Det var roligare förr...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Det var roligare förr...

Inlägg av Andre B. »

Jag vet, jag har nog nämnt något om nämnda länk tidigare. Men bara måste nämna den igen. Tänk om man kunde hitta någon butik med det här utbudet idag!!!
Ok, modellerna var inte bättre och skalorna obskyra i sig. Men vem brydde sig? Och på den tiden blev modellerna färdiga på några timmar!
Vart har alla dessa modeller tagit vägen idag? Bara Revell's alla hangarfartygsmodeller får mig att drömma om 70-talet hobbybutiker...

http://www.oldmodelkits.com/index.php?m ... model-kits

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Nä, det var inte roligare förr ...

Inlägg av Lurifax »

... det är tråkigare nu.

Påminner om en gammal vits som jag läste i den utmärkta boken "Skämt i Sovjetunionen"

- Hej, hur är det?
- Sämre än i går men bättre än imorgon.

Man hade i alla fall humor i Sovjet. :-)

Med detta sagt så håller jag med i det andra du skrev. Modellerna blev snabbare klara förr. Och ets var ännu inte uppfunnit.

Jag har sett sidan innan men det är kul att du tog upp den igen. Den är en slags madeleinekaka. Jag kollade runt och hittade bl a den här.
http://www.oldmodelkits.com/index.php?d ... U-2006-700

Den fanns i leksaksaffären i byhålan jag bodde i som liten. (För er ungdomar kan jag nämna att även de ynkligaste byhålor höll sig med leksaksaffärer i början av sjuttiotalet.) Jag var oerhört fascinerad över kombinationen ubåt/flygplan. Fattade inte hur det fungerade. Köpte dock aldrig modellen. Men minns fortfarande boxarten som jag tyckte var helt underbar.
holst

CU@C4
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Öken-Erik »

Jag förstår iofs hur ni tänker och jag är helt såld på gammal boxart och en nostalgiker/hamster av stora mått det vet inte minst Holst! :-)
Gammal boxart o kataloger ger mej stor tiollfredställelse...

MEN och det är här min världsbild skiljer sej mot er (min är givetvis rätt och eran fel!).
Vi modellbyggare har ALDRIG haft det bättre, utbudet och tillverkarnas fantasi vet inga gränser, titta på vad som finns idag! Det finns knappast något flygplan eller någon stridsvagn som tillverkats (eller som kanske existerade som hjärnspöke hos en tokig ingenjör!) som inte finns i modell i en eller flera skalor!
Jag tycker definitivt att det är bättre nu och det verkar ta mej f-n bara bli bättre framöver dessutom! :-)
Sedan är bristen på välsorterade butiker an annan sak men det handlar inte minst om att det är en helt annan målgrupp (förr:massor av pojkar, nu: ett mindre antal gubbar!) samt ett annat köpbeteende. Jag tror dock inte att modeller egentligen blivit dyrare om man jämför med annat. man bör då också titta på antal delar man får i en modell idag mm.

Öken-Erik
CU@C4
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Lurifax »

Öken-Erik skrev: MEN och det är här min världsbild skiljer sej mot er (min är givetvis rätt och eran fel!).
Vi modellbyggare har ALDRIG haft det bättre, utbudet och tillverkarnas fantasi vet inga gränser, titta på vad som finns idag! Det finns knappast något flygplan eller någon stridsvagn som tillverkats (eller som kanske existerade som hjärnspöke hos en tokig ingenjör!) som inte finns i modell i en eller flera skalor!
Men om du läser min och Andres texter igen så ser du att det inte handlar om en objektiv beskrivning av verkliga förhållande. Det handlar inte om vår vår yttre fysiska värld, utan om vår, dvs min och Andres, inre värld. Oavsett hur bra Tamiyas eller Dragons Panzer II är så kommer det inte ens i närheten av känslan då jag lyfte på locket på min första Tamiya DAK Panzer II. Hur mycket jag än köper idag så kan jag aldrig köpa mig tillbaka till julen då farsan köpt ett helt gäng Nitto Kagaku modeller som jag byggde på tre dagar.

https://www.youtube.com/watch?v=Lvpl9madYNw
holst

CU@C4
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Öken-Erik »

Jo, jag vet och jag kommer också ihåg känslan men den infinner sej faktiskt även idag, framförallt när jag på en tävling tex ramlar över ngn obskyr rysk resinmodell...

