Battle of Britain-SIG på C4 Open

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Battle of Britain-SIG på C4 Open

Inlägg av AndreasSamuelsson »

NU är det hög tid att förbereda sig inför en av C 4 Opens stora "Special Interest Groups"!
Jag kommer att hålla i Battle of Britain-bordet och hoppas naturligtvis på stor uppslutning.

Den 31 oktober 2015 är det 75 år sedan Slaget om Storbritannien officiellt slutade.

Edit:
Jag har blivit felinformerad. C 4 Open infaller naturligtvis helgen innan! Den 24-25 oktober ska det vara!!!!!!!!

Jag kommer att börja ta in anmälningar redan idag på: andreas_sam@hotmail.com
Som vanligt när det gäller SIG-utställningar så är allt utom tävlan.
Det kommer dock att delas ut någon form av uppmuntran till särskilt intressanta bidrag...

Kraven för att få vara med är följande:

- Bidraget ska ha varit med under det som officiellt kallas "Battle of Britain".
Detta kan tolkas lite olika beroende på vem man frågar. Jag förbehåller mig rätten att bestämma vad som är godkänt.
Jag kommer dock inte vara särskilt nitisk. Dock kommer jag inte acceptera uppenbart felaktiga versioner eller märkningar.
Till exempel så är inte en Bf-109G eller en Bf-109E i ökenmålning godkända.

- Andra bidrag än bara flygplan är inte bara godkända utan uppmuntras. De ska dock uppfylla kravet ovan!

- Skalan är inte viktig, alla olika storlekar går bra.

- Bidrag från den fantastiska filmen "Battle of Britain (från 1969) går även bra. Dessa kommer dock att placeras i en särskild hörna av utställningen.

- Jag ser helst att bidragen kommer att finnas på plats under båda dagarna som C 4 Open pågår. Undantag kan naturligtvis göras men meddela detta till mig.

Detta är inga svåra regler och huvudsaken är att vi har roligt under tiden. Jag hoppas på en fin utställning med många intressanta bidrag.
Jag tror att många av oss har någon Spitfire Mk.1 eller en Messerschmitt på hyllan. Damma av dem och kom till Malmö!
Passa även på att bygga några gamla hyllvärmare!

Bild
Bild

Det har ju även kommit ett gäng nya fina byggsatser!

Bild

Författaren och BoB-experten Christer Bergström har lovat att han ska delta och kommer att sälja sina böcker under tävlingen.
Jag kan varmt rekommendera Christers bok "Slaget om England". Den har sträcklästs här hemma för inspiration inför den här SIGen. Intressant!

Bild


Jag hoppas att det kommer bli en trevlig utställning med många bidrag.
Väl mött i höst!

Andreas
andreas_sam@hotmail.com
Senast redigerad av AndreasSamuelsson den 18 jun 2015, 08:21, redigerad totalt 2 gång.
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Battle of Britain-SIG på C4 Open

Inlägg av Johan_Röd »

Det ser fint ut Andreas! Jag kommer med tre bidrag, vad jag vet idag.

Med vänlig hälsning,
Tor

CU@C4
Jan Holmqvist
Inlägg: 203
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:30
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Battle of Britain-SIG på C4 Open

Inlägg av Jan Holmqvist »

Heinkel 111'an på bilden är väl en H-5 eller H-6 från 1941?

Men, die Luftschlacht um England höll ju på ända till resurserna behövdes för Unternehmen Barbarossa...

https://www.dhm.de/lemo/kapitel/der-zwe ... 94041.html
mvh, Janne
IPMS Sydost
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Battle of Britain-SIG på C4 Open

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Även om det inte var någon överdrivet stor respons på den här sidan så var det inte lika lugnt i min mailbox. Tack för det! Är det möjligtvis så att byggarna på det här forumet är lite blyga? :-)

Tor, låter bra. Jag hoppas att du även hinner bygga en fjärde. Det är ju ganska gott om tid... ;-)

Janne, det råder lite delade meningar om vilken version av Heinkeln som Monogram har försökt göra. Det är lite av en blandning mellan H-3, H-4 samt H-5. Den är dock i stort sett korrekt för en Battle of Britain-maskin. Strunta i torpeder och byt avgasrör så är det klart! Mycket trevlig byggsats är det i vilket fall som helst.

Andreas
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: Battle of Britain-SIG på C4 Open

Inlägg av SwedBear »

Ska jag våga mig på att ställa ut för första gången ....? I så fall vore ju ett SIG perfekt. Så nog kommer jag att fixa något tror jag. Kommer slänga iväg mail vad det lider. Måste man bestämma sig direkt vilka exemplar man ska bygga?
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Battle of Britain-SIG på C4 Open

Inlägg av Björn Fransson »

Lovar att medverka med minst en Spitfire och en 109:a. Förhoppningsvis blir det mer. Kalasinitiativ! Längtar redan till hösten. :-)
Skriv svar