Special hobby. Viggen

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av Erik_G »

Extraordinärt att man inte får en komplett byggsats tycker jag. Det är ju ändå inte småpengar de kostar. Visst, det går väl att pilla ihop en sådan balk själv av lite plasticard..
De där små dubbla luftintagen hade väl varit nice to have för en AJ-byggare, men de är ju rätt viktiga för en Sk 37-byggare. Förhoppningsvis finns de med i en kommande Sk-sats.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av Johan Elvin »

Snacka om att dom gjort det enkelt för sig.
Bara återutge samma modell som Tarangus JA 37 i annan låda med nya dekaler utan att kolla upp skillnaderna mellan AJ och JA visar ju på hur bra koll dom har. Det är för dåligt.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av Janne.S »

Inga rättelser..utan orkar/kan man inte scratcha så är det dyr resin som gäller för att korrigera en redan dyr modell :(
Hjul, kanarder, strake, luftintag på buken, fällda klaffar....och fena för JA.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av Mats Averkvist »

...och inte ens korta av kroppen?

Ser ut som jag får användning av mina gamla Esci-Viggar...
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av PederT »

Du behöver inte korta av kroppen, biten för att förlänga till JA, finns ej med, så
kroppen är väl rätt för en AJ/SH, SF och SK.
Men extratanken till JA finns faktiskt med.

//Peder
Jan Holmqvist
Inlägg: 203
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:30
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av Jan Holmqvist »

Hur är det med den bakre radarvarnaren? Är den korrekt för en AJ?
mvh, Janne
IPMS Sydost
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av bergwall »

Jag kan ju passa på att sticka in att vapenbalkarna är för låga (c:a hälften av den verkliga). Mina och Tarangus balkdekaler kommer därför inte passa. Special Hobby ville däremot att jag anpassade dekalerna (modellen fanns inte när jag gjorde Tarangus dekaler).

Den där "straken" förresten, ligger det inte ett bränslerör där i för "utrullningen" av motorn, dvs den skvätt som samlas upp i pottan efter kupé? Inte viktigt ur byggteknisk synvinkel kanske..

Om ni ska bygga 37022 (och bryr er mkt om detaljer) så kan ni uppmärksamma att det satt en stor (SK-)bukfena på den precis som några andra tidiga AJ.

Hälsningar
Robert
Senast redigerad av bergwall den 12 jun 2015, 08:45, redigerad totalt 1 gånger.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av PederT »

Helt rätt Robert, jag har noterat den detaljen, samt även att den inte har ett
centralt luftintag vid mittbalken, utan två på ömse sidor om mittbalken.
Jag antar att du menar den radarvarnare som sitter längst ut på stjärtkonen,
i så fall finns den inte med, den skiljer sig väl från den på JA:n, eller hur?
Jag såg förresten att Maestro har gjort korrekta vingbalkar, tyvärr kom de
något för sent, men till nästa Viggenbygge,så blir det till att byta.

//Peder
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av bergwall »

Nae, jag menar inte radarvarnaren. Osäker på om det är "straken" som missuppfattades, jag menar den lilla balk som löper från (centrala) tankbalkens bakkant till bukfenans framkant, enda anledningen till att den finns är för att det ligger ett bränslerör däri som ska ta hand om spillbränslet vid utrullning av motorn men det är så länge sedan så jag kan ta fel.

Jo bakre radarvaren har ett mer kantigt utseende på AJ-familjen medan den ser mer ut som en skyddsmask på JA:n. Det finns säkert mängder med skillnader om man verkligen vill gå in för att hitta dem. Filterburkarna för hydraulsystemen (1 och 2) som sitter snett upp i millanluckan sitter i omkastad ordning också. På AJ sitter de 2 - 1 i färdriktningen men på JA så passade man på att lägga dem i mer logisk ordning 1 - 2... Jag tror inte det finns dekaler för att märka upp hydraulsystemen så därför blir det nog ointressant ur modellbyggtekniskt perspektiv, men som sagt det går nog hålla på ett tag.. : )

Sorry för den tekniska utsvävningen, jag gissar att inget av det är intressant för en korrekt skalarepresentation av flygplanet.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Special hobby. Viggen

Inlägg av Erik_G »

bergwall skrev:Nae, jag menar inte radarvarnaren. Osäker på om det är "straken" som missuppfattades, jag menar den lilla balk som löper från (centrala) tankbalkens bakkant till bukfenans framkant, enda anledningen till att den finns är för att det ligger ett bränslerör däri som ska ta hand om spillbränslet vid utrullning av motorn men det är så länge sedan så jag kan ta fel.
Det är just den jag menar. Intressant med den tekniska biten också tycker jag.
Skriv svar