Vallejo problem....

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Vallejo problem....

Inlägg av Håkan F »

Förutom möjligheten att färgen inte blivit blandad nog bör väl även nämnas att gult är en eländesfärg att få täckning med.
Utgå från att du kommer behöva lägga flera lager för att få det gult.
Fokusera istället på att få färgen jämnt över ytan, dvs inte göra som jag och måla på för mycket så det börjar rinna... ;-)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vallejo problem....

Inlägg av Henrik R »

Mina färgburkar hinner aldrig klumpa sig :-) Dom tar slut.
Jag måste ändå inflika att gul är en sån där färg som kräver lite "övertalning", dvs att man lägger tunt lager först, sen när den torkat lite på ytan så biter det ordentligt när man lägger nästa lager.
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Vallejo problem....

Inlägg av Falken »

Eller så gör du tvärt om!
Att måla en ljus färg uppepå en mörk är fel ordning, börja hellre med den ljusa.
Så, när du målar propeller börjar du med att måla spetsarna gula, sedan maskar du av dem med lite tejp och målar resten av propellern svart. Då blir det bra!
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vallejo problem....

Inlägg av magnusf »

Jag kan också tillägga att av alla tjuriga färger som finns så är nog Vallejos gula den tjurigaste...

Hälsningar Magnus
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vallejo problem....

Inlägg av easy_company »

Håkan F skrev:Förutom möjligheten att färgen inte blivit blandad nog bör väl även nämnas att gult är en eländesfärg att få täckning med.
Utgå från att du kommer behöva lägga flera lager för att få det gult.
Fokusera istället på att få färgen jämnt över ytan, dvs inte göra som jag och måla på för mycket så det börjar rinna... ;-)
Ja det är tydligt att den gula färgen är lite "knepig" och ja man vill helst bara max måla 2 gånger och man testar ju verkligen gränserna mot att den rinner :cry:
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vallejo problem....

Inlägg av easy_company »

Henrik R skrev:Mina färgburkar hinner aldrig klumpa sig :-) Dom tar slut.
Jag måste ändå inflika att gul är en sån där färg som kräver lite "övertalning", dvs att man lägger tunt lager först, sen när den torkat lite på ytan så biter det ordentligt när man lägger nästa lager.
Ja men du har ju så stora ytor att måla ;) då du bygger så stora flygplan och du skulle kanske behöva hinkar med färg Henrik ;)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vallejo problem....

Inlägg av easy_company »

Falken skrev:Eller så gör du tvärt om!
Att måla en ljus färg uppepå en mörk är fel ordning, börja hellre med den ljusa.
Så, när du målar propeller börjar du med att måla spetsarna gula, sedan maskar du av dem med lite tejp och målar resten av propellern svart. Då blir det bra!
Ska absolut testa det Falken nästa gång, och jag vill även säga att kompressorn jag köpte av dig går som en klocka :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vallejo problem....

Inlägg av easy_company »

magnusf skrev:Jag kan också tillägga att av alla tjuriga färger som finns så är nog Vallejos gula den tjurigaste...

Hälsningar Magnus
Ja det är tydligt det Magnus, den var och är riktigt tjurig! :o
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Vallejo problem....

Inlägg av Falken »

easy_company skrev: Ska absolut testa det Falken nästa gång, och jag vill även säga att kompressorn jag köpte av dig går som en klocka :)
/Henrik Persson
Kul att höra! :) En smidig liten grej det där som jag hade mycket nytta av under mitt första år av återfall.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Skriv svar