Vet Ni alltid vad Ni gör

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Vet Ni alltid vad Ni gör

Inlägg av Lerxzt »

Hejsan..

Satt här och pulade och trodde jag misslyckats totalt med en liten detalj, men när det kaotiska "rädda joppe" syndromet lagt sig
så såg det mot bättre vetande riktigt bra ut.. :D

Har känt denna känsla oftast när vädring görs, och får lite aha-upplevelser när resultaten divergerar mot avsedd effekt, men oftast
till det bättre av någon anledning (eller så är jag bra på att intala mig detta).

Frågan. Känner Ni liksom jag att man ibland inte riktigt vet vad man håller på med? Eller arbetas det alltid efter ett gammalt och beprövat
steg-för-steg schema som alltid lyckas?


Själv försöker jag lägga nya erfarenheter i minnesbanken, men testar allt som oftast lite nytt eller rena ad-hoc lösningar i ren exprimentlusta!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Vet Ni alltid vad Ni gör

Inlägg av Ulf Lundberg »

Oftast har jag bra koll på vad jag gör, men ibland har jag haft liknande erfarenheter som du. Händerna bara gör det, utan att jag tänker och ofta blir det dessutom bra.
Det motsvarar den erfarenhet som jag och de flesta musiker gjort.
När man släpper kontrollen och bara spelar, blir det ofta väldigt bra.
Det är till och med så att det ofta blir bäst så.

Om man byggt och målat modeller i åratal, finns det god anledning att lita på sin intuition och låta händerna jobba utan att man medvetet försöker styra dem.
Uffe
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Vet Ni alltid vad Ni gör

Inlägg av Robin Nilsson »

Nej (som svar på rubriken alltså).
Ibland blir det bra, ibland får jag gå ut en stund och göra något annat och lugna ner mig och sen börja om ...
/ Robin

Edit: Insåg att frågan i rubriken och frågan i själva inlägget var formulerade på olika sätt :)
Senast redigerad av Robin Nilsson den 19 mar 2015, 07:47, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vet Ni alltid vad Ni gör

Inlägg av Björn Fransson »

Jadå, fast lite för sällan. Men ibland händer det att jag plötsligt kommer på mig själv att hålla på med vädringstekniker som jag aldrig provat och som jag inte alls hade tänkt att ge mig på. Oftast med förvånansvärt bra resultat. Man borde improvisera mer.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Vet Ni alltid vad Ni gör

Inlägg av Lurifax »

Lerxzt skrev:Hejsan..
Frågan. Känner Ni liksom jag att man ibland inte riktigt vet vad man håller på med? Eller arbetas det alltid efter ett gammalt och beprövat
steg-för-steg schema som alltid lyckas?
Om jag vet vad jag håller på med?
I modellvärlden - ibland.
I verkliga livet - sällan.
På jobbet - aldrig.
:lol:

För att svara seriöst så vet jag oftast vad jag vill åstadkomma och vilken teknik jag ska använda för att få det önskade resultatet. Men sen blir det inte alltid som jag tänkt. Oftast handlar det om färger som knasar. Vädring och accentuering är ett hopplöst område där variablerna är många.
Senast redigerad av Lurifax den 19 mar 2015, 16:48, redigerad totalt 1 gånger.
holst

CU@C4
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Vet Ni alltid vad Ni gör

Inlägg av Lerxzt »

Skönt att se att jag inte är ensam med de (till viss del) ofrivilliga experimenten i denna plastbyggarvärld :) Men som jag ser det adderar det bara till det roliga!! :D

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Vet Ni alltid vad Ni gör

Inlägg av Öken-Erik »

Mitt största problem är att jag i min iver gör saker i fel ordning ibland. Dvs pigment o washer i fel ordning tex. Men det brukar lösa sej i slutändan men jag blir lika trött på mej själv varje gång ("att han aldrig lär sej" typ!).

Öken-Erik

CU@C4
Skriv svar