Vallejo problem....

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Vallejo problem....

Inlägg av easy_company »

Jag håller på att ska ta min airbrush och måla propellern på min F51D Mustang men det går inget vidare, jag har grundat den med vallejo surfice primer men när jag ska måla det gula längst ut på propellern så är färgen så tunn att den inte fastnar, och det blir mer som en genomskinlig blaskig vätska med lite gult i, och det är vallejos air medium yellow. Och jag har skakat flaskan hur länge som helst så jag tror nästan det måste vara nåt fel på just denna flaska :evil:
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Vallejo problem....

Inlägg av Janne Nilsson »

Har du stuckit ner någonting i flaskan och rört om så att det inte ligger tjockt med pigment på botten?
Om så är fallet, så kan du väl prova att penselmåla?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vallejo problem....

Inlägg av easy_company »

Janne Nilsson skrev:Har du stuckit ner någonting i flaskan och rört om så att det inte ligger tjockt med pigment på botten?
Om så är fallet, så kan du väl prova att penselmåla?

Janne Nilsson
Det har jag inte gjort Janne, men det ska jag göra omgående. Jag kollade när jag hade skakat flaskan om hur det såg ut på flaskbotten och då var det bara luftbubblor där men det kan ju vara någon klump så som ligger kvar och inte har löst upp sig som flyter omkring i färgen. Ja om färgen inte blir bättre tar jag och penselmålar den :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vallejo problem....

Inlägg av Gabriel »

För att undvika att färgen klumpar sig i botten har jag köpt stålkulor från Ammo of Mig. Jag har väldigt positiv erfarenhet av detta och upplever inte några problem med konsistensen av min färg (oavsett om det är en färg från Vallejo, AoM, eller AK). Det skulle kanske gå att köpa någon annan form av stålkulor också, men då ska man se till att de passar genom hålet samt att de inte rostar eller missfärgar.

/Gabriel
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Vallejo problem....

Inlägg av Urban Gardini »

Jag använder syrafasta M6 muttrar avsedda för marint bruk i mina droppflaskor. De går precis ner med lite övertygande ord på vägen. Går även med M5 muttrar som bara är att droppa ner i flaskan men jag gillar tyngden som en M6 ger en över en M5. Men det är VIKTIGT att de är syrafasta så att de inte rostar inne i färgen och förstör den. Ammo of Mig-kulorna känns bättre i Gunze/Tamiya burkar för min del.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vallejo problem....

Inlägg av easy_company »

Gabriel skrev:För att undvika att färgen klumpar sig i botten har jag köpt stålkulor från Ammo of Mig. Jag har väldigt positiv erfarenhet av detta och upplever inte några problem med konsistensen av min färg (oavsett om det är en färg från Vallejo, AoM, eller AK). Det skulle kanske gå att köpa någon annan form av stålkulor också, men då ska man se till att de passar genom hålet samt att de inte rostar eller missfärgar.

/Gabriel
Detta tips lät bra, jag var in på din länk och jag ska ta och skaffa mig sådana stålkulor.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vallejo problem....

Inlägg av easy_company »

Urban Gardini skrev:Jag använder syrafasta M6 muttrar avsedda för marint bruk i mina droppflaskor. De går precis ner med lite övertygande ord på vägen. Går även med M5 muttrar som bara är att droppa ner i flaskan men jag gillar tyngden som en M6 ger en över en M5. Men det är VIKTIGT att de är syrafasta så att de inte rostar inne i färgen och förstör den. Ammo of Mig-kulorna känns bättre i Gunze/Tamiya burkar för min del.
Intressant tips Urban och muttrar har jag inga hemma som jag vet är syrafasta men jag ska se om jag får tag i dom här stålkulorna först.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Vallejo problem....

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag köpte runda luftgevärskulor på Hobbex för samma ändamål.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vallejo problem....

Inlägg av easy_company »

Janne Nilsson skrev:Jag köpte runda luftgevärskulor på Hobbex för samma ändamål.

Janne Nilsson
Och jag har faktiskt luftgevärskulor hemma :D Tack för tipset Janne.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Vallejo problem....

Inlägg av Urban Gardini »

Nackdelen med kulor i flaskorna är att de kan täppa till pipen när du ska dosera färgen i koppen och vad händer automatiskt när det inte kommer någon färg? Jo man gör precis samma sak som när batterierna är dåliga på en fjärrkontroll - man trycker hårdare och vips så har man färg överallt utom i koppen...

Kolla för säkerhets skull att luftgevärskulorna inte oxiderar eller fäller innan ni använder dem.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar