Special hobby. Viggen

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av PederT »

Är det pga spillbränslet som man kan se att meken hänger ett kärl
på bukfenan? Jag har undrat varför man gör det.

//Peder
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av Lars Befring »

PederT skrev:Är det pga spillbränslet som man kan se att meken hänger ett kärl
på bukfenan? Jag har undrat varför man gör det.

//Peder

Det verkar så
Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av bergwall »

Jo när man kupérar motorn (stänger av den) så finns det en skvätt bränsle kvar i systemet som inte kommer förbrännas. Denna skvätt (uppskattningsvis 2-3 dl) ville man väl inte spola rakt ut på plattan så därför hade meken som uppgift att hänga en potta i bukfenan strax efter att man satt stoppklossar vid hjulen, därefter kan meken kila fram och göra kupétecken till föraren.

För den som vill göra en otroligt korrekt 37432 som var målad blågul så hade den en potta målad i svenska flaggan precis som flygplanet, kanske förekom liknande målning till "The Show Must Go On" och andra specialmålade flygplan.

Hälsningar
Robert
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av AndreasSamuelsson »

En bild på en "bytta" under en JA 37.

Andreas

Bild
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av bergwall »

Det där är den mer påkostade varianten, de flesta jag mins var bara en sån rostfri hundmatskål med en ståltråd träd genom två hål. Bränslet tömdes direkt i ett oljefat som stod mellan två flygplanplatser. Bränslet gick sedan till destruering. Det var dock populärt med dieselbilar bland tekniker, osäker på om det fanns ett samband..
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av PederT »

Mycket klarläggande detta. När ändå tråden om AJ är på G, hade jag ytterligare en fråga till expertisen.
Denna gång hur det är med rodren på parkerat flygplan. Droppar de lika mycket, dvs hänger de ihop
när trycket sjunker eller brukar de vara separerade? Mycket tacksam för svar.

//Peder
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av Nicklas Karlén »

På JA så är rodren ihopskruvade så där hänger de lika mycket. Det är det som är den "lilla" bulan på rodren i Tarangus satsen. Övriga versioner har inte ihopskruvade roder och då ser det ut som på Erik Gustavssons bild nedan som är på en SH 37 på Areoseum. Hur lång tid det tar innan rodren droppar ner vet jag inte.

När det gäller bukfenan så finns det ett klipp på Youtube där man ser att det ryker ur bukfenan. Jag tror att det är ett klipp från F 6 Karlsborg.

Nicklas

http://plasticwarfare.se/wp-content/upl ... SC0248.jpg
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av PederT »

Tack för det Nicklas. Då skulle man kanske dela rodren på mitt pågående bygge av AJ.
Det skiljer sig ju lite från JA:n på det viset.

//Peder
Skriv svar