Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Emil Lindberg »

Jag skulle behöva er hjälp med en sak, något off topic.
Jag håller på att "putsa upp" och förbereda ett museiföremål som sedan ska stå utomhus under flera år. På föremålet ska finnas en hel del texter, ca 2-3 cm höga. P.g.a miljön (stekande sol, nederbörd, vind, frost) borde målade texter (alltså använda schabloner) vara mer beständigt än t.ex gnuggisar eller dekaler. Schabloner känns generellt gå snabbare och bli bättre.
Finns det någon här som vet om man någonstans online kan beställa självhäftande, "måttbeställda" schabloner med färdiga, sammansatta textrader? Eller finns det kanske någon här som kan hjälpa mig?
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Stellan »

Snyggast blir nog om du gör med schabloner, förmodligen också hållbarast eller i alla fall att det ser snyggast ut även efter några år. Det finns inga möjligheter att göra schabloner som förr? Alternativet är att kanske en firma som skär ut dekorfilm kan göra det åt dig. Släng det som du normalt brukar spara som dekor och använd dig av det överblivna materialet runtom som schablon? Slå en signal till exempelvis dessa och fråga om råd http://rh-dekor.se/tjanster/bildekor-2 Be att få stilen i en typisk schablonstil där hålrummen hålls fast med små bitar så for du nog ett acceptabelt resultat när du sprutar på texten.
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Robin Nilsson »

Det finns små apparater som kopplas till en PC som kan skära schabloner.
Jag har för mig att det fanns en länk till en sån manick i nåt inlägg
här på forumet ...
/ Robin

Googlade lite:
http://www.scrapohobby.se/silhouette-ca ... 215/6229-0
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Daniel_A »

Många reklam och skyltfirmor har olika former av skärplotters. Jag skulle definitivt använda en självhäftande schablon gjord i en sådan och sedan måla. De stenciltypsnitt som Stellan nämner har man mest nytta av om man använder en icke självhäftande schablon. De är med såna de flesta texter på militära fordon gjordes förr. Fördelen är även återanvändning av samma schablon. På de självhäftande schablonerna lägger man en bärarfilm, ofta med hjälp av vacuum, som gör att alla lösa bitar i bokstäverna följer med. Sedan applicerar man dekalen/schablonen på plats innan man drar loss bärarfilmen. Då kan man använda vilket typsnitt som helst och slipper de små överbryggningarna som stenciltypsnitten har. Vill du efterlikna en gammaldags stencil så går det givetvis att använda ett sånt typsnitt ändå.

Är det mindre texter så kan en Cameo som den Robin tipsar om funka. Sparar faktiskt till en sån själv för modellbruk.

Jag skulle leta i din närhet efter en skylt/dekorfirma och kolla med dom. Det kan vara lite knepigt med materialval och häftämnen. Om man gör dekor som ska sitta fast bra så är det inga problem att få loss bärarfilmen, men en schablon ska ju inte bita så hårt så då kan man behöva vara försiktig med vacuum och häftämnen. Att resonera med en kunnig i frågan kan löna sig. Beställer man på nätet vet man inte exakt vad man får.

Sen kan säkert samma firma erbjuda dekaler som är väldigt väderbeständiga. 3M till exempel lämnar långa garantier på sina material. Men då kan det bli dyrare och en plastigare look.

/Daniel
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Stellan »

Utgick från att det är schablonmålade texter i orginal och att ny text ska efterlikna detta oavsett film eller målad text. Därav mitt förslag om typsnitt med överbryggningar som håller ihop teckendelarna.

Avlimmning kanske kan göras mot hårig arm som man brukar göra med tejpremsor. :)
Stellan Schroeder Englund
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Daniel_A »

Stellan skrev:Utgick från att det är schablonmålade texter i orginal och att ny text ska efterlikna detta oavsett film eller målad text. Därav mitt förslag om typsnitt med överbryggningar som håller ihop teckendelarna.

Avlimmning kanske kan göras mot hårig arm som man brukar göra med tejpremsor. :)
Helt rätt Stellan. Ska det kännas autentiskt kanske det inte ska vara för exakt heller. Problemet är kanske mest att hitta en bra metod att skära i de lite tjockare material som skulle behövas.

Och det där med armhår... jag jobbade med sånt där för 15 år sedan och nog har man lämnat ett och annat DNA-spår i form av sådana, på allehanda dekorerade fordon och skyltar :)

Emil. Om det är noga och får kosta så finns expertis här: http://brandfactory.eu/sv/kontakta-oss/ ... %C3%B6ping
Är det ett flygetyg det gäller och av senare modell kan det till och med vara så att originalen är gjorda där.


/Daniel
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Emil Lindberg »

Jag tackar er för svaren och ska undersöka lite i saken. Ett stort problem är att projektet knappt får kosta någonting, så något inköp av skrivare blir det inte tal om
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Daniel_A »

Budgetvariant 1:
Skriv ut på en vanlig skrivare, gärna på lite tjockare papper och skär sedan ut med skalpell. Använd stenciltypsnitt eller spara remsor mellan lösa delar i bokstäverna. Spraya eller stöppla på färgen med svamp.

Budgetvariant 2:
Skriv ut på vanlig skrivare. Lägg bred maskeringstejp på OH-film. Lägg över utskriften på underbelyst glas eller ljusbox. Skär med skalpell. Kruxet blir att flytta masken.

Varning för kramp i handen bör utfärdas, men annars är det inte mycket kostnad.
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har i jobbet gjort en del schabloner som vi skär ut i wellpapp som är 2 mm tjock för att sedan använda dem till märkning av olika typer av containers och liknade. Principen blir ju som gamla tiders militärschabloner. Texten på bilden är 35 mm hög. Fördelen med denna typ är att om man ska använda den på flera ställen är det bara att flytta den och spraya ny färg. Det finns ju lite olika schablon typsnitt och detta är ett av dom som jag har. Jag har ett annat som är mer "rakt" och "armystyle" utan en massa radier på bokstäverna. I stort kan man säga att ju mindre textstorlek ju svårare är det för mig att kunna skära dem.

Om detta är intressant så kan jag nog hjälp till till en mindre kostnad.

Nicklas

Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Stellan »

Befarar att "Emil Lindberg" kommer att schabloneras över allt nu...
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar