Vallejo Surface Primer krullar sig.
Vallejo Surface Primer krullar sig.
Jag målar lite figurer, typ skala 1/76 och tvättade gubbarna, torkade ett dygn, drog på ett lager vallejo surface primer och väntade ett dygn innan jag började måla.
Nu två veckor senare så skulle jag fortsätta måla, då ser jag att primern på några ställen liksom krullat upp sig, den satt så löst att jag kunde borsta rent in till plasten med en diskborste och vattenkranen.
Vad kan det här bero på? Jag har använt primer från samma flaska på andra modeller, då mest flygplan och annat med stora hela ytor och där man inte sitter och penselmålar senare.
Det kan nämnas att primern är i Vallejos "Air" serie och de andra färgerna, som jag penslade på, är från Model Color serien.
Någon som har erfarenhet eller tips om det här, det är ju surt att ha lagt flera timmar på detaljmålning som sedan ramlar bort på grund av primern.
Nu två veckor senare så skulle jag fortsätta måla, då ser jag att primern på några ställen liksom krullat upp sig, den satt så löst att jag kunde borsta rent in till plasten med en diskborste och vattenkranen.
Vad kan det här bero på? Jag har använt primer från samma flaska på andra modeller, då mest flygplan och annat med stora hela ytor och där man inte sitter och penselmålar senare.
Det kan nämnas att primern är i Vallejos "Air" serie och de andra färgerna, som jag penslade på, är från Model Color serien.
Någon som har erfarenhet eller tips om det här, det är ju surt att ha lagt flera timmar på detaljmålning som sedan ramlar bort på grund av primern.
Re: Vallejo Surface Primer krullar sig.
Vallejos primer kan vara lite knepig. Deras svarta funkar hur bra som helst för mig, medan den grå är fullkomligt värdelös och visar symptomen du beskrivit. Andra upplever raka motsatsen, så jag vet inte riktigt hur man ska förklara det... prova annan primer?
Live & let dry.
-
Vad är det för material på figurerna, mjukplast, resin, styrenplast, metall?
Janne Nilsson
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Jag har inte haft några bra erfarenheter av Vallejos primer, finns två saker jag inte gillar:
1) Jag tycker inte de fäster bra på ytan (vilket sabbar hela poängen med primer i min värld). Rättare sagt: de fäster varken bättre eller sämre än deras vanliga färger som inte heller är så lysande i den aspekten.
2) Jag tycker inte de går att slipa, man sliter bara bort flagor av färgen och får en massa ojämna kanter som inte går att få bort. Och även detta tycker jag gäller deras vanliga färger också.
Jag använder Tamiyas primer (Fine White och Grey) samt Games Workshops primer, samtliga på sprayburk som jag kör på direkt från burken.
Jag detaljmålar med glädje med Vallejo, tycker de är perfekta att penselmåla, men sprutar inte med dem längre (använder Gunze och ibland Tamiya i sprutan).
Hälsningar
Magnus
1) Jag tycker inte de fäster bra på ytan (vilket sabbar hela poängen med primer i min värld). Rättare sagt: de fäster varken bättre eller sämre än deras vanliga färger som inte heller är så lysande i den aspekten.
2) Jag tycker inte de går att slipa, man sliter bara bort flagor av färgen och får en massa ojämna kanter som inte går att få bort. Och även detta tycker jag gäller deras vanliga färger också.
Jag använder Tamiyas primer (Fine White och Grey) samt Games Workshops primer, samtliga på sprayburk som jag kör på direkt från burken.
Jag detaljmålar med glädje med Vallejo, tycker de är perfekta att penselmåla, men sprutar inte med dem längre (använder Gunze och ibland Tamiya i sprutan).
Hälsningar
Magnus
Tack för era snabba svar, jag har inte haft det här problemet på andra modeller så jag börjar luta att åt som Janne är inne på; det är kombinationen av Vallejos primer och materialet i mina gubbar. De ligger i avfettning nu så skall jag testa med den svarta primern istället.

Jag har läst precis samma sak på annat håll också, känns bra att den svarta funkar för jag köpte en storflaska sådan i helgen. Den som fungerade dåligt nu sist var mörkt sandfärgad.Snussugen skrev:Vallejos primer kan vara lite knepig. Deras svarta funkar hur bra som helst för mig, medan den grå är fullkomligt värdelös och visar symptomen du beskrivit. ]
Plastfigurer, smådelarna är ganska mjuka, mjukare äv plastdelar i samma material på flygplansmodeller jag byggt.Janne Nilsson skrev:Vad är det för material på figurerna, mjukplast, resin, styrenplast, metall?
Sprayburk kräver väl god ventilation och det har jag svårare att få till, iaf på vintern.magnusf skrev:Jag har inte haft några bra erfarenheter av Vallejos primer, finns två saker jag inte gillar: /../

All målning med sprayburk kör jag utomhus, sommar som vinter! Sedan får bitarna ligga under köksfläkten och torka.
Hälsningar Magnus
Hälsningar Magnus
-
- Namn: Johan Erlandsson
Mjukplasten i småfigurer kan vara ganska tetig att få färg att fästa på. Ett knep som jag använt är att först pensla figurerna med trälim (PVA-Lim) för att få ett lager som färgen fäster på. Jag upplever det som att det hjälper lite.
Hittade den här guiden på nätet där både PVA-metoden och lite nyare metoder nämns. Jag har aldrig använt plastprimerna som nämns, men limmet han använder för att limma mjukplast funkar kanon!
http://www.baueda.com/plastikornar/painting_guide.html
Johan i Hok
Hittade den här guiden på nätet där både PVA-metoden och lite nyare metoder nämns. Jag har aldrig använt plastprimerna som nämns, men limmet han använder för att limma mjukplast funkar kanon!
http://www.baueda.com/plastikornar/painting_guide.html
Johan i Hok
Kanske en korkad fråga, men frågar man inte får man inget veta: Hjälper denna teknik händelsevis att undvika damm som fastnar här och där under torkningen?magnusf skrev:...sedan får bitarna ligga under köksfläkten och torka.

Live & let dry.
Nej, jag tror inte det gör någon skillnad. Bitarna är dammtorra på någon minut så de ligger bara där och "ångar av sig" den värsta lösningsmedelslukten. Däremot tror jag inte att måla utomhus är så dumt, det är nog mindre damm där än inomhus!Snussugen skrev:Kanske en korkad fråga, men frågar man inte får man inget veta: Hjälper denna teknik händelsevis att undvika damm som fastnar här och där under torkningen?magnusf skrev:...sedan får bitarna ligga under köksfläkten och torka.Det verkar ju logiskt, men tanken har aldrig slått mig.
Hälsningar
Magnus
Det har jag svårt att tänka mig. När jag jobbade med billack så är det ju när man lägger lacken som dammet är ett problem. Just när du drar igång sprutan så uppstår ju luftförändringar i rummet och drar runt lösa partiklar som kan fastna i färgen. Om du emellertid har lagt på lacken och ska låta den torka så är dammet inte lika stort problem, då dom är lätta att få bort i så fall. Värst är ju dammet som följer med och bakas in i färgen, det får man ju slipa bort.
Edit: app. såg att Magnus redan hade svarat!
Edit: app. såg att Magnus redan hade svarat!