Det var roligare förr...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Öken-Erik »

Fast jag tycker att målning blir roligare för vart år som går, känner att det är här som jag förbättrar mej.

Och visst har vi all rätt men jag vill ändå poängtera att jag har lite mera rätt än ni andra liksom.. bara föratt liksom... :-)

Öken-Erik

CU@C4
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Stefan S »

Känslan att köpa Airfix Liberator en lördagsförmiddag och ha den klar på kvällen är svår att slå. På senare år har jag byggt en hel drös med gamla modeller i nyutgåvor, hur kul som helst. Kan verkligen rekommendera det 8-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Stefan
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Hobby-Importen »

Håller med grundinlägget, fast inte.
Modellerna har blivit bättre.
Jag har blivit sämre. ;-)

Intressanta är, sedan ögonen pajade och jag absolut inte ens teoretisk kunde göra en "skitsnygg modell", så hade jag två val, lägga av eller sänka ambitionerna.
Valde det sista, och ganska mycket av glädjen återkom, plötsligt byggde man utan att ens försöka impa på någon, inte ens en själv, och då blev man mer avslappnad. Bygglädjen sitter i skallen, inte i plasten!

Jens
Daedalus Models
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Andre B. »

Jo visst finns det fler och bättre modeller idag än förr. Men var finns de? Det är ju inte direkt så att man kan klämma på dem. Drömma sig bort om inehållet några gånger innan man bestämmer sig för att köpa den där "modellen"...

Bara i Varberg fanns det fler modeller i slutet på 70-talet än vad det finns i Göteborg idag. Och inte ens Hobby-Center och Alta tillsammans har så mycket modeller idag att det skulle kunna jämföras med den affären med flest modeller i Varberg på den tiden. Och förutom Airfix så fanns det Revell, Frog, Monogram och lite Tamiya tillsammans med hus från Heljan och Faller. Och i butiken bredvis fanns nästan hela sortimentet från Heller och Matchbox. Jag har aldrig sett så många av Heller´s stora fartygsmodeller som Lávenir, Soleil Royal som på den tiden. :)

Så det handlade inte om några fåtal modeller utan i stort hela sortimentet från samtliga tillverkare. Den enda modell som jag saknade i nämnda butiker var Airfix modell av färjan Herald of Free Enterprise eller vad den nu hette, Och den har vad jag förstått nu på senare år alltid varit sällsynt. Men det var en modell som jag faktiskt fann på Pressbyrån på den tiden. Sedan fanns det ofta Revell och Airfix modeller även på Epa/Tempo och Domus/Konsum!

Tills för något år sedan var det inte ens möjligt att köpa en modell i Halland. Den sista gamla leksaksbutiken i Kungsbacka med en hobbyavdelning slog igen för något år sedan. Och den hade funnt i minst 45 år. Tack och lov har en butik i Varberg förstått detta och har nu tagit in lite Airfix och Revell modeller. Och det verkar som Airfix modellerna säljer. Och glädjande är att det är de modeller som jag tipsade handlaren om att ta in som säljer (svenskrelaterade liksom Red Arrows)...

Sedan finns det något som verkligen inte blivit bättre. Humbrol färgerna är definitivt inte av samma kvalité som förr. Har några penselmålade modeller från "förr" som man knappt kan se att de är penselmålade. Och jag kan inte minnas att det var några direkta problem med dekalerna heller. Ingen silvrering eller att de torkade och släppte. Jag har kvar Heller´s trailer i 1/24 där jag satte dit Panalpina dekalerna direkt på den matta blå färgen som jag målade kappellet med. Och det utan dekalvätskor. Jag har försökt få dekalerna att släppa genom veckolånga bad men aldrig lyckats. *s*

Det faktum att man måste grundmåla, måla baslack, klarlacka, applicera dekaler med konstiga vätskor och sedan mattlacka och utföra allt detta målningsarbete med färgspruta har definitivt inte gjort hobbyn roligare. Något som var ett "kvällsprojekt" förr tar idag flera år att färdigställa. Oj, glömde att skriva att man måste tvätta modellerna innan målning med. Var det någon som tvättade modellerna förr?

Men ibland kan man få överaskningar. Köpte Airfix nya Spitfire och kunde lite kort njuta av doften av en "nypressad modell". Något man får göra allt för sällan idag. Det var knappt jag vågade låta lådan ligga öpen för länge. Doften kunde ju försvinna! ;)

Tanken var att lite enkelt sprutmåla den i silver över en helg. Men fastnade ju på att det inte går att bygga en modell utan bälten till stolen i cockpit idag. Inte ens i en liten Spitfore i 1/72 (om folk visste att jag helt kapade av allt som fanns under stolen men det syns ju ändå inte :)...

Så var det inte bättre förr ändå? *s*

Vänligast / André

Ps
Även jag ser sämre idag. Måste ha glasögon. Och jag måste ha ordentligt med ljus, en bra stol och en vettig arbetsbänk. Förr så satt man på golvet typ...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Andre B. »

Sen måste det ju sägas det att både Frog och Matchbox gav ut modeller på 70-talet som ingen annan ännu har gett ut. Att Airfix nu gett ut en Whitley var ju en ca 40 års väntan. Hur blir det med en ny Scimitar?

http://frog.cocardes.com/

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Fenix »

Det är inte så att ni har för höga krav på er själva nuförtiden än förr? :lol:
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Andre B. »

Jag känner inte direkt att jag har högre krav. Visst har modellerna blivit bättre men det gäller inte alltid. Och som nämnt har färgerna inte blivit bättre. Det går inte att måla en modell med dagens färger med samma metoder som förr och uppnå samma resultat. Det är ju bara att följa diskussionerna om Humbrol´s färger. Tamiya går inte att penselmåla...

Det är lite ledsamt att man i så många fall är tvungen att sprutmåla en modell för att få ett likvärdigt resutat då sprutmålning ställer rätt många mer krav på omgivningen än vad penselmålning gjorde.Och det tar längre tid att färdigställa även en liten modell.

Sedan får man ju titta lite på vad för modeller som blivit bättre. Som flyg eller pansarbyggare så har man nog haft bäst förutsättningar. Där har verkligen mycket hänt. Men för fartygsbyggarna så känner inte jag att utvecklingen varit densamma.

Visst, vi har fått ett stort antal fartygsmodeller i 1/350 (vad var det för fel på 1/400?). Men de är dyra, stora och har i stort bara handlat om slagskepp. Sedan finns den mindre skalan 1/700. Men i den skala som egentligen hade störst variation 1/542 - 1/600 har i princip inget nytt gjorts sedan 70-talet. Och det var en rätt ok skala även storleksmässigt för de flesta fartyg.

Den enda firma som egentligen kommit med något nytt här är Revell som satsat på ubåtar i 1/144 utöver de stora i 1/72. Fast personligen hade jag hellre sett att modellerna i den mindre skalan var i 1/160 så att man kunnat kombinera det med fordon, byggnader och figurer från järnvägshobbyn,

// André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Stefan S »

En speciell känsla man kan sakna är den att köpa en modell och direkt börja bygga den när man kommer hem :)

Har gjort det nån gång på senare år, jättekul :D

Stefan
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av SwedBear »

Jag både håller med och inte (d v s, jag pratar om min egen upplevelse). Innan ett 25+ års upphåll tills förra året så höll jag på bygga runt början av 80-talet. Mina bästa minnen från det var när jag var nere hos min mormor i tyskland under sommaren och varje dag sprang över till den lilla leksaksaffären och stod timmar och tittade på byggsatserna (främst Revell) som fanns där för att lista ut vilken jag skulle köpa. En sommar byggde jag säkert 20-30 stycken och jag fattar inte att mina föräldrar lät mig ta hem allt i en stor kartong i bilen samtidigt som vi knappt fick plats med resten. Färgerna var Revells och Humbrols emalj och allt penselmålades (och vad det stank ....). Faktum är att jag tyckte det var lika häfigt att sitta och läsa årets Revell eller Italeri katalog då jag drömde mig bort. Visst gick det att bygga snabbt även om kvalitén på arbetet säkert inte var lika bra. Men jag hade kul.

