Förslag på beväpning JA37 sökes

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Halvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:11

Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Halvar »

Jag är inte så påläst om vad för vapen jag kan hänga på JA37. Gärna förslag på vilka lämpliga 1/48 vapen som finns.

Peter
Nicklas Karlén
Inlägg: 882
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Nicklas Karlén »

JA 37 kunde ta två Rb 71 Skyflash på de inre vingbalkarna samt Rb 74 på det yttre balkarna samt kroppsbalkarna alt sex Rb 74. Rb 71 Skyflash är en brittisk utvecklad/förbättrad version av AIM-7 Sparrow. Eduard har en sats med väldigt fina Sparrow robotar som funkar väldigt bra. Rb 74 är en AIM-9L som började användas i FV 1986 och samma här så har Eduard i mitt tycke de bästa alternativen. Båda finns att få tag på hos Rebell bl.a. Man hade även Rb 24J som är en tidigare version av Sidewinder AIM-9B men jag tror inte jag sett någon bild på JA version med denna robot.

Man kunde även ta raketkapslar på samma sätt som AJ versionen men det kanske inte är så aktuellt.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
bergwall
Inlägg: 617
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av bergwall »

Det där med raketkapslarna funderade jag på. På AJ/S heter de ARAK, jag vill minnas att man på F4 kallade de som då hängdes (hösten 2000) för JRAK, alltså JaktRAketKapsel. Stämmer det? ("Bäst före datumet" gick ut så det var brådis att skjuta upp det aktuella pariet med raketer lite raskt då destruering skulle kosta betydligt mer.)

Om man söker på JRAK så stöter man på Raketkapsel m/57 som laddades med 19 st 75 mm sprängraket m/57, användes på Jaktlansen och Draken. Inte alls samma sak.

//R
Halvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:11

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Halvar »

Tackar, ruggigt mycket kunskap som finns här.

Peter
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Mahatma G »

Nicklas Karlén skrev:... Man hade även Rb 24J som är en tidigare version av Sidewinder AIM-9B ...
Smärre förtydligande:
rb 24J = AIM-9J
rb 24 = AIM-9B
/G
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Paramedic »

Kapar/gräver upp tråden här lite..

Börjat "förstudien" på en JA-37D. Gillar hur det ser ut med Rb 99, fyra stycken plus två Rb 74 - det funkar bra va? Dock osäker men visst är det AMRAAM "B" vi har? Eller är jag helt ute och cyklar? Har för mig at A har annorlunda fenor mot B och C-varianterna..?
Men jag är verkligen ingen expert här, tvärtom..

Om det inte är helt utanför ämnet så tar jag gärna emot tips på beväpning för AJ-37. Gärna något som ser trevligt ut i form av en blandning av raketer, bomber och kanske ett par sidewinders..

Och ytterligare - var det tre Rb 04E man teoretiskt kunde hänga på en SH 37? Eller var det senare AJS(H) som kunde bära tre Rb 15?
Niklas
Inlägg: 459
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Niklas »

Ja, det är AIM-120B som är RB 99 i flygvapnet. Märk väl att det finns möjlighet att hänga en U95 störkapsel på ena vingbalken på JA 37DI, kan vara en intressant brytning. ;)

Beväpning på AJ 37 är ett kapitel för sig, men ska du hänga massa bomber eller attackrobotar, får du nog skippa sidewinders. På AJ 37 (omodifierade) kunde beväpning endast hängas på sidobalk (kroppsbalk) och vingbalk (inre). Robotbalken (ytterst) var ej aktiverad, utan kom först på AJS 37 (modifierad). Olika typer av attackbeväpning är annars bomber, RB 75 Maverick, RB 05, ARAK, stör-/motmedelskapslar samt AKAN-kapslar. Emil Lindberg är nog den som har bäst koll på detta området. Vill minnas att SH 37 kunde ta tre RB 04, en istället för extratanken, samt en på respektive vingbalk, men då kunde man inte hänga så mycket annat. Tror AJSH 37 "bara" kunde ta två RB 15.

Robert, JRAK har aldrig funnits till JA 37, mig veterligen, det var nog vanliga ARAK-kapslar dom sköt upp.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Paramedic »

Tack. :)

Störkapseln där låter ju faktiskt inte fel. Maestro har den antar jag?

Ett par AKAN-kapslar och något mer spännande låter ju kul. Får kika på det.

Tack igen!
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Erik_G »

Varför skulle man hänga AKAN-kapslar på en JA? Kanonen som redan sitter monterad är ju oändligt mycket bättre. Däremot så var ju ARAK-kapslarna, tillsammans med den inbyggda Oerlikon KCA-kanonen som var "A"' i JA. Det finns ju bilder på JA med ARAK, så det är ju i allafall en realistisk "konstig" last.
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Paramedic »

Nä den frågan gällde ju AJ....
Skriv svar