Gul B eller C för J22?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Gul B eller C för J22?

Inlägg av Pelle F »

Jag håller på med ett F13-projekt, och försöker få till varje modell som använts på min hemmaflottilj. Hittade en lite rolig bild, som jag tänkte ha som förlaga:
http://www.ufo.se/fakta/artiklar/general.shtml

Så nu letar jag efter gula B eller C som kan pryda stjärtfenan. Siktade lite på Special Hobbys A21, som har just C-märkningen. Men efter kontroll hos Hobbyhörnan idag, så verkar det som om A21:ans märkning är större än den som skulle passa till J22. Lite synd, eftersom jag funderat på att använda raketerna i den kartongen till ett B18-projekt också. Jag undrar således om någon kan tipsa om gula B eller C som kan passa till J22 1/72, eller rätta mig angående A21:an - att dess märkning faktiskt skulle passa till J22.

/Pelle
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Gul B eller C för J22?

Inlägg av Andre B. »

Kan man hitta ufo:t i modell någonstans? Jo, har läst om denna incident med tidigare och tycke rden är rätt kul!
Ett gult B borde väl gå att finna som passar?

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
jocke thylin
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 jan 2014, 21:25
Namn: Jocke Thylin
Ort: Visby

Re: Gul B eller C för J22?

Inlägg av jocke thylin »

J21 / A21 bokstavs märkning på fenan passar ej till en J22
J/A 21 märktes med 1000 mm höga bokstäver på fenornas utsida.
J22 märktes med 600 mm höga fenbokstäver .

Utan att göra nån större forskning kan jag bara komma på ett gammalt dekalark från Specilatryck där det finns bokstäver i olika storlekar som kanske skulle passa om det går att hitta dem.
Minns att de gavs ut olika ark för de olika divisions färgerna.


MVH
Jocke
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Gul B eller C för J22?

Inlägg av Andre B. »

J 26 Mustang märktes väl med 60 cm höga fenbokstäver? Borde väl fungera med dekaler från något J-26 ark?

//Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
AndersN

Re: Gul B eller C för J22?

Inlägg av AndersN »

Hej

Är det ingen bård på bokstäverna kan jag skära ut masker åt dig.

/Anders
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Gul B eller C för J22?

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Jag har en trave dekalark från Specialtryck liggandes och jag tror det du söker finns där. Vill du ha med eller utan bård?

Mvh
Rickard
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Gul B eller C för J22?

Inlägg av Björn Fransson »

Vet man säkert att det var gul B och C? Läser man texten vet ju den ene piloten inte ens om han flög en J 22 eller en B 5. Inte för att dissa alls, snarare av ren nyfikenhet - är det så att man vet att det var just dessa skulle även jag kunna tänka mig att bygga en. Fascinerande historia!
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Gul B eller C för J22?

Inlägg av Pelle F »

Tack för responsen gott folk. Som jag uppfattar det, så är det vit bård på bokstäverna på F13:s J22:or, har kollat lite olika källor. Annars hade det varit toppenkul att jobba med masker. Sedan tror jag varken bilden eller artikeln, egentligen är någon toppenkälla för vilka flygplansindivder som faktiskt skickades upp. Om jag var riktigt noggrann och hade gott om tid, kanske jag skulle fråga om gamla loggböcker hos F13-föreningen. Den där osäkerheten på J22/B5 antyder ju att jag inte ska ta bilden som säkerhet. Men jag tänker som så att individen jag bygger gärna får vara någon av dessa gul Bertil eller Caesar, så blir bildenen kul kuriositet om någon frågar. Den är ju väl illustrerad.

Rickard, skulle det vara tänkbart att du kan kolla upp ifall du har någon rimlig bokstav i lämplig storlek?
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Gul B eller C för J22?

Inlägg av PederT »

Hej Pelle!
Jag har bokstäverna du söker, behöver dem inte. De ska ju vara 600 mm, vilket
blir 8,3 mm i 1/72. Jag bor i Norrköping vilket skulle underlätta för dig.
Hör av dig till min mail peder_t@hotmail.com om du är intresserad.

MVH//Peder
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Gul B eller C för J22?

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Jag har dekalerna, med vit bård. Precis som Peder säger är det 8,3 mm höga. Hela alfabetet finns så det är bara att välja vilka bokstäver som passar.

Hojta till om det är intressant.
Jag bor förresten i Stockholm så det får bli posten i så fall.

Mvh
Rickard
Skriv svar