Lansens vingspetsar: Ytterligare en knivig fråga
Postat: 14 apr 2012, 10:23
Den gamla debatten om de tidiga 32:ornas fenor har ju dragit igång igen, vilket delvis är mitt fel...
. För att kompensera detta, tänkte jag väcka ytterligare en liknande fråga: Vingspetsarnas färg.
När jag byggde min Tarangus 32:a, målade jag vingspetsarna svarta, precis som det ska vara. Trodde jag.
För så var det ju på boxarten och så såg det ju ut på de referensbilder jag använde, bland annat omslaget till Stridsbergs "Lansen". Målat och klart lade jag ut en bild på Facebookgruppen Saab Lansen. Till min förvåning var det flera som undrade varför jag målat dem svarta. Varför? För att de var det förstås, tänkte jag.
Men när även före detta 32-piloter kom med invändningar insåg jag att det var dags för lite research. Varför trodde jag att de var svarta? Boxarten var en källa. En målning i "Att flyga är att leva" på två F 6-32:or en annan. Omslaget till Stridsbergs bok plus en del svartvita bilder en tredje.
Jag beslöt mig för att gå till botten med detta och gjorde en djupdykning bland över 1000 Lansenbilder i SFF:s bildarkiv plus en ordentlig genomgång av det digra bildmaterialet på Facebookgruppen.
Att ompröva något man tycker sig veta är svårt. Men piloternas tvivel vägde ju onekligen rätt tungt. Efter genomgången kunde jag konstatera följande:
- Vingspetsarna var inte svarta
- På ovansidan hade de däremot ibland en något avvikande, mörkare, nyans. I synnerhet på hårt väderbitna maskiner
Kvar stod problemet undersidan. I debatten hade vissa hävdat att de alltid var omålade. Men så blind hade jag väl ändå inte varit???
Nej. Genomgången av bildarkivet visade också på följande:
- Vissa A 32 hade målade vingspetsar på undersidan - men inte alla
- S 32 hade ytterst sällan eller aldrig målade vingspetsar (inga bilder visade sådana)
- J 32 hade målade vingspetsar i vissa fall - Men här finns så många olika målningsalternativ att man man nästan måste kolla detta beroende på vilken individ man är intresserad av
Sista frågan var: OK, om de nu var målade i vissa fall - i vilken färg? Jag hade trott att de var svarta. Men några detaljbilder, plus hur det faktiskt ser ut på bevarade 32:or, t ex den som nu görs i flygbart skick plus att jag med egna ögon tog en titt på den bevarade 32:an på FV-museet visar att de var gröna. Dvs samma färg som ovansidan. Att de sett svarta ut berodde på att de låg i skugga (vilket ju undersidan ofta gör...). Någon kan invända att 32:an på museet är renoverad, men en närmare titt visade att målningen på undersidan är så pass sliten att vingspetsarna knappast är ommålade. (Och FV-museets restaureringar i övrigt är ju liksom inte kända för någon överdriven vädring...)
Nu är det säkert någon som har ett annat facit på hand i denna fråga
. Så om inte annat har jag lyckats dra igång en debatt till.
Men om inte, kanske jag kan förhindra någon från att göra samma misstag som jag. Att måla om undersidans svarta till grönt var väl en sak. Men med tanke på att min 32:a var målad i allt annat än standardfärger, utan hårt väderbiten, var det INTE lätt att åstadkomma något liknande på vingspetsarnas ovansida som på vingarna i övrigt. Så undvik detta. Kolla referenser!
Nästa fråga är förstås varför det är så här. Men kanske hänger det ihop med den andra diskussionen. De tidiga A 32 hade ju bevisligen målade vingspetsar. Frågan där är ju i vilken färg. Blått eller grönt? Om de var gröna, förklarar detta varför de fortfarande är gröna på undersidan. Om de var blå, förklarar det varför slitna 32:ors vingspetsar ibland tonar i en mörkare kulör. Och var de blå, var det troligen enklare att måla om dem än att ta bort färgen helt (jag kan inte se någon annan anledning till att de skulle behöva kamoufleras). Summan av kardemumman är att om man skrapar lite på ytan på någon av de bevarade 32:orna, kanske vi kan hitta svaret på den andra frågan också. Grön eller mörkblå fena?


När jag byggde min Tarangus 32:a, målade jag vingspetsarna svarta, precis som det ska vara. Trodde jag.
För så var det ju på boxarten och så såg det ju ut på de referensbilder jag använde, bland annat omslaget till Stridsbergs "Lansen". Målat och klart lade jag ut en bild på Facebookgruppen Saab Lansen. Till min förvåning var det flera som undrade varför jag målat dem svarta. Varför? För att de var det förstås, tänkte jag.
Men när även före detta 32-piloter kom med invändningar insåg jag att det var dags för lite research. Varför trodde jag att de var svarta? Boxarten var en källa. En målning i "Att flyga är att leva" på två F 6-32:or en annan. Omslaget till Stridsbergs bok plus en del svartvita bilder en tredje.
Jag beslöt mig för att gå till botten med detta och gjorde en djupdykning bland över 1000 Lansenbilder i SFF:s bildarkiv plus en ordentlig genomgång av det digra bildmaterialet på Facebookgruppen.
Att ompröva något man tycker sig veta är svårt. Men piloternas tvivel vägde ju onekligen rätt tungt. Efter genomgången kunde jag konstatera följande:
- Vingspetsarna var inte svarta
- På ovansidan hade de däremot ibland en något avvikande, mörkare, nyans. I synnerhet på hårt väderbitna maskiner
Kvar stod problemet undersidan. I debatten hade vissa hävdat att de alltid var omålade. Men så blind hade jag väl ändå inte varit???
Nej. Genomgången av bildarkivet visade också på följande:
- Vissa A 32 hade målade vingspetsar på undersidan - men inte alla
- S 32 hade ytterst sällan eller aldrig målade vingspetsar (inga bilder visade sådana)
- J 32 hade målade vingspetsar i vissa fall - Men här finns så många olika målningsalternativ att man man nästan måste kolla detta beroende på vilken individ man är intresserad av
Sista frågan var: OK, om de nu var målade i vissa fall - i vilken färg? Jag hade trott att de var svarta. Men några detaljbilder, plus hur det faktiskt ser ut på bevarade 32:or, t ex den som nu görs i flygbart skick plus att jag med egna ögon tog en titt på den bevarade 32:an på FV-museet visar att de var gröna. Dvs samma färg som ovansidan. Att de sett svarta ut berodde på att de låg i skugga (vilket ju undersidan ofta gör...). Någon kan invända att 32:an på museet är renoverad, men en närmare titt visade att målningen på undersidan är så pass sliten att vingspetsarna knappast är ommålade. (Och FV-museets restaureringar i övrigt är ju liksom inte kända för någon överdriven vädring...)
Nu är det säkert någon som har ett annat facit på hand i denna fråga


Men om inte, kanske jag kan förhindra någon från att göra samma misstag som jag. Att måla om undersidans svarta till grönt var väl en sak. Men med tanke på att min 32:a var målad i allt annat än standardfärger, utan hårt väderbiten, var det INTE lätt att åstadkomma något liknande på vingspetsarnas ovansida som på vingarna i övrigt. Så undvik detta. Kolla referenser!
Nästa fråga är förstås varför det är så här. Men kanske hänger det ihop med den andra diskussionen. De tidiga A 32 hade ju bevisligen målade vingspetsar. Frågan där är ju i vilken färg. Blått eller grönt? Om de var gröna, förklarar detta varför de fortfarande är gröna på undersidan. Om de var blå, förklarar det varför slitna 32:ors vingspetsar ibland tonar i en mörkare kulör. Och var de blå, var det troligen enklare att måla om dem än att ta bort färgen helt (jag kan inte se någon annan anledning till att de skulle behöva kamoufleras). Summan av kardemumman är att om man skrapar lite på ytan på någon av de bevarade 32:orna, kanske vi kan hitta svaret på den andra frågan också. Grön eller mörkblå fena?