Drar till Prag...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Drar till Prag...

Inlägg av Sten Ekedahl »

Jag blir tårögd. Prag är en underbar stad! Den klarade sig nästan helt undan förstörelse under VK2 och har därför kvar all historisk bebyggelse. Framför allt är den en orgie i jugend/art deco! Min guide påpekade just att Prag inte bombades förrän i januari 45 då amerikanarna bombade stadens stora industriområden (tysk rustningsindustri): "Jänkarna siktade väldigt bra och endast ca 10 bomber missade och träffade själva staden. Alla fabriker utom en förstördes, och det var ett bryggeri som klarade sig. Det var vi tjecker väldigt tacksamma för!" ;)
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Drar till Prag...

Inlägg av Stellan »

När jag tittar ut så känns det väldigt östgrått och precis som sist jag var där för några år sedan. Men det höjer stämningen och ger anledning till att häcka bland hyllorna på något plastlager. Vi får se om det blir något att rapportera i nästa vecka.
Stellan Schroeder Englund
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Drar till Prag...

Inlägg av Niklas »

Jag ser fram emot rapporten Stellan, då jag själv tar en tur dit med sambo och barn i slutet av maj. :)

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Drar till Prag...

Inlägg av Stellan »

Niklas skrev:Jag ser fram emot rapporten Stellan, då jag själv tar en tur dit med sambo och barn i slutet av maj. :)

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Uj, nu fick jag ju prestationsångest, tomt i plånboken på förhand, förklaringstorka inför flickvännen, hur ska det gå???? :shock:

Vi får se vad det blir av det hela, återkommer.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar