Hobbybutiker

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Hobbybutiker

Inlägg av Mats Averkvist »

Finns den där sidan med hobbybutiker i olika länder kvar någonstans? Det fanns en sådan avdelning på den gamla hemsidan minns jag...
<EDIT>
Jaaaa! Hittade den! :D :D :D

http://web.archive.org/web/201008131507 ... efault.asp
Senast redigerad av Mats Averkvist den 23 jun 2015, 16:58, redigerad totalt 2 gång.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hobbybutiker

Inlägg av Andre B. »

Finns det några hobbybutiker kvar? *s*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Hobbybutiker

Inlägg av Mats Averkvist »

Ohh, jadå. Många!!
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hobbybutiker

Inlägg av Andre B. »

Kanske är läge att lägga upp en ny sida så man hittar till vattenhålen runt om i landet så här på sommaren när det kan vara torrt ute?

I Halland finn det två butiker som har ett mindre sortiement av Airfix och Revell. Det är Lekia butiker i Varberg och Halmstad. Sedan har Svedino, flyg och bilmuséet i Ugglarp söder om Falkenberg ett litet sortiment Eller har i alla fall haft ett litet sortiment.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Hobbybutiker

Inlägg av olindau »

På gamla hemsidan fanns en wiki där handlare själva kunde lägga upp sin information.
Jag har för mig att den spammades/hackades sönder först.

Vi tittade i början av den nya hemsidan på lite wiki-plugins till wordpress men hittade inget som var billigt och enkelt.
Vi upplevde efterfrågan på denna funktion som låg, speciellt som Google hade blivit populärt.

Jag har sett våra gamla sidor i nåt internet-arkiv nåntans men hittar det inte just nu, kanske är även det borta.
Information är med största sannolikhet föråldrad.

Olle Lindau
Forumadmin
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hobbybutiker

Inlägg av Andre B. »

Personligen tycker jag det är rätt trevligt med en sida där vi själva lägger in de handlare mfl. som vi tycker är värt att stanna till hos. Det gör ju även att ställen som man normalt inte förknippar med modeller kanske kommer med. Som exempelvis Svedinos...

I sammanhanget hade Flygvapenmuseum ett väldigt stort sortiment med "Svenska modeller" förr. Men det sortimentet försvann vad jag förstod i och med renoveringen och utbyggnaden av muséet. Det var lite synd men uppmärksammas det så kanske intreset för ett sortiment växer igen. Och ett museum om någonstans borde väl vara lämpligt för att väcka intresse för hobbyn? Varför säljer man inte fartygsmodeller på Sjöfartsmuséerna?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Hobbybutiker

Inlägg av Stefan Sjöberg »

@Andre B. - Ängelholms Flygmuseum har ett hyfsat utbud av byggmodeller. Med tanke på förutsättningarna, så är det bra utbud de har.
Jan Gaude
Inlägg: 551
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Hobbybutiker

Inlägg av Jan Gaude »

Tycker Flygvapenmuseum har ett hyfsat bra utbud med ""svenska modeller". Fast det skulle definitivt behövas försäljning av "svenska dekaler" så man kan bygga svenskt av de modeller som inte har svenska dekaler med sig.
Vi "plastbyggare/samlare" har nog inga problem att få tag i det vi vill ha. Men resten av besökarna på Flygvapenmuseum känner säkert inte till var man får tag i dekaler och annat.
Men visst skulle det vara kul om dom kunde köpa in mer "Kronmärkt". Finns ju betydligt mer ute på marknaden att få tag i.
Kanske http://ipmsostergotland.se/ kan lobba för det... ;)

Här i Uppsala har vi en väldigt bra hobbybutik numera: http://www.hobbyland.se/
Finns också några leksaksaffärer med lite byggmodeller (bäst utbud på Nallens & Lekia) fast dom är väldigt dyra på plastmodeller.

På vår hemsida har vi lite länkar till föreningar & butiker: http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsu ... out39.html

Tycker också det skulle vara trevligt med en sida om lite tips på både svenska och utländska butiker m.m.
Finns det förresten någon modellbutik på Mallorca... :?:

mvh / Jan Gaude
http://www.ipmsuppsala.n.nu/
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Hobbybutiker

Inlägg av Mats Averkvist »

Hittade listan... Se i första inlägget...:
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: Hobbybutiker

Inlägg av SwedBear »

En ide vore väl i så fall att starta en tråd här och uppdatera första inlägget med info och kanske få den "stickied", d v s så den ligger i topp. Då slipper man få in spam samtidigt som man kan hålla den någorlunda uppdaterad. Google i all ära men ibland tycker jag man får bättre info av folk som haft möjlighet att gå förbi och "upplevt" butiken. Och jag skulle gärna se en sådan lista även för svenska städer (d v s riktiga butiker, inte bara online).
Hur många vet t ex att butiken Slöjd-detaljer som ligger på Mästersamuelsgatan bakom Åhlens i Stockholm har ett urval av Airfix-byggsatser (flyg, pansar och flera båtar) + en del Humbrol-färger. Jag blev i allafall förvånad.

/B
Skriv svar