Sida 1 av 1

Fråga om Centurion

Postat: 08 sep 2015, 21:06
av Strv102
Hej!

Kort fråga angående Centurion (strv 81)... Är det korrekt att anta att de första vagnarna som levererades till Sverige var målade i silver/aluminium på insidan? Tittar man på brittiska forum så verkar ju de brittiska vagnarna främst ha varit målade på detta vis. Enstaka inlägg nämner även att vit insida skulle ha förekommit hos britterna.

Mvh,

Micke

Re: Fråga om Centurion

Postat: 09 sep 2015, 20:47
av stefan karlsson
Så vitt jag vet så var centurionerna målade i silver på insidan när de kom och vad jag minns var det så även på Strv 102. När den gulvita färgen infördes kan jag tyvärr inte svara på.
Även andra svenska vagnar som Strv m/40, 42 osv har varit silver på insidan.

Har försökt att få ett svar på varför, men utan att lyckas.

Det troliga är väl att man ville ha en färg på insidan som inte var lika brandfarlig som andra färger och att denna silverfärg var den som uppfyllde det kravet - varför skulle man annars välja silver?
Vitt/gulvitt har ju varit vanligast hos andra arméer - hade de andra krav?

Var våra svenska vagnar före centurionens tid vita invändigt?
Varför var exvis m/40 och m/42 silver på insidan? Var det något man införde efter efter att Strv 81 kom - att de kanske var vita innan?
Varför blev Pbv 301 vit invändigt? Eller var den silver från början?

Att titta på museifordon är tämligen meningslöst eftersom de är ommålade i olika etapper under tiden de användes och då har modet växlat, sen har de oftast gjorts i ordning på museet - för att se fina ut och ofta målade av någon militär verkstad som målat efter den kutym som gäller just då, inte för att efterlikna som det såg ut från början.

En svår fråga som kräver att man frågar dem som var med från 40-talet och framåt och min erfarenhet är att de inte kommer ihåg såna "viktiga" detaljer.

Så vem kan komplettera med mer fakta i ämnet alternativt röra till det ännu mer?

Stefan

Re: Fråga om Centurion

Postat: 10 sep 2015, 08:09
av Strv102
Tack Stefan!

Det var intressanta fakta. Särskilt att även 102:orna förekom med silver på insidan. Man kunde annars tro att övergången till den gulvita färgen skulle ha kommit vid uppgraderingen från 81 till 102. Vidare så har jag antagit, baserat på, engelska uppgifter att våra strv 81 rimligen borde ha varit silverfärgade på insidan. Vad jag förstått så kom ju vagnarna direkt ur engelska förråd direkt till Sverige.

I brittiska källor så har jag hittat att man periodvis ändrade till vitt under andra världskriget eftersom man inte ville slösa med aluminium vid tillverkning av färg. Sedan ändrade man tillbaka till silverfärgen igen och den förekom i deras fordon ända in på 1970-talet. Tydligen var färgen av konstig kvalitet som lätt färgade av sig på besättningarnas uniformer. Det beskrevs som att den inte var riktigt torr. Vidare så beskrivs anledningen till att det är en metallicfärg som ett bättre sätt att klara en träff i vagnen. Färgen bildar tydligen inga flisor som kan skada besättningen.

Sedan vet jag inte om det var "mode" på den tiden att måla i silverkulör på insidan. Jag har också noterat att vi hade den kulören på våra tidiga helsvenska vagnar.

Med vänliga hälsningar,

Micke