På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jag behöver lite hjälp med att identifiera en stridsvagn.
Min kära mor visade mig den här bilden för ett tag sen. Den kommer ur en samling bilder som min morfar hade. Han tjänstgjorde en gång i tiden vid K2 i Helsigborg och jag antar att vagnen på bilde kommer där ifrån.
Vagnen verkar vara en 39'a eller en 40'a men jag är inte säker på vilket.
Den runda tornfronten säger ju iaf att det inte är en 38'a.
Både ja och nej, det finns något ritat för länge sen, men kvalitén är inte 100, dessutom har jag letat halva påsken men hittar inte just det materialet.
Kjell, du är otrolig!
Jag skulle bli mycket lycklig för vad du kan gräva fram!
Mycket borde väl förvisso att kunna användas från m/38 ritningarna. Om jag förstått det rätt då är det väl främst tornet och fronpansaret som skijler.
Vagnarna har många likheter men också många olikheter
Chassiet på m/38 och m/39 är väldigt snarlika
Tornet på m/38 skiljer rejält från alla andra versioner
Tornet på m/39 och m/40L är snarlika medan m/40K har andra pistolluckor och ksp på samma höjd
Tidiga m/40L som saknar förstärkningsplåten på chassiefronten kan vara svåra att skilja från m/39
m/40L och m/40 K har annat utseende på chassiesidorna bakom tornet jämfört med m/39. M/40L och K har luftintag på sidorna. Motorjuckorna skiljer - m/38 och m/39 har en lucka medan m/40L och K har två
m/40L är (4900 mm) 10 cm längre än m/38-39 (4800 mm) och m/40 K 17 cm längre (4970 mm)
Bredd 2075 mm för m/38-40L och 2080 mm för m/40K
Höjd samma (2050 mm)
Antal bandplattor 121 för m/38-40L och 128 för m/40K