Bogservajrar till Sovjetiska/Ryska strv

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Bogservajrar till Sovjetiska/Ryska strv

Inlägg av Robin Nilsson »

http://www.perthmilitarymodelling.com/n ... s/rmg.html

Den stora frågan är: behövs denna detaljeringsnivå ? Det är självklart kul
att ha denna detaljeringsnivå men det höjer ju ribban rätt så rejält för
resten av modellen (binda ris åt egen rygg eller nånting ditåt ....)
Kolla gärna på resten av RMG's utbud:
http://www.rmgresinmodels.com/
Ifall man vill ha något rivigare så har de taggtråd också ....
/ Robin
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Bogservajrar till Sovjetiska/Ryska strv

Inlägg av F Porsche »

Over The Top !
Stavfel på bärhjulens gummi i Dragons Panzer 4or osv osv.
Talade en gång med Mirko B om han modeller som måste betraktas som högsta nivå.
Det som jag minns från det samtalet var att han talade om att han var lika sjukt noggrann med a l l a delar, verkligen a l l a delar.

Jag tror att den attityden är viktigare än de flesta aftermarketstuffet.

EDIT
Lite motsägelsefullt att dom har en TAMIYA(!) Kungstiger på sin hemsida, denna underbara modell brukar ju niträknarna såga i små små bitar..
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Bogservajrar till Sovjetiska/Ryska strv

Inlägg av Janne Nilsson »

Det fina är väl att man får bestämma själv var nivån skall ligga.

Finns det bra grejer till rimligt pris så använder man väl det. Eller gör det själv. Sen är det väl kul att vi inte ligger kvar på samma nivå som 50- och 60-talet. Kolla in äldre tidningar vad som var State of the art på den tiden.

Att det står CONTINENTAU på gummit sägs bero på att man fruktade CONTINENTAL skulle stämma dom? Jag vet inte vad som är sant men skrapar man bort lite på Uét så blir det CONTINENTAL.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Bogservajrar till Sovjetiska/Ryska strv

Inlägg av Erik_G »

Bogservajrar är ju rätt framträdande tillbehör på vagnarna, och vill man ge vagnen ett använt uttryck låter man dessutom vajern ta än mer plats genom att man låter den vara framdragen snarare än prydligt ihoprullad och gömd som den kan vara ibland. De medföljande vajrarna brukar ju endera vara av gjuten plast, fastgjuten i eventuella fästanordningar, eller i form av två öglor med en bit snöre emellan. De brukar ju inte vara allt för roliga, så det är klart att det finns en marknad för eftermarknadsvajrar. Då vill man ju givetvis ha en som hör till vagnen, lika mycket som man vill ha eldrör och ksp pipor som är rätt för den vagn man bygger. Ska man tillverka eftermarknadsdelarna kan man ju lika gärna göra rätt från början så att säga, och inkludera så mycket detaljer som teknologin tillåter.
Andra tillbehör som lätt glöms bort, men som kan bidra till att ge rätt karaktär åt en vagn är ju verktygen. En spade är inte alltid en spade, utan det kan vara skillnad på en svensk och en tysk sådan.
Men det är ju givetvis upp till var och en att bestämma hur noggrann man vill vara i sitt detaljarbete. Den gjutna plastvajern kan vara good enough i många fall, och jag har använt allt från gjuten plastvajer till egenhändigt scratchbyggd dito för att få den att bli korrekt för vagnstypen. Nu senast använde jag eftermarknadsvajer..

Bild
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Bogservajrar till Sovjetiska/Ryska strv

Inlägg av F Porsche »

"Det fina är väl att man får bestämma själv"

Eeeeeh... jag hade verkligen ingen annan ambition att göra min röst hörd.

Betr byggstil så är 90-tal good enuff gör mig(inte MIG).
Tony Greenland är och förblir husets hjälte.

Tog en ledig dag och satt 10 h med Dragons Stug IV, en otroligt kul dag.
Vad var roligast, bogservajern ?
nix att ha möjligheten att bygga 10 timmar i dagsljus.
Modellbygge as it use to bee är klart undervärderat.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Bogservajrar till Sovjetiska/Ryska strv

Inlägg av Janne Nilsson »

Det jag avsåg att vi alla har olika slutmål med vår hobby. Och det finns så många olika nivåer.

Skillnaden mellan Mig och Greenland är väl i mångt och mycket målningstil/slutfinnish. Jag kommer ihåg när Greenland pimpade upp Tamiyas Wespe. Innan målning såg man allt arbete och imponerades. Sen när färgen kom på så försvann mycket av det intrycket.

Själv tycker jag om byggare som varierar sig både i stil, objekt och teknik. Jag försöker göra det själv.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Bogservajrar till Sovjetiska/Ryska strv

Inlägg av Erik_G »

F Porsche skrev: Vad var roligast, bogservajern ?
Klart det var bogservajern som var det roligaste.. jag menar, det är ju hela anledningen till att bygga pansar.. att få spendera en dag på internet jämförandes olika eftermarknadsbogservajrar, kollandes olika youtubevideos i vilka man använder Ammo eller AK-vädringsprodkter för att vädra bogservajrarna realistiskt, och sedan tillbringa ett par timmar på olika forum för att hetsigt diskutera huruvida vajrarna var målade, och i exakt vilken nyans i så fall. Rent av nöjet att få totalsåga en eftermarknadsvajer från företag X för att deras vajer är vänstervriden när alla vet att bogservajern till Tiger 1E tillverkad v 48 1943 var HÖGERvriden.. mmm.. I live for those moments..


/E
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Bogservajrar till Sovjetiska/Ryska strv

Inlägg av Björn H »

Erik_G skrev:
F Porsche skrev: vajer är vänstervriden .........var HÖGERvriden.. mmm.. I live for those moments..


/E
Hej,

mediarapporteringen är vänster- eller högervriden. Vajrar är vänster- eller högerslagna! :mrgreen:

mvh
/Björn H
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Bogservajrar till Sovjetiska/Ryska strv

Inlägg av Mahatma G »

Erik_G skrev:... använder Ammo eller AK-vädringsprodkter för att vädra bogservajrarna realistiskt ...
Är det inte en motsägelse att nämna dem (eller åtminstone den stil de förespråkar) och realism i samma mening..? :shock:
/G
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Bogservajrar till Sovjetiska/Ryska strv

Inlägg av Lurifax »

Björn H skrev:
Erik_G skrev:
F Porsche skrev: vajer är vänstervriden .........var HÖGERvriden.. mmm.. I live for those moments..


/E
Hej,

mediarapporteringen är vänster- eller högervriden. Vajrar är vänster- eller högerslagna! :mrgreen:

mvh
/Björn H
Nä, nu ska vi inte propagera för politiskt våld här ...

Skämt åsido. De ryska vajrarna var såklart vänstervridna men högerslagna medan de tyska vajrarna var högervridna och vänsterslagna. I Sverige är det lite både och, ibland vänster, ibland höger. Lagomvrida skulle man kunna säga.
holst

CU@C4
Skriv svar