos SH A 21:an. Tror att det ska vara 14,5 cm pansarsprängraket m/49B och 12,7 cm målraket Mk26. Jag vet dock inte helt säkert (finns inte beskrivet vilka raketer det är från SH håll). I så fall är pansarsprängraketen intressant, men då det bara finns tio i lådan. Räcker det då att hänga på endast åtta (fyra per vinge) istället för 14 st. som var den vanliga beväpningen med dessa raketer?
Det finns inte möjligtvis en detaljbild på balkarna då dessa behöver scratchas?

/Gabriel
Skriv svar