Dessutom är det som du så riktigt skriver en objektiv inställning och eftersom jag tycker rätt och ni två tycker fel så vinner jag... :-)

Öken-Erik

CU@C4
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Ulf Lundberg »

Andre B. skrev:Jag vet, jag har nog nämnt något om nämnda länk tidigare. Men bara måste nämna den igen. Tänk om man kunde hitta någon butik med det här utbudet idag!!!
Ok, modellerna var inte bättre och skalorna obskyra i sig. Men vem brydde sig? Och på den tiden blev modellerna färdiga på några timmar!
Vart har alla dessa modeller tagit vägen idag? Bara Revell's alla hangarfartygsmodeller får mig att drömma om 70-talet hobbybutiker...

http://www.oldmodelkits.com/index.php?m ... model-kits

Mvh. André
Modellerna finns ju uppenbarligen där.
Köp. Bygg.
Livet är nu.
Uffe
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Snussugen »

Ulf Lundberg skrev:Modellerna finns ju uppenbarligen där.
Köp. Bygg.
Livet är nu.
Uffe
Skapligt synd att man inte kan tumma upp detta. :D
Live & let dry.
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Göran NS »

Lurifax skrev:... det är tråkigare nu.

Påminner om en gammal vits som jag läste i den utmärkta boken "Skämt i Sovjetunionen"

- Hej, hur är det?
- Sämre än i går men bättre än imorgon.

Man hade i alla fall humor i Sovjet. :-)

Med detta sagt så håller jag med i det andra du skrev. Modellerna blev snabbare klara förr. Och ets var ännu inte uppfunnit.

Jag har sett sidan innan men det är kul att du tog upp den igen. Den är en slags madeleinekaka. Jag kollade runt och hittade bl a den här.
http://www.oldmodelkits.com/index.php?d ... U-2006-700

Den fanns i leksaksaffären i byhålan jag bodde i som liten. (För er ungdomar kan jag nämna att även de ynkligaste byhålor höll sig med leksaksaffärer i början av sjuttiotalet.) Jag var oerhört fascinerad över kombinationen ubåt/flygplan. Fattade inte hur det fungerade. Köpte dock aldrig modellen. Men minns fortfarande boxarten som jag tyckte var helt underbar.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu, skaldade Galenskaparna så riktigt. Eller som Norrlänningen Ronny Eriksson sjöng, det är lika bra att sluta drömma, det går åt Varm plats i alla fall :D

Det är ju helt klart sant att det aldrig har varit en bättre tid att vara plastbyggare än nu. Men ändå infinner sig känslan ibland att det var roligare förr. Men kanske beror det på att det var bättre att vara ett barn än att som idag vara vuxen. Det totalt ansvarsfria livet hade absolut sin tjusning. jag har också försökt köpa tillbaks känslan man hade som yngre när man byggde, med att köpa gamla Airfix i typ 4 boxarna som fanns då. Men det är nog lika bra att erkänna att var tid har sin tjusning och försöka hålla humöret uppe :)

Även den lilla staden där jag växte upp hade en leksaksaffär med ett ganska stort utbud av modeller. På den tiden var det den lokala affärens utbud som dikterade vad man byggde. Visst kollade man katalogerna men det förblev drömmar som man förstod aldrig skulle bli verklighet. Tänk om man haft nätet på den tiden!

Förresten, skål och glad midsommar alla!
Göran Nilsson Söderholm
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Björn Fransson »

Men alla har ju rätt!

André och Holst har helt rätt i att det var roligare förr, dvs mer spännande. Utbudet var mindre, men definitivt även möjligheten att få fatt i det man ville ha. Känslan att efter tre års letande äntligen hitta en (skräp)modell som Airfix MiG-21 i en liten leksaksaffär i Danmark går inte att överträffa.

Men modellerna är förstås ljusår bättre idag. Precis som Erik skriver skulle de flesta av oss nog aldrig vilja ha det som då, kassa modeller, ingen aftermarket etc, även om jag och många med mig som sagt saknar de vibbar man fick då.

Och det är också som Uffe skriver: Modellerna finns ju fortfarande. Det är bara att köpa dem och bygga. Jag gör det ibland. Emellanåt ett rent Varm plats, allt annat än nostalgi. Men ibland fruktansvärt kul!
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Björn B »

Jag vet varför det var roligare att bygga förr. Man målade inte. :)
Skriv svar