Svensk Mustang (J26?)

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen

Svensk Mustang (J26?)

Inlägg av Snussugen »

Tänkte bygga en i 1/24 i en nära framtid. Airfix byggsats som grund. Vad måste jag tänka på under bygget? Vad var det som skiljde dem från deras engelska och amerikanska motsvarigheter? Var de hopsatta i Sverige, eller har de fått ta över "resterna" från andra flygvapen? Hade de sin beväpning kvar? O.s.v.

Tacksam för svar.
Live & let dry.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Svensk Mustang (J26?)

Inlägg av Björn Fransson »

J 26 är nästan det enklaste bygge du kan göra när det gäller att göra en svensk version av en utländsk maskin. De svenska köptes ur amerikanska överskottslager och sattes in i tjänst utan större modifieringar. Vill man ändra något, fanns en bagagehylla bakom stolen som var vanligt förekommande (men inte alltid). I övrigt är det bara att bygga rakt ur lådan och - som alltid - kolla referensbilder.

Vad gällde målning polerades de svenska i början högblanka men man fick problem med blänket, så med tiden lät man dem bli allt mattare aluminium. Anti-reflexmålningen på nosen fanns både i svart/mörkbrun och olivgrön, kolla just din individ här. Eller också gör du någon av de få som var grön/blågrå, t ex blå N F 16.Tänk på att rodren var dukklädda och målade i aluminiumfärg på omålade maskiner (dvs det är en tydlig nyansskillnad här). Dessutom var åtskilliga panellinjer på vingarnas ovansida igenspacklade.
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Åhå, inte så invecklat som jag först trodde då! Tack ska du ha för all information!

Då gäller det bara att hitta tråden där någon berättade om kronmärken i 1/24... får bokmärka det och inhandla när man har råd! Detta ska bli kul!
Live & let dry.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Det här är en dålig kopia men den bör ju inte saknas i någon svensk Mustang-byggarens arkiv. Sedan kan man ju alltid diskutera i vad mån reglerna följdes förstås. Går att få bättre upplösning via mail.

/M

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Sicket godis! Jag PM:ar dig min email! :)
Live & let dry.
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Vad det gäller dekaler så kan du ju alltid kolla med Robert Bergwall.
Jag har fått en uppsättning J 26 dekaler i 1/24 av honom. Du kan ju fråga ifall han har fler kvar.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Det ska jag göra, tack för tipset Johan!
Live & let dry.
Skriv svar