S 17BS frågor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jakob L
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 jul 2012, 13:32

S 17BS frågor

Inlägg av Jakob L »

Hej, bygger Saab 17 som sjöflygplan. Undrar över Marivox-dekalerna, de skiljer sig från vad som står i Karlström-boken.
Vilken färg har siffrorna på kroppen och fenan? Marivox har vitt på fenan och svart på kroppen, Karlström säger gult på båda.

Är det förresten en svart "gångbana" på ena eller båda vingarna? Hittar inga bra foton.

Sen verkar kronmärkena lite små men orkar inte bry mig. Man kan bli galen om man nördar in för mycket hehe

Annars tittar jag mycket på Björns modeller: http://bjornsmodeller.blogspot.se/searc ... 0Saab%2017

/Jakob
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S 17BS frågor

Inlägg av bergwall »

Tjaba,
Nja, den märkningen du beskriver med svarta siffror är M/40 (modell 1940, ersatte kronmärken utan gul ring/bård). I korthet så omfattar den kronmärken på sida av kroppen och undersida av vingen (ej ovansidan men det finns nog sådana exempel också misstänker jag). En detalj som är lätt att missa är att flottiljsiffran i svart placerades till vänster om kronmärket på båda sidor av kroppen.

M/40 ersattes av den du beskriver med gula siffror, M/44 (införd 21 december 1944). Märkningsbestämmelserna skiljde sig dock åt beroende på vad det var för typ av flygplan (spaning, jakt etc), gul flottiljsiffra bakom kronmärket var dock genomgående standard. Du kan nog hitta mer information i Kronmärkt, jag mins inte allt helt klockrent.

Kronmärkena ska vara 960 mm på kroppen och 1800 mm på vingarna (1320 mm på undersidan efter 1944). D.v.s. 13.33 mm resp. 25 mm.

Rätta mig gärna någon om jag har skrivit något tokigt.
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: S 17BS frågor

Inlägg av Henrik Bergman »

Helt rätt, Robert.

Påminner även om, att det inte skall vara några kronmärken på vingarnas ovansida om man målar och märker enligt M/40.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Leif Fredin
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 apr 2012, 07:55

Re: S 17BS frågor

Inlägg av Leif Fredin »

Kanske inte allt för bra bilder, men det verkar som det var "gångbanor" på båda sidorna.

Bild

Bild
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S 17BS frågor

Inlägg av bergwall »

Tack för bilderna Leif.

Som kuriosa kan jag tillägga att Saab fortsatte även efter 1944 att leverera flygplan utan kronmärken på ovansidan av vingarna, så det finns ganska gott om till exempel på J 21 och J 29 som saknar kronmärken på vingarnas ovansidor.

Jag tog mig friheten att högerklicka och kika på bildadressen till Leifs bilder och det kan jag verkligen rekommendera. Många av bilderna på hans Photobucket var nya för mig. En havererad Tp 78 Norseman,var det inte en som sjönk på Stora värtan? Jag kan inte säga att jag mins den här (sorry det är en flykt från ämnet, jag vet).

Hälsningar
Robert
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: S 17BS frågor

Inlägg av Björn Fransson »

För att bygga vidare på kuriosaspåret: Ända in på sextiotalet förekom flygplan utan kronmärken på vingarnas ovansidor. Drakenprototypen och de första provmålade kamouflerade Drakarna hade inga märken på ovansidan.

Sedan lyder väl fortfarande reglementet att vingarnas ovansidor endast har kronmärken i fredstid?
Skriv svar