Nu när jag kommer tillbaka till hobbyn så tycker jag mycket har ändrats men jag är inte helt säkert att allt beror på hobbyn utan tror mycket också beror på mig själv och att jag blivit äldre. Visst finns det massor mer möjligheter att detaljera via ets och resin idag. Men det är samtidigt ingen som tvingar dig. Det går utmärkt att plocka på sig en byggsats, Revells är fortfarande fruktansvärt billiga, och bygga på en dag - om man bara accepterar att man kanske inte får en som kommer vinna pris på en utställning. Om du idag känner dig tvingad att jobba på vädring av cockpit, köpa detaljset, göra efterforskningar på ditt objekt i veckor - då handlar det mer om att du har förändrats och fått högre krav än att hobbyn förändrats. Jag kan jämföra lite med min andra hobby - datorer. När jag var ung så spelade jag massor på C64, Amiga, PC, Xbox etc. Idag när jag går tillbaka till äldre klassiker inser jag att jag har mkt högre krav. Samtidigt ser jag mina barn spela väldigt enkla spel och ha jättekul.

Jag tycker också utbudet minst är lika bra idag. Det är bara att man nu hittar det på andra ställen. Ja - när jag var ung kunde jag gå in i många leksaksaffärer och handla men utbudet var ändå ganska begränsat. Det känns som de som finns kvar idag ofta är de mer nishade som Wentzels, Hobbybokhandeln etc. medan det främst är de mer generella leksakshandlarna som skippat modellerna. Men det nya nu jämfört med förut är ju att jag kan gå upp på nätet och i stort sett få tag i modeller från hela värden utan större problem. Jag har har handlat mkt på eduard.com, hannants, momoco och andra siter. Tradera är också ett bra ställe att plocka upp gamla byggsatser. Faktum är att det känns som det är till tradera många hobbyaffärer dragit sig.

Jag hade verkligen roligt förr. Både när det gäller att bygga byggsatser och att spela spel. Men för mig personligen känns det mer som en produkt av att jag var yngre och inte riktigt hade samma krav. Jag vet inte varför jag känner mig tvungen att lägga ner massor pengar och tid på att detaljera mina byggsatser idag och varför jag inte bara kan släppa och bygga - kanske det är siter som ipmsstockholm som driver detta då alla här ju är så jäkla duktiga :), men möjligheterna att bara släppa loss och ha kul finns fortfarande. Det gäller bara att ställa om sig själv.

FWIW - jag tycker det är synd att byggsatserna försvunnit från leksaksaffärerna av en enda anledning: svårare att få ungdomar att få upp ögonen för hobbyn. Idag finns det bra nybörjar-byggsatser från Airfix, Revell etc som jag skulle önska kunde få en plats bland hyllorna i de större leksaksaffärerna. Vet inte hur man kan få dem att ta in dessa dock ...
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Det var roligare förr...

Inlägg av Janne Nilsson »

Lurifax skrev:
Öken-Erik skrev: MEN och det är här min världsbild skiljer sej mot er (min är givetvis rätt och eran fel!).
Vi modellbyggare har ALDRIG haft det bättre, utbudet och tillverkarnas fantasi vet inga gränser, titta på vad som finns idag! Det finns knappast något flygplan eller någon stridsvagn som tillverkats (eller som kanske existerade som hjärnspöke hos en tokig ingenjör!) som inte finns i modell i en eller flera skalor!
Men om du läser min och Andres texter igen så ser du att det inte handlar om en objektiv beskrivning av verkliga förhållande. Det handlar inte om vår vår yttre fysiska värld, utan om vår, dvs min och Andres, inre värld. Oavsett hur bra Tamiyas eller Dragons Panzer II är så kommer det inte ens i närheten av känslan då jag lyfte på locket på min första Tamiya DAK Panzer II. Hur mycket jag än köper idag så kan jag aldrig köpa mig tillbaka till julen då farsan köpt ett helt gäng Nitto Kagaku modeller som jag byggde på tre dagar.

https://www.youtube.com/watch?v=Lvpl9madYNw
Det är nog här skon klämmer?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar