Ny här och fråga ang. airbrush

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
OskarSandsjo
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 maj 2015, 00:44
Namn: Oskar Gustavsson Sandsjö

Ny här och fråga ang. airbrush

Inlägg av OskarSandsjo »

Hej på er!

Jag får väl börja med att presentera mig lite snabbt. Jag heter Oskar, är 21 år gammal och bor i Lidköping. Jag har byggt lite modeller när jag var yngre, flyger RC samt innehar ett LAPL(s) med TMG behörighet, på svenska blir detta segelflygcert med motorseglar-behörighet.

Jag har alltid fascinerats av folk som bygger skalamodeller och får det att se realistiskt ut! Så nu tänkte jag ta och dra igång igen med min gamla hobby och börja bygga lite.

Det jag skulle vilja ha lite hjälp med är att välja en Airbrush. Kompressor behövs ej då vi har en större variant här hemma med avskiljare osv.
Jag har tittat på två olika tillverkare av airbrush, den ena är omtalade Iwata och den andra Paasche. Jag ska tillägga att jag är helt ny inom airbrush.

Har hittat bra priser på båda på Amazon.com, länkar kommer.

Iwata HP-CS Eclipse, 93$ = 770 SEK. Känns som att detta är en bra spruta att börja med?
http://www.amazon.com/Iwata-Medea-Eclip ... ords=iwata

Iwata High Performance C Plus, 107$ = 890 SEK. Detta måste vara prisvärt? Dock vet jag ej om denna är bra för att måla hela modeller?
http://www.amazon.com/Iwata-Medea-Perfo ... A7QJE/ref=

Paasche TG-3F, 102$ = 850 SEK. Det jag gillar med denna är dom olika nålarna på 0.25, 0.38 och 0.66.
http://www.amazon.com/Paasche-TG-3F-Dou ... ds=Paasche

Som jag nämnde ovan så ska sprutan användas för att måla modeller, men jag kommer också försöka mig på att måla lite tavlor eller motiv.
Kan man köpa andra nålar till Iwata-serien så man kan ha en uppsättning liknande den som ingår till Paasche?

Tacksam för tips! :)
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ny här och fråga ang. airbrush

Inlägg av denstore »

Iwata Eclipse CS är så pass mångsidig att man egentligen inte behöver fler nålar.

HP-C Plus är en jättetrevlig airbrush, men har kanske inte samma bredd som Eclipsen. Dock så är den vassare på små detaljer och atomiserar lägre tryck.

Paasche har gått ifrån att vara ett väldigt bra märke, till att ha klart tveksam kvalitetskontroll.
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Ny här och fråga ang. airbrush

Inlägg av Falken »

Hej o välkommen in i plastträsket!
Kan tillägga att det finns inte olika storlekar på nålar o munstycken till Iwata HP-CS.
Jag använder den själv till all airbrushning, det är den första o enda jag använt - så jag kan inte säga om den är bättre eller sämre än någon annan.
Hade i början lite problem med clogging på nålen och att färgen torkade i luften innan den nådde modellen, men efter färgbyte från Tamiya till Gunze så funkar den perfekt!
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
OskarSandsjo
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 maj 2015, 00:44
Namn: Oskar Gustavsson Sandsjö

Re: Ny här och fråga ang. airbrush

Inlägg av OskarSandsjo »

denstore skrev:Iwata Eclipse CS är så pass mångsidig att man egentligen inte behöver fler nålar.

HP-C Plus är en jättetrevlig airbrush, men har kanske inte samma bredd som Eclipsen. Dock så är den vassare på små detaljer och atomiserar lägre tryck.

Paasche har gått ifrån att vara ett väldigt bra märke, till att ha klart tveksam kvalitetskontroll.
Så om du fick välja, vilken skulle du köpa? :) Vet du om det går byta HP-C Plus till andra storlekar eller ska det undvikas? :)
Tack för sabbt svar!
OskarSandsjo
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 maj 2015, 00:44
Namn: Oskar Gustavsson Sandsjö

Re: Ny här och fråga ang. airbrush

Inlägg av OskarSandsjo »

Falken skrev:Hej o välkommen in i plastträsket!
Kan tillägga att det finns inte olika storlekar på nålar o munstycken till Iwata HP-CS.
Jag använder den själv till all airbrushning, det är den första o enda jag använt - så jag kan inte säga om den är bättre eller sämre än någon annan.
Hade i början lite problem med clogging på nålen och att färgen torkade i luften innan den nådde modellen, men efter färgbyte från Tamiya till Gunze så funkar den perfekt!
Hej och tack! :D
Då lutar det åt nog att det blir en HP-CS, misstänker att priset (ca 800) är bra också då den i Sverige nästan kostar dubbla. :)
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ny här och fråga ang. airbrush

Inlägg av denstore »

OskarSandsjo skrev:
denstore skrev:Iwata Eclipse CS är så pass mångsidig att man egentligen inte behöver fler nålar.

HP-C Plus är en jättetrevlig airbrush, men har kanske inte samma bredd som Eclipsen. Dock så är den vassare på små detaljer och atomiserar lägre tryck.

Paasche har gått ifrån att vara ett väldigt bra märke, till att ha klart tveksam kvalitetskontroll.
Så om du fick välja, vilken skulle du köpa? :) Vet du om det går byta HP-C Plus till andra storlekar eller ska det undvikas? :)
Tack för sabbt svar!
Det går att byta munstycke och nål i både HP-C+ och Eclipse. HP-C:n kan du sätta i ett 0.2mm-kit, och Eclipsen kan utrustas med 0.5mm istället för 0.35.

Som första airbrush är nog Eclipsen bättre. Den är mer förlåtande.
OskarSandsjo
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 maj 2015, 00:44
Namn: Oskar Gustavsson Sandsjö

Re: Ny här och fråga ang. airbrush

Inlägg av OskarSandsjo »

denstore skrev:
OskarSandsjo skrev:
denstore skrev:Iwata Eclipse CS är så pass mångsidig att man egentligen inte behöver fler nålar.

HP-C Plus är en jättetrevlig airbrush, men har kanske inte samma bredd som Eclipsen. Dock så är den vassare på små detaljer och atomiserar lägre tryck.

Paasche har gått ifrån att vara ett väldigt bra märke, till att ha klart tveksam kvalitetskontroll.
Så om du fick välja, vilken skulle du köpa? :) Vet du om det går byta HP-C Plus till andra storlekar eller ska det undvikas? :)
Tack för sabbt svar!
Det går att byta munstycke och nål i både HP-C+ och Eclipse. HP-C:n kan du sätta i ett 0.2mm-kit, och Eclipsen kan utrustas med 0.5mm istället för 0.35.

Som första airbrush är nog Eclipsen bättre. Den är mer förlåtande.
Det låter bra! Antar att 0.35 duger för att måla hela flygplanskroppar mm? :)
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ny här och fråga ang. airbrush

Inlägg av denstore »

Som svar på vilken jag valt, så är det så att jag har haft båda. :)
Både Eclipsen och HP-C+ är mycket bra airbrushar, men jag tror att Eclipsen är det bättre valet för någon som är ny på airbrushning. Dessutom är den bättre för lite större ytor och tjockare färger.
OskarSandsjo
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 maj 2015, 00:44
Namn: Oskar Gustavsson Sandsjö

Re: Ny här och fråga ang. airbrush

Inlägg av OskarSandsjo »

denstore skrev:Som svar på vilken jag valt, så är det så att jag har haft båda. :)
Både Eclipsen och HP-C+ är mycket bra airbrushar, men jag tror att Eclipsen är det bättre valet för någon som är ny på airbrushning. Dessutom är den bättre för lite större ytor och tjockare färger.
Då beställer jag en sådan ifrån Amerikat! Tror inte jag hittar bättre priser någon annan stans, blir 1020kr med rengörare och snabbkoppling. :)
Sen åker man kanske på en liten tullavgift och frakten hamnade väl på några hundra, tror det slutar på 1500 men det känns väl helt okej?
Tack för hjälpen! :D
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Ny här och fråga ang. airbrush

Inlägg av Falken »

denstore skrev:
Det går att byta munstycke och nål i både HP-C+ och Eclipse. HP-C:n kan du sätta i ett 0.2mm-kit, och Eclipsen kan utrustas med 0.5mm istället för 0.35.

Just det - så var det! Jag var ute efter ett mindre än 0,35 - och det finns inte.

Och ja - 0,35 duger även till stora ytor. Sprutade min 1/24 Typhoon med den .
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Skriv svar