Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Av säkerhetsskäl så har nu schablonen "EMIL LINDBERG" gått till materialåtervinning. :)

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Robin Nilsson »

Du kanske kan göra några med "Kilroy was here" så kan vi tagga lite varstans :P
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Lerxzt »

Kanske en färdig skylt kan vara av intresse. Brukar beställa små mässingsskyltar till mina basplattor från ett ställe som heter Dons Design. Har alltid funkat bra med snabba leveranser!

Kolla in hemsidan:
http://www.donsdesign.se/

// Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av TuveB »

Ett annat alternativ är att prata med en lokal skylttillverkare eller laserskärningsfirma om sponsring av schabloner.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Janne Nilsson »

Den där skylttillverkaren tyckte jag såg intressant ut, Micke.
Vet du någonting om tjockleken på de "tunna" skyltarna?
Tänker främst på Aluminiumskyltarna och Platskyltarna som man designar själv.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Emil Lindberg »

Daniel_A skrev:Budgetvariant 1:
Skriv ut på en vanlig skrivare, gärna på lite tjockare papper och skär sedan ut med skalpell. Använd stenciltypsnitt eller spara remsor mellan lösa delar i bokstäverna. Spraya eller stöppla på färgen med svamp.

Budgetvariant 2:
Skriv ut på vanlig skrivare. Lägg bred maskeringstejp på OH-film. Lägg över utskriften på underbelyst glas eller ljusbox. Skär med skalpell. Kruxet blir att flytta masken.
Det rör sig om bortåt, eller kanske över, hundra bokstäver med en höjd runt 1-2 cm. Så att skära för hand är inget alternativ. Men tack för tipset!
Nicklas Karlén skrev:Jag har i jobbet gjort en del schabloner som vi skär ut i wellpapp som är 2 mm tjock för att sedan använda dem till märkning av olika typer av containers och liknade. Principen blir ju som gamla tiders militärschabloner. Texten på bilden är 35 mm hög. Fördelen med denna typ är att om man ska använda den på flera ställen är det bara att flytta den och spraya ny färg. Det finns ju lite olika schablon typsnitt och detta är ett av dom som jag har. Jag har ett annat som är mer "rakt" och "armystyle" utan en massa radier på bokstäverna. I stort kan man säga att ju mindre textstorlek ju svårare är det för mig att kunna skära dem.
Går det, i ditt fall, att ersätta wellpappen med självhäftande film? Varför jag undrar är p.g.a bokstäverna ”i original” är knivskarpa och placerade över krökt yta. Att använda schablon i papper skulle nog därför bli oskarpt. Dessutom vill jag helst undvika att behöva maskera resten av prylen för att kunna spraya. Jag avser alltså att stoppla/dutta på färgen. Om jag då använder schabloner utan klister är risken stor att schablonerna hoppar snett under stopplingen.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Lerxzt »

Janne Nilsson skrev:Den där skylttillverkaren tyckte jag såg intressant ut, Micke.
Vet du någonting om tjockleken på de "tunna" skyltarna?
Tänker främst på Aluminiumskyltarna och Platskyltarna som man designar själv.

Janne Nilsson
Hejsan Janne..

Jag har inte beställt Aluminium eller Plastskyltar från DD. Bara nr 4. Tunna metallskyltar (mässingsfinish)..
Är väl ca 0,5-1 mm tjocka.. Kommer med självhäftande tejp på baksida.. Se bild nedan! :)

// Micke

Bild
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Går det, i ditt fall, att ersätta wellpappen med självhäftande film? Varför jag undrar är p.g.a bokstäverna ”i original” är knivskarpa och placerade över krökt yta. Att använda schablon i papper skulle nog därför bli oskarpt. Dessutom vill jag helst undvika att behöva maskera resten av prylen för att kunna spraya. Jag avser alltså att stoppla/dutta på färgen. Om jag då använder schabloner utan klister är risken stor att schablonerna hoppar snett under stopplingen.

Rent tekniskt så tror jag att det är möjligt men det är inget som vi har provat tidigare, men det skulle betyda att jag får ställa om hela skärbordet till att jobba i ett material som det inte är byggt för och det kan jag inte ställ upp på att göra då det kan bli väldigt kostsamt om något går fel.
I och med att ev. film är så tunn och det ligger en apdyr siliconmatta på bordet som är lätt att skära sönder om något går på tok så är jag inte beredd att ta den risken, tyvärr.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Hej Emil!
Du har ett PM att läsa.

Mvh
/Fredrik
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Egentillverkade schabloner eller gnuggisar?

Inlägg av Emil Lindberg »

Fredrik Almlöf, du har PM
Skriv svar