vet inte om det varit uppe tidigare

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vet inte om det varit uppe tidigare

Inlägg av Gabriel »

Urban Gardini skrev:Det är samma beväpning på en Ia och en Va samt mellan en Ib och en Vb. Det är vingtypen som bestämmer beväpningen till en viss del. Kommer inte ihåg om det bara var e eller om både c och e kunde ta två 20mm i varje vinge, utan 2 st .303 i så fall i c-vingen. I e-vingen var det ju standard med en 20mm och en .50 så där bytte man bara ut .50 mot en 20mm om man ville men det var inte alls så vanligt. Sen så hade de ju d-vingen som var utan beväpning. Allt det där ändrades med Mk.22 som hade en helt egen vingtyp som inte fick någon benämning.
Jag har för mig att c-vingen kunde ta 2 st 20 mm i vardera vinge.

/Gabriel
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: vet inte om det varit uppe tidigare

Inlägg av Urban Gardini »

Ok, då var det nog så att både c och e kunde ha två 20mm eller så endast c-vingen. En hel vetenskap!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: vet inte om det varit uppe tidigare

Inlägg av Andre B. »

PeterSandh skrev:Spifire Mk.Va spekulerades väl om i en tidigaret tråd?

Bild

http://www.airfix.com/uk-en/shop/new-fo ... -1-72.html

Det innebär att det är samma plast som i Kit A02010 (rund oljekylare) men med nya dekaler för tex Bader?
Är oljekylaren enda synliga skillnaden på en Mk.1 och en Mk.Va ? Hette den Mk.Va eller var det egentligen bara Mk.V?

Bild

http://www.airfix.com/uk-en/shop/themes ... -1-72.html

För övrigt intressant att nyheterna består nästan uteslutande av flyg och flygrelaterade fordon. Passar mig fint :D
Jag hoppas verkligen på en Douglas Bader maskin. Håller redan på med bygget (Mk.IIa med oljekyl ger en Mk.Va) men saknar dekalerna för Bader.
Och jo, det heter nog att det är en Mk.Va. vingen är den avgörande skilnaden mellan Va, Vb och Vc...

Sedan kan jag nog tänka mig den nya helikoptern med.

//André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: vet inte om det varit uppe tidigare

Inlägg av TuveB »

Standardbeväpningarna var enligt följande:
A-vinge 4st '303
B-vinge 1x20mm 2x'303
C-vinge 1x20mm 2x'303, men detta var en sk universalvinge där det var meningen att piloten själv skulle välja, men så fungerade det inte.
E-vinge 1x20mm 1x'50, C-vinge med luft och syrgasflaskorna utflyttade till vingarna. Kunde ha 2x20mm men detta blev standard från MkXVIII (18).
Alla Spitfire med bubbelhuv har minst E-vinge (de flyttade flaskorna).

En komplikation är att Mk IB först hette Mk IA (cannon armed). Grumpy Unwin flög en sådan.

D-vinge är en inofficiell efterkrigsbenämning för fotovingen.

Om någon vill grotta ner sig i fotovarianter av Mk I så varsågod.... En sådan benämnd Mk IV finns i Sverige! Under renovering till flygande! :D

Beteckningarna F LF och HF har ingenting med vingen att göra från Mk IX, utan det är vilken Merlinvariant som sitter där framme.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: vet inte om det varit uppe tidigare

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt uppspaltat Tuve! Sen kommer det ju till alla olika vingspetsar... ;-)
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: vet inte om det varit uppe tidigare

Inlägg av Andre B. »

Airfix nästa spitfireutgåva blev lite som väntat en Douglas Bader märkt Spitfire Mk Va.
Nu kan jag börja bygga trygg i väntan på att dekalerna är på väg!

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... announced/

//André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar