Häftmassa/kludd eller

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Häftmassa/kludd eller

Inlägg av LarsaQ »

Tjenis
Har en metalldel som suttit alldeles för länge på en pinne med detta elände till seg historia. Kan ej få bort det.
Hur få jag bort det från min sköld i detta fall. Har testat att dutta med mer kludd men det släpper ej.
LarsaQ
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Häftmassa/kludd eller

Inlägg av Nicklas Karlén »

Kemisk ren bensin löser upp klister från tejp i alla fall. Jag hade ett liknade problem med Maskol som torkade fast rejält. Där hittade jag ingen lösning som funkade utan att förstöra det maskerade objektet.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Häftmassa/kludd eller

Inlägg av Andre B. »

När vi ändå har tråden uppe när det gäller häftmassa, maskol och annat kludd. Vilken häftmassa använder ni som har det till exempelvis maskering av flygplan och fordon vid målning. Finns det häftmassa som man absolut skall undvika då det ger fläckar på färgen man målat fordonet med?
Jag har en burk med maskol liggande men blev aldrig nöjd med resultatet efter den enda gång jag använt det. Så det blev Tamiya tejp istället. Tamiya skulle tydligen ha e flexiblare tejp på gång. Sen såg jag att en del handlare börjat sälja Revell´s tejp. Någon som har erfarenhet av den?

//André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Häftmassa/kludd eller

Inlägg av Urban Gardini »

Tammy's nya tejp är riktigt bra, får du inte till kurvan som du vill ha den så är det bara att lyfta på änden och sträcka om den. Den häftmassa som jag använder är Faber-Castell's vita och jag tar ny massa för varje maskering för att vara på den säkra sidan, det blir gärna fettfläckar på matt färg.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Häftmassa/kludd eller

Inlägg av Andre B. »

Urban Gardini skrev:Tammy's nya tejp är riktigt bra, får du inte till kurvan som du vill ha den så är det bara att lyfta på änden och sträcka om den. Den häftmassa som jag använder är Faber-Castell's vita och jag tar ny massa för varje maskering för att vara på den säkra sidan, det blir gärna fettfläckar på matt färg.
Blir gärna fettfläckar? Men inte från obegagmad häftmassa eller är risken stor för fettfläckar även med ny häftmassa?
Får titta efter Tamiya's nya tejp. Särsklt huvar som Vampire, Mustang och Tunnan är besvärliga då de är så "rundade" i 1/72.

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Häftmassa/kludd eller

Inlägg av Urban Gardini »

Ju mer man knådar häftmassa desto mer hudfett knådar man in i den. Ett alternativ för huvmaskering är Parafilm M som man sträcker ut och applicerar över huven innan man enkelt skär till den. Genomskinligt och helt utan klister. Dyrt men man kan hitta kortare längder på EvilBay, man behöver knappast en hel rulle på 38 meter, jag köpte i sommar 10 meter för styvt 200 tror jag det blev med frakt, bör räcka länge för min del.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Häftmassa/kludd eller

Inlägg av Andre B. »

Urban Gardini skrev:Ju mer man knådar häftmassa desto mer hudfett knådar man in i den. Ett alternativ för huvmaskering är Parafilm M som man sträcker ut och applicerar över huven innan man enkelt skär till den. Genomskinligt och helt utan klister. Dyrt men man kan hitta kortare längder på EvilBay, man behöver knappast en hel rulle på 38 meter, jag köpte i sommar 10 meter för styvt 200 tror jag det blev med frakt, bör räcka länge för min del.
Parafilm M skulle jag kunna tänka mig prova. Är det så flexibelt att det klarar en Mustanghuv i 1/72? Vill minnas att det är genomskinligt vilket underlättar när man skall skära til det (något som Tamiya tejpen inte är). Är intresserad av att köpa några decimeter av dig...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Häftmassa/kludd eller

Inlägg av Urban Gardini »

Det ska nog gå att ordna. Se på den här videon och bestäm sedan själv vad du känner är vettigt.

https://www.youtube.com/watch?v=w995zfECEJM

Känns det vettigt så skicka ett PM så ska vi nog kunna komma överens.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Häftmassa/kludd eller

Inlägg av LarsaQ »

Nuså kan jag berätta att kemisk bensin och en stubbad pensel fixade bort häftmassan. Glad igen, tackar

LarsaQ
Skriv svar