Thunderbirds F-16

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Thunderbirds F-16

Inlägg av Fenix »

Finns det någon eller några tillverkare som gör/gjort Thunderbirds F-16 i 1/72? Om inte vilka tillverkare gör den bästa F-16 i 1/72 och finns det någon som gör/gjort dekaler för Thunderbirds F-16? Jag skulle vilja ha en Thunderbirds F-16 bredvid min Thunderbirds F-4
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Thunderbirds F-16

Inlägg av magnusf »

De flesta som har en F-16 har nog gjort den som Thunderbirds vid något tillfälle! Fujimis borde gå att få tag på till exempel.

Bästa F-16 kan man fundera över, jag tror Hasegawas och Revells moderna är klassade som riktigt bra av de som har koll. Jag har en Fujimi liggande (inte Thunderbirds) som ser trevlig ut som byggsats betraktat, väldigt fina delar och inte speciellt många!

Hälsningar

Magnus
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Thunderbirds F-16

Inlägg av Mahatma G »

Jag håller inte med om Fujimi, den är i mitt tycke sämre än Hasegawa, vilken även den börjar kännas väl gammal vid det här laget.
Absolut bästa torde vara Tamiyas, men de har (ännu) inte gjort någon T-birds i 72-skala, däremot vill jag minnas att den finns i 1:48 så det är tänkbart att de gör en 72:a inom några år.
Revell är mitt förstahandsalternativ. Esci är också bra, om man bortser från den patetiska inredningen. Den är förmodligen inte helt lätt att få tag på, men om inte minnet sviker mig helt så har de gjort en T-birdsutgåva av den.
/G
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Thunderbirds F-16

Inlägg av Fenix »

Jag ser att det finns ganska många F-16 T-birds från Academy på ebay är de något att ha eller ska jag leta efter någon bättre tillverkare och lösa dekaler?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Thunderbirds F-16

Inlägg av Niklas »

Jag håller till fullo med Mahatma G om de olika F-16 i 1/72. Tamiya har den överlägset bästa "moderna" F-16 i skalan, dock är deras en Block 50, när Thunderbirds flyger Block 52 (annan motor och luftintag). Min gissning är också att en T-birdsversion är "i röret", frågan är dock bara hur långt bort den är.

Revells byggsats är också bra, men av naturliga orsaker inte riktigt lika krisp passform som Tamiyas. På tredje plats kommer nog Hasegawa, som dessutom har en utgåva med T-birdsdekaler, dock då de flög F-16A istället för C. Dessutom har Hasegawa dessutom haft en utgåva för tvåsitsaren med rätt dekaler.

Fujimis skulle jag definitivt hålla mig borta från. Jag har byggt en, och det kommer jag inte göra igen. Helt okej passform, med rätt så förenklad i många detaljer. Framför allt är kroppen och huven delade på ett sätt som gör att huven inte går att göra öppen, om man nu skulle vilja göra det.

Vad gäller lösa dekaler så har jag bestämt för mig att Superscale alt. Microscale har gett ut ett ark, så testa att leta efter det på eBay annars.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Jan Holmqvist
Inlägg: 203
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:30
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Thunderbirds F-16

Inlägg av Jan Holmqvist »

AMT/ERTL har en utgåva med 3-pack Thunderbirds.

https://www.scalemates.com/kits/165166- ... f-4e-f-16a

Byggsatsen är ESCI's F-16A

Bild
mvh, Janne
IPMS Sydost
Jan Holmqvist
Inlägg: 203
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:30
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Thunderbirds F-16

Inlägg av Jan Holmqvist »

Om du nu vill ha fler på temat Thunderbirds så har du några alternativ här.

Tamiya F-84G i en otäck försilvrad plast.

Bild
Bild

Microscale har dekaler till en F-84F

Bild

Hasegawa har en T-38A som mest liknar något mellan en F-5B och en T-38C men går att modifiera hjälpligt, annars finns en bättre T-38A från Sword.

Bild
Bild
mvh, Janne
IPMS Sydost
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Thunderbirds F-16

Inlägg av Björn B »

Fast det snyggaste stället hade nog AMT

Bild
i deras F-16A Thunderbird Flight Display

Men den bästa F-16 Thunderbirds har Hasegawa :)

Bild
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Thunderbirds F-16

Inlägg av Fenix »

Hade egentligen bara planer på T-birds F-16 också men man kanske skulle satsa på fler av t-birds :)

Finns det möjlighet att göra något liknade med Blue Angels Jag har ju redan en A-4 och en F-4 och planer på en F/A-18 från Blue Angels. Jag menar då i modellväg och dekalväg.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Thunderbirds F-16

Inlägg av Niklas »

Det finns det absolut, Christer! Jag har själv samlat på mig Blue Angels alla kärror i 1/72. Här nedan ser du mitt senaste bygge, deras första jetkärra, en F9F-2 Panther.

Bild
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar