På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nä, nu ska vi inte propagera för politiskt våld här ...
Skämt åsido. De ryska vajrarna var såklart vänstervridna men högerslagna medan de tyska vajrarna var högervridna och vänsterslagna. I Sverige är det lite både och, ibland vänster, ibland höger. Lagomvrida skulle man kunna säga.
och ska man få ekipaget att hålla sig på vägen istället för i diket så ska man ha två vajrar, en h-vriden och en v-vriden ??
Nä, nu ska vi inte propagera för politiskt våld här ...
Skämt åsido. De ryska vajrarna var såklart vänstervridna men högerslagna medan de tyska vajrarna var högervridna och vänsterslagna. I Sverige är det lite både och, ibland vänster, ibland höger. Lagomvrida skulle man kunna säga.
och ska man få ekipaget att hålla sig på vägen istället för i diket så ska man ha två vajrar, en h-vriden och en v-vriden ??
Om man vill fortsätta på temat "den svenska modellen" (och nu är jag off topic bortom sans och vett så jag surar inte om inlägget ryker) så kan man kanske säga att vajern i sig är högerslagen men kardelerna är vänsterslagna. Det sägs ibland att alla svenskar egentligen är socialdemokrater innerst inne. Jag vet inte om jag håller med. Jag brukar vända på det resonemanget och säga att bara Sverige svensk socialdemokrati har. Socialdemokraterna förstod tidigt vad som var essensen i den "svenska modellen". Läser man Per T Olssons lysande bok "Svensk Politik" så får man lite ledtrådar (eller ledvajrar) i den. Eller så kan man läsa Berggren/Trädgårdhs "Är svensken människa?".
För att återgå till modellbygget så konstaterar jag återigen hur attans bra Erik Gs CV9030 är. Det är först nu jag inser att Norge inte bara är Fleksnes och lusekoftor utan även råcoola stridsfordon.