Rengöring av penslar

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
22_sas
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 feb 2012, 11:18

Rengöring av penslar

Inlägg av 22_sas »

jag använder mest Valejo, Humbrol och Tamiya.

Hur gör ni proffs för att penslarna inte förstörs?

MVH Lasse
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Rengöring av penslar

Inlägg av Janne Nilsson »

Tamiya använder jag bara i färgsprutan och då blir det T-röd.
Vallejo, vanligt vatten, kanske med en skvätt gul såpa i.
Humbrol enamel. Lack-nafta. Testa gärna Beckers luktfria penseltvätt.

Vad som är viktigt är att innan man börjar måla så blöter man penseln i passande lösningsmedel och torkar av den lätt. På det sättet undviker man att färg torkar i penseln lika fort.

Under målningen så rengör man penseln regelbundet genom att borsta den lätt mot botten av behållaren med penseltvätt, torka av den lätt, fyll på mer färg och fortsätt måla. Hur noga och ofta man behöver göra det beror på färgtyp, färgkonsistens och hur snabbt man arbetat samt storleken på penseln. Det är inte ovanligt att man får göra det efter varje gång man har doppat penseln.

Eftervård består för mig av att jag fyller penseln med gul såpa och borstar den mot bänken så att det blir ett skum i penselborsten. Sen kan det gott få ligga en halvtimme till 3-4 timmar innan jag sköljer ur den med ljummet vatten medans jag formar till spetsen genom att rulla penselspetsen mellan fingrarna. Jag använder bara mårdhårspenslar kanske skall tilläggas.

Lämna aldrig penseln stående i burken med tvätt. Man förstör spetsen genom att den blir böjd och börjar spreta.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: Rengöring av penslar

Inlägg av SwedBear »

Jag köpte något som heter Brush Magic gjort av Deluxe Materials från mamoco.se för ett tag sedan men den verkar inte finnas längre där.
https://www.deluxematerials.co.uk/gb/rc ... 01354.html

Har inte hunnit testa än men den ska kunna fixa till penslar som legat ett tag. Annars brukar jag mest använda vatten för vallejo och revell-färger. Tipset med gul såpa ska jag dock testa. Låter inte alls dumt.
Skriv svar