48 timmars bygge?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: 48 timmars bygge?

Inlägg av Proosen »

På skallerackers har jag deltagit ett par år med just mellandagsbygge.
Start juldagen och färdigt dagen före nyårsafton. Mycket kul och fokuserat byggande hemma hos svärmor under fältmässiga förhållanden så att säga.
Blir troligen av i år också och inget hindrar att jag lägger ut bilder här också under förutsättning att civila fordon också gills.
2013 blev det en Van
Bild

2014 en Hot Rod
Bild

Tror att det blir en liten sportig kärra från Honda i år.


/Niclas
Olle Carlen
Inlägg: 55
Blev medlem: 01 apr 2012, 16:32

Re: 48 timmars bygge?

Inlägg av Olle Carlen »

Alltså, bästa idén nånsin med julveckobygge!!
Frågan är: får man göra klar n påbörjad a´la surdeg eller måste det vara en ny kartong?!
//Olle
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 48 timmars bygge?

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag gillar helt klart idén! Vi diskuterade något liknande på senaste månadsmötet.
Om det infaller under ett par dagar som råkar passa mig, så hakar jag på.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 48 timmars bygge?

Inlägg av Andre B. »

Det rimliga och kanske största målet är väl att färdigställa något i år innan nedräkningen. Så om det rör sig om en surdeg eller en sprillans ny modell direkt från lådan har kanske mindre betydelse..
//André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: 48 timmars bygge?

Inlägg av AndersR »

Andre B. skrev:Var det inte ett tema på ett möte någonstans att man skulle färdigställa ett bygge under en helg? Borde det inte finnas möjlighet att göra något liknande här via internet? Vi sätter ihop lite trevliga tävlingsregler för ett 48 timmars bygge med redovisning in the works?

//André
Var det detta du tänkte på?

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 063#p39063

Vekar ha arrangerats fler gånger. Proosen kan säkert fylla i med detaljer och praktiska råd.

/Anders
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: 48 timmars bygge?

Inlägg av Proosen »

Tja, jag har arrangerat ett 12-timmarsbygge vid två tillfällen nu och det blir nog en fortsättning men i lite annorlunda form 2016.
Praktiska råd vet jag inte, har mest gått på lite lösa boliner men på något vis har det funkat och vi har haft kul med god mat och mycket snack mellan varven.
Främst är det otroligt skoj att träffas och bygga från samma (hemliga) sats med enda regeln att man ska kunna spåra ursprunget när det är klart.
Stora skrotlådan med andra ord som resesällskap samt verktyg, färg och allt man anser sig behöva.

Om vi får ihop det igen i början av året blir det förmodligen två klasser eller vad man ska kalla det, en flyg och en civilt fordon och den här gången kommer vi i så fall att hålla till i Gagnef som också ligger i vackra Dalarna.
Jag har tidigare hållit hus med evenemanget i restaurangen jag var delägare i men där har jag tackat för mig den gånga sommaren så det blir inte lika fancy käk som tidigare eftersom det är en samlingslokal med ett vanligt standardkök i Gagnef.


Den som lever får se vad det drar åt för håll.
/Niclas
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 48 timmars bygge?

Inlägg av Andre B. »

AndersR skrev:
Andre B. skrev:Var det inte ett tema på ett möte någonstans att man skulle färdigställa ett bygge under en helg? Borde det inte finnas möjlighet att göra något liknande här via internet? Vi sätter ihop lite trevliga tävlingsregler för ett 48 timmars bygge med redovisning in the works?

//André
Var det detta du tänkte på?

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 063#p39063

Vekar ha arrangerats fler gånger. Proosen kan säkert fylla i med detaljer och praktiska råd.

/Anders

Jo, det var väl en internet variant på det temat. Men det lutar nog lite åt ett "färdigt före tolvslaget tema". Många verkar vara på vilket är kul!
//André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: 48 timmars bygge?

Inlägg av Daniel_A »

Det kan jag tänka mig att haka på också. Jag behöver träna på att inte lägga för mycket tid på byggena. Julveckan passar bra tycker jag.

/Daniel
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: 48 timmars bygge?

Inlägg av denstore »

En tanke är ju att starta det hela med presentationstråd, där man kan anmäla sig, och visa upp sin planerade kreation. Sen efter startskottet, så kan ju inblandade starta en egen tråd, med grejerna och deras status i första inlägget. Sen kan ju tråden användas som wip för att visa resan, om man så önskar. Jag kommer t.ex. att starta något, men självklart inte avsluta i tid. Därför är väl de få stapplande stegen där emellan kanske desto viktigare.... :D
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 48 timmars bygge?

Inlägg av Andre B. »

Ok,
Handskarna är kastade. Den enda regeln som jag känner gäller för närvarande är att visa upp något färdigtställt innan tolvslaget den 31/12.
Kan vi tills dess få till en tråd där var och en lägger in sina bidrag så... *ler*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar