Sida 1 av 1
Oversætning tysk til svensk
Postat: 24 aug 2015, 18:58
av Jens
Som I ser på medfølgende billed, er jeg i gang med en svensk Me-109! Der er tale Revells 1/32 Me-109G6.

Jeg nu skal til at fremstille stencils, og har brug for hjælp til en bestemt sætning. Som I måske ved sidder der på alle 109'ere under bagbord udstødning følgende tekst:
Vorsicht beim öffnen
Kühler ist im haubentiel eingebaut
På dansk fra 1940érne ville der nok stå : Advarsel ved åbning, køler indbygget i motor-dæksel
Hvad skal der stå på 40-tals svensk?
Vh. Jens Dreyer
Re: Oversætning tysk til svensk
Postat: 24 aug 2015, 22:00
av Björn Fransson
Härligt! Ser jättesnyggt ut!
Jag skulle föreslå :
Öppnas varsamt
Kylaren inbyggd i huven
Men vänta gärna in fler förslag.
Re: Oversætning tysk til svensk
Postat: 24 aug 2015, 22:36
av Gabriel
Nu vet jag inte hur det skulle ha skrivits på 40-talet, men då jag även har tyska som modersmål skulle jag hävda att Björn har fått till en bra översättning.
Re: Oversætning tysk til svensk
Postat: 24 aug 2015, 23:39
av Öken-Erik
Kanon Jens!
Räknar med att vi får se den på C4-OPEN i år!
Öken-Erik
CU@C4
www.c4-open.se
Re: Oversætning tysk til svensk
Postat: 25 aug 2015, 19:26
av Jens
Tak for svaret for de hurtige svar.
Ang. stencils så skal der jo benzin med oktan 87 på en 109ére. Ved benzindækslet til J22 står der Bensin C alt. bensin100/130. Er Bensin C det samme som oktan 100? Hvad er bensin oktan 87? Er det Bensin B måske? Er der nogen som har et bud? Det går jo ikke hvis den værnepligtige mekanikker hælder oktan 100 på min 109ér!
Vh. Jens
Re: Oversætning tysk til svensk
Postat: 25 aug 2015, 20:26
av Jens
Hej Erik
Modellen skal naturligvis nok komme til C4, men om jeg når det i år er usikkert - Jeg skal gøre mit bedste.
V. Jens
Re: Oversætning tysk til svensk
Postat: 26 aug 2015, 19:04
av Johan i Hok
Jag misstänker att "Bensin C" är den gamla 87 oktaniga flygbensinen som användes innan köpet av J26 Mustang framtvingade användandet av bensin med högre oktantal(100/130).Åtminstonde ska flygbränslet "Bentol C" haft oktantal 87. Det ska ha funnits både 80- och 87-oktanigt flygbensin i Sverige under kriget om jag förstått kapitlet om motorproblemen i Forslunds Capronibok rätt.
Nu är det väl i och för sig ingen katastrof om vår flygmek häller bränsle med ett högre oktantal i din 109:a. Det blir bara större marginal till dess att bränslet självantänder vid kompressionen (motorn "knackar"). Tvärtom är däremot dumt att göra! Hällde en gång diesel i en bensinare( Tgb 11) och det knackade rätt rejält samt blev svårt att stänga av motorn....
Johan i Hok
Som ännu en gång avslöjat sig som flygnörd, rackans också! Skyller på motorintresset